asunde Startet 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2015 Hei holder på å skifte ut BMW motor og skal montere en Mercruiser D-tronic 300 (4.2 liter). Denne har servo på motor og servosylinder som monteres til indre del av Bravo transom. Fra før har jeg sleipner hydraulisk rattpumpe med styresylinder montert i akterspeilet, og lurer på om rattpumpen kan brukes eller om jeg må skifte ut til mekanisk styring. Har funnet ut at sleipner tidligere har hatt en styresylinder som på et eller annet vis skal passe inn i Mercruiser servosylinderen. Er det noen som har erfaring med dette oppsettet? Noen har nevnt at hydraulisk rattpumpe og servo ikke fungerer bra og mekanisk styring må benyttes, stemmer dette? Arild Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 vet ikke om sleipner har styresylinder som passer i servosylinderen, men det vet kanskje sleipner. Ellers blir det feks teleflex seastar. Hydraulisk rattpumpe og servo er det man bruker som vanligst. At det ikke fungerer med hydraulisk er helt og alldeles feil. I min monteringsmanual til Bravo drev står ikke mekanisk nevnt engang. Det står kun at med de kreftene som drevet gir med stort moment så er det hydraulikk som skal til. Med bilder av seastar sylinder. Kan ikke finne at noen av de eksisterende sylinderne til Sleipner passer. på deres hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Så lenge man har servosylinder bak fungerer det utmerket med vanlig styresnekke og kabel! Billig er det også! De fleste drevinnstallasjoner som ikke er av nyeste dato har dette. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Jeg har 4,2 Dtronic og Bravo 3 drev, her er det hydraulisk styring fra Sleipner uten servo. fungerer greit det. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 (redigert) Takk for svar. Sleipner laget tidligere en sylinder med nr. 71105 som jeg kan få fatt i. Er usikker på hvordan den skal monteres da det ikke er noen instruksjon med den. Men har snakket med en lokal Mercruiser forhandler som ikke anbefaler kombinasjonen hydraulisk styring og servo, da disse motvirker hverandre? De mener at servo bør kobles fra dersom jeg skal bruke min eksisterende hydrauliske styring. Er det noen som har erfaring med Sleipner styresylinder 71105 på Mercruiser? Marius, hvordan er den sleipner sylinderen du har montert? Redigert 4.Juni.2015 av asunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Jeg har 71105 på min med 2 stk bravo 2 funker helt topp , men det er brukt en adapter for å få dette til , men delene er utgått fra sleipner . bernt Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 (redigert) Fjern iallefall ikkje hydraulisk styring til fordel for mekanisk med servo! Makan til slarkestell. Fjern heller servo systemet og bruk hydraulisk som idag. Eg antar det fungerer utmerket. Redigert 23.Februar.2022 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Tipper trådstarter har gjort opp sin mening for en del år siden og fått fikset dette. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Sku tru det. Sku vel helst være stengt slike gamle tråder så ikkje de blir vekket til live igjen. Skjer rett som det er det her en eller anna luring har dradd fram en fra arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Cerberus skrev On 23.2.2022 at 17.13: Sku tru det. Sku vel helst være stengt slike gamle tråder så ikkje de blir vekket til live igjen. Skjer rett som det er det her en eller anna luring har dradd fram en fra arkivet. Vis hele sitatet Ikke enig overhodet. Det er jo nettopp arkivet som er det verdifulle her på baatplassen. Dette er heldigvis ikke facebook Interessante og relevante tråder bør naturligvis fortsette sitt liv så lenge det er interesse. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 bellen skrev On 23.2.2022 at 12.15: Tipper trådstarter har gjort opp sin mening for en del år siden og fått fikset dette. Vis hele sitatet Kanskje, kanskje ikke. Men her bidro du vel ikke med noe nyttig informasjon? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bellen Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Teerex skrev On 23.2.2022 at 20.27: Kanskje, kanskje ikke. Men her bidro du vel ikke med noe nyttig informasjon? Vis hele sitatet Ikke? Er det ikke greit å si ifra at d er snart 7 år siden dette var et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 (redigert) bellen skrev On 23.2.2022 at 20.41: Ikke? Er det ikke greit å si ifra at d er snart 7 år siden dette var et problem? Vis hele sitatet Mener du at trådens alder var godt skjult? Og at absolutt ingen ville kunne dra nytte av evt. gammel og ny relevant informasjon i tråden? Redigert 23.Februar.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bellen Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Teerex skrev On 23.2.2022 at 21.09: Mener du at trådens alder var godt skjult? Og at absolutt ingen ville kunne dra nytte av evt. gammel og ny relevant informasjon i tråden? Vis hele sitatet Nei, jeg mener at trådens alder viser godt. Derfor syns jeg det er unødvendig å svare trådstarter. Hadde det kommet et nytt relevant spørsmål i tråden, så hadde jeg ikke reagert. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2022 bellen skrev On 23.2.2022 at 21.36: Nei, jeg mener at trådens alder viser godt. Derfor syns jeg det er unødvendig å svare trådstarter. Hadde det kommet et nytt relevant spørsmål i tråden, så hadde jeg ikke reagert. Vis hele sitatet Hvorfor gidder du å henge deg negativt opp i dette? Om det tilkommer mer info, så kan det kanskje hjelpe andre.. Det er litt av greia med at man kan hente opp gamle tråder.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2022 Torsen67 skrev On 24.2.2022 at 16.08: Hvorfor gidder du å henge deg negativt opp i dette? Om det tilkommer mer info, så kan det kanskje hjelpe andre.. Det er litt av greia med at man kan hente opp gamle tråder.. Vis hele sitatet Jeg er da ikke negativ? Jeg gir bare beskjed til trådbumper at tråden er gammel og at trådstarter mest sannsynlig er ferdig med tråden. Den er tross alt syv år gammel. Det er ingen problem å bumpe en tråd om noen har videre spørsmål innen det tråden handler om Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.