Jump to content

Velge Hydraulisk eller mekanisk styring på Mercruiser Bravo drev m

asunde

Recommended Posts

Hei holder på å skifte ut BMW motor og skal montere en Mercruiser D-tronic 300 (4.2 liter). Denne har servo på motor og servosylinder som monteres til indre del av Bravo transom.

Fra før har jeg sleipner hydraulisk rattpumpe med styresylinder montert i akterspeilet, og lurer på om rattpumpen kan brukes eller om jeg må skifte ut til mekanisk styring.

Har funnet ut at sleipner tidligere har hatt en styresylinder som på et eller annet vis skal passe inn i Mercruiser servosylinderen.

Er det noen som har erfaring med dette oppsettet?

Noen har nevnt at hydraulisk rattpumpe og servo ikke fungerer bra og mekanisk styring må benyttes, stemmer dette?

Arild

vet ikke om sleipner har styresylinder som passer i servosylinderen, men det vet kanskje sleipner. Ellers blir det feks teleflex seastar.

Hydraulisk rattpumpe og servo er det man bruker som vanligst. At det ikke fungerer med hydraulisk  er helt og alldeles feil. I min monteringsmanual til Bravo drev står ikke mekanisk nevnt engang. Det står kun at med de kreftene som drevet gir med stort moment så er det hydraulikk som skal til. Med bilder av seastar sylinder.

Kan ikke finne at noen av de eksisterende sylinderne til Sleipner passer. på deres hjemmeside.

Takk for svar.

Sleipner laget tidligere en sylinder med nr. 71105 som jeg kan få fatt i. Er usikker på hvordan den skal monteres da det ikke er noen instruksjon med den.

Men har snakket med en lokal Mercruiser forhandler som ikke anbefaler kombinasjonen hydraulisk styring og servo, da disse motvirker hverandre? De mener at servo bør kobles fra dersom jeg skal bruke min eksisterende hydrauliske styring.

Er det noen som har erfaring med Sleipner styresylinder 71105 på Mercruiser?

Marius, hvordan er den sleipner sylinderen du har montert?

Redigert av asunde (see edit history)
  • 6 år senere...
Cerberus skrev for 3 timer siden:

Sku tru det. Sku vel helst være stengt slike gamle tråder så ikkje de blir vekket til live igjen. Skjer rett som det er det her en eller anna luring har dradd fram en fra arkivet.

Ikke enig overhodet. Det er jo nettopp arkivet som er det verdifulle her på baatplassen. Dette er heldigvis ikke facebook :giggle:

Interessante og relevante tråder bør naturligvis fortsette sitt liv så lenge det er interesse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

bellen skrev for 8 timer siden:

Tipper trådstarter har gjort opp sin mening for en del år siden og fått fikset dette.

Kanskje, kanskje ikke. Men her bidro du vel ikke med noe nyttig informasjon?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

bellen skrev 27 minutter siden:

Ikke? Er det ikke greit å si ifra at d er snart 7 år siden dette var et problem?

Mener du at trådens alder var godt skjult?

Og at absolutt ingen ville kunne dra nytte av evt. gammel og ny relevant informasjon i tråden?

Redigert av Teerex (see edit history)

Teerex skrev 25 minutter siden:

Mener du at trådens alder var godt skjult?

Og at absolutt ingen ville kunne dra nytte av evt. gammel og ny relevant informasjon i tråden?

Nei, jeg mener at trådens alder viser godt. Derfor syns jeg det er unødvendig å svare trådstarter. Hadde det kommet et nytt relevant spørsmål i tråden, så hadde jeg ikke reagert.

bellen skrev for 18 timer siden:

Nei, jeg mener at trådens alder viser godt. Derfor syns jeg det er unødvendig å svare trådstarter. Hadde det kommet et nytt relevant spørsmål i tråden, så hadde jeg ikke reagert.

Hvorfor gidder du å henge deg negativt opp i dette? Om det tilkommer mer info, så kan det kanskje hjelpe andre.. Det er litt av greia med at man kan hente opp gamle tråder.. 

Torsen67 skrev for 1 time siden:

Hvorfor gidder du å henge deg negativt opp i dette? Om det tilkommer mer info, så kan det kanskje hjelpe andre.. Det er litt av greia med at man kan hente opp gamle tråder.. 

Jeg er da ikke negativ? Jeg gir bare beskjed til trådbumper at tråden er gammel og at trådstarter mest sannsynlig er ferdig med tråden. Den er tross alt syv år gammel.

Det er ingen problem å bumpe en tråd om noen har videre spørsmål innen det tråden handler om

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...