Jump to content

Prosjekttråd - With Mahogny 15 fot

HMK

Recommended Posts

Hei,

Vi er to unge menn som på litt impuls kjøpte oss trebåt for noen uker siden. Vi har aldri hatt trebåt før, men kom tilfeldigvis over en With mahogny 15fot. Kort tid etter bar det østover fra Bergen for å hente båten. Tenkte å poste en prosjekttråd her for interesserte, og for å få tips og triks. Har allerede snoket litt rundt på forumet og fanget opp nyttige tips. Båten er en av 20-30 prototyp bygget av Bror With på 50-tallet. Motoren er en Evinrude Bigtwin fra 60-tallet (40 hk)

Her er bilde fra da vi hentet båten. I og med at vi hadde null erfaring med trebåter, var det vanskelig å si om båten var i god stand, men av og til må man ta noen sjanser her i livet.
bilde

bilde

bilde

Redigert av HMK (see edit history)

Fin båt. Flott at noen tar seg bryet med å restaurere gamle båter. Dette er jo en norsk klassisk båt som fortjener å tas vare på. Hvilke dimensjoner mahogny kjøpte dere - og hva måtte dere betale? Kanskje en tur til trebåtfestivalen i Risør når dere blir ferdige?

Dere må beise med mahognybeis før dere oljer/lakker, da får dere den mørke rødbrune gløden den skal ha. Jotuns mahognibeis f.eks. Strykes ut så jevnt det går, gjerne i to strøk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvilke dimensjoner mahogny kjøpte dere - og hva måtte dere betale? Kanskje en tur til trebåtfestivalen i Risør når dere blir ferdige?

Husker ikke helt i farten, men kan gi en lyd når jeg har fått varene. Jeg ble i hvert fall ganske overrasket over at det var "billig" i forhold til hva jeg har lest andre har betalt på på forumet her. Så vidt jeg vet er Minde Snekkeri eneste leverandør i Bergens-området, så de kunne nok tatt en ganske høy pris.

Har veldig lyst å ta den med på trebåtfestival, men ettersom vi bor i Bergen blir det litt langt.

Dere må beise med mahognybeis før dere oljer/lakker, da får dere den mørke rødbrune gløden den skal ha. Jotuns mahognibeis f.eks. Strykes ut så jevnt det går, gjerne i to strøk.

:thumbsup:   Da har vi løsningen, takk!

Redigert av HMK (see edit history)
  • 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...