Jump to content

vestfjord 17, hvor tung motor kan jeg ha?


solafsen

Recommended Posts

Hei båtfolk.

Jeg har en gammel vestfjord 17 som jeg ønsker å oppgrqadere motorstørrelsen på (15hk i dag) lurer på hvor tung motoren kan evt være? Det finnes ikke noe informasjon på båten.

Vurderer 4takt å den forstår jeg er noe tyngre.

Ellers lurer jeg på andbefalt motorstr

Link to post
Share on other sites

en kamerat av meg hadde en sånn, tror han hadde 40hk 2T (2syl Yamaha) på, som fungerte greit.  Mener den etter sigende gjorde ca 25-26 knop.  (nb: før gpsen var oppfunnet)  Med relativt flat bunn så var det fart nok om det ble litt bølger 

 

Så jeg ville gått for en 40hk 4T , f.eks en Yamaha F40 er en fin motor som veier rett i overkant av 90 kg om jeg ikke husker feil (med lang stamme+powertrim)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde en god gammel Vestfjord 17" med 35 Suzuki totakt på. Den føltes ikke overmotorisert, og gikk fint. Forbasket fin motor, 

Nabohytten hadde tilsvarende med 45 Suzuki totakt. Den gikk naturlig nok noe fortere, men nyttes mere av den ekstra kraften ved tung båt.

 

50-60 er vel i ytterkant av hva jeg ville hatt på denne, 40 som du sier er nok en god størrelse

 

Mange minner med denne båten, kjente jeg savnet den litt nå :) 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?editAd=true&finnkode=23313885

Link to post
Share on other sites

Hei. Hadde denne typen i 2 år. Hadde en gammel mercruser 50 hk på. Gjorde 28 knop med meg og fikk den opp med 4 voksne og 2 babyer med den motoren.

Gikk fra Horten til Drøbak engang- i ett skikkelig drittvær. Hoppa og herja som bare det og den tålte det. Gikk ifra mange sjærgårdsjeeper og lignende som var mye større. Så kanskje ikke så lurt ut der jeg spratt rundt men den er solid. Fraktet den rundt med henger også. Du bør ha 50 hk da blir den super.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...