Pettern1972 Startet 3.Juni.2015 Del på Facebook Startet 3.Juni.2015 Skal til å bygge om pentry ombord, og i den forbindelse har jeg plass til et stort kjøleskap. Er god plass der det skal stå, 54 cm bredt og 89 cm høyt, altså jeg får inn 140 liters skap. Men så er det valgets kval da. Isotherm, Waeco eller Vintrifrigo? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Hakkannen Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Maritim har et særtrykk fra en test av mindre kjøleskap i et båtblad (50-liters skap). Der kommer Isoterm klart best ut av testen synes jeg å huske. Men selv for min del falt valget på Vifrigo, både på grunn av gunstigere pris og ikke minst har de generelt større frysedel enn alternativene jeg så på fra Isoterm. Kompressoren var den samme for mine alternativ (90-100 liter) og av typen Danfoss BF35. Stresstestet kjøleskapdørene og åpningsmekanismen (låsen) på både Isoterm og Vifrigio i butikken for å se om det var merkbar forskjell med tanke på slark og opplevd soliditet. Kunne ikke se hvorfor Isoterm skal være så mye dyrere enn Vifrigio på hvordan skapene er skrudd sammen i hvert fall. Mulig Isoterm har bedre isolering enn Vifrigio sine skap, men ut fra strømforbruket oppgitt for de modellene jeg så på var det ikke forskjell. Skapet mitt har nå stått og svevet kontinuerlig i et år til sommeren og kjøler helt topp synes jeg, rolig er det og. Det hadde sikkert også et skap fra Isoterm gjort, men for 1500-2000kr mer synes jeg ikke det var verdt det Sitér dette innlegget Link to post
Poopadoop Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Jeg har en Waeco ombord på 12V som funker veldig bra, med en gang den skrus på er den kald på noen minutter og fryseren minusgrader på noen få minutter. De større modellene har vel 230V også slik at du kan koble den på landstrøm også. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
Roger jo Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 (redigert) Har Isotherm 85 ltr ASU 12V/24V (2009)Er kjempefornøyd med det skapet. Og 8 l fryseboks. Om ASU er hvert prisen TJA, en kan jo sette det på fult når en kjører ogsette det ned når en stoppe motoren. I 2009 logget jeg dette. da kjøleskapet var eneste forbruker fra B - banken. Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap. På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av B- bankeneller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166Ah" Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring, men da får en ikke isbiter i drinken. Fin måte å avrime fryseboksen på. PS. lest at noen har hatt problem med dørlåsen. Og noen har start problemer. 95W solcelle er mer enn nok til å drifte kjøleskaper fra April /Okt når jeg ligger i bøya. Redigert 4.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Eg kunne tenkt meg at det var dør på frysen. Kanskje alle har det i dag, men om ikkje så kan det være greit moment å ta med i vurderinga. Når du bygger om, så husk lufting og ekstra lufting . Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BornToFly Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Jeg kjøpte nettopp en Isotherm CR49. En ting som er merkbart er at døren på frysen ikke vil lukke seg helt. Tenkte først at dette var fordi hele kjølefunksjonen kom fra denne, men er usikker etter å ha lest her. Skal ut i båten nå og bygge videre på kjøkkenet, så får vi muligens slått på kjølen i dag eller i morgen for testing :D Tenker på å feste en magnetlist eller noe for døra til frysen. Høres det ut som en god ide eller skal jeg la være å gjøre noe? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Kjøpte Waeco 110 liter for to år siden. Veldig fornøyd, lydløst, elegant å se på utvendig og innvendig. Er det noe å utsette så er det at dørløsningen på hyllene kunne vært litt mer gjennomtenkt. N.B. de kommer ikke med 230 volt, dette er ett adapter man evt må kjøpe til for ca. 500,- Jeg har bare kjørt min på 12volt siden lader alltid står på i land. Går kontinuerlig hele sommerhalvåret, ikke noe tull så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Jeg hadde egentlig bestemt meg for Waeco, da jeg synes det så mest robust ut, og hadde 11 liters fryseboks. Butikken i nærleiken hadde ikke Waeco inne på lager, og tidligst klarer å få det inn i slutten av neste uke, så da falt valget på 130 liter Isotherm. jeg skulle jo helst hatt skapet i forrige uke.Maritim i Fredrikstad hadde både Vintrifrigo og Isotherm inne i 130 liter, og jeg fikk muligheten til å sammenlikne dem. Likte Isotherm mye bedre enn Vintrifrigo, både med hensyn til hylleplassering, og generelt så det mye mere robust ut. Vintrifrigo hadde også et elendig dørsystem til fryser, tynn pistrete plastik med en skumplate på innersiden som nærmest hang og slang. Dette lokket var langt fra tett, og jeg vil tro det skaper mye unødvendig is, og det tiltaler meg ekstremt lite, der ligger Isotherm langt foran, med tykk fin dør med magnetlåsing. Fikk også en veldig bra pris på det, så da var valget egentlig enkelt. Litt trøtt med den grå fronten, men det fixer ebay for meg. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
REM Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Kjøpte et skap i samme størrelsesområde som deg Pettern, for tre års tid siden. Valget mitt ble Weaco 140 da dette var det eneste skapet som ble levert med Danfoss BD50F. I tillegg hadde det en svæær fryser, og et mer forseggjort og tiltalende utseende. Måtte dog bytte elmodul for to år siden, garantisak. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Jeg har noe Waeco om bord. 1 skap og 2 bokser(35 + 110 liter). Godt fornøyd med alle, men Isotherm er vel mye av samme innmaten. Slik sett er det vel litt slik at hva man liker av løsninger(dør/fryseboks) ofte er avgjørende. Jeg hadde et Isotherm 85 i gamle båten og det virket fremdeles perfekt etter 27 år. Jeg slår for øvrig av alt når jeg forlater båten og det sparer nok en del slitasje på både skap og lader/batteri. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.