Jump to content

Luft i dieselfilter på Status Marine


Låp

Recommended Posts

Hjelp!!! Har vært å kjøpt ny båt i vinter samt var så naiv å trodde att det skulle bli problem fritt...

Motoren som er i skipet er en Peugeot status marine 52hk. Jeg sliter litt med at den faller/jager i turtall (ca 200omd) dette gjelder både i fri gass samt i gir/ belastning. Den stopper alldri! Men det er svært irriterende:(

Etter mye tips og utprøving, har jeg nå byttet mate pumpe samt byttet filter i grov og fin filter samt er vann utskiller glasset helt strøkent/ inngen vann eller smuss. Har prøvd og kopple grov filter ut- da ble den mye bedre.

Så ser jeg at det er litt luft i glasset øverst i vannutskillereren!!?? Så jeg tenker at det må være luft lekasje fra tanken!!!

Så jeg switsher over til den andre tanken da jeg har to. Lufter systemet, men ser at jeg sliter med å bli kvitt luft i vannutskiller filter fortsatt :(( Men men jeg starter opp godtroende på at dette skal funke.. Da blir motoren noe helt annet :)) Det er bare en skjeldent gang han faller/jager på turtall! Dog bare ca 100omd. Men jeg ser at det fortsatt ligger litt luft øverst i vannutskiller glasset :-/ (små bobler samt litt bevegelse i diesel innemellom). Prøver da å lufte hele greine på nytt så det spruter :( jeg lufter og lufter med den nye matepumpa uten noe hell med å få ut luft av grov filter? Så jeg gir opp samt starter motoren, da går den som en klokke men fortsatt litt turtall fall/jaging en skjeldent gang innemellom? Samt bevegelse og luft i vannutskiller fortsatt....

 

Så jeg lurer- er det normalt at det ligger litt luft i dette vannutskiller glasset, samt hvis ikke? Kan dette skade motoren?? Motoren fungerer jo tross allt men selvfølge kjipt med dette turtall fallet/jaging? Innemellom.

 

Jeg vil også tilføye at jeg har fått litt hjelp av en bekjent som har samme motoren samt har hadt lignende problemer med når det gjelder turtalls fall/ jaging. Han sier at han fjernet overtrykks ventilen som er kopplet på finfilteret og som videre leder trykk/ diesel inn på diesel retur slangen som igjenn går fra høytrykks pumpa og videre til tank (med en bajo koppling.. Da blir det lettere og lufte samt han skjønner ikke hva den er godt for!!?

 

Men jeg liker ikke helt å fjerne den.. Da jeg er redd for å gjøre noe galt samt den er vell ikke der for uten grunn!???

 

Håper på litt hjelp fra dere erfarne her inne! Samt takker for eventuelle svar

Mvh

Frustrert båt eier

Link to post
Låp : Jeg vil også tilføye at jeg har fått litt hjelp av en bekjent som har samme motoren samt har hadt lignende problemer med når det gjelder turtalls fall/ jaging. Han sier at han fjernet overtrykks ventilen som er kopplet på finfilteret og som videre leder trykk/ diesel inn på diesel retur slangen som igjenn går fra høytrykks pumpa og videre til tank (med en bajo koppling.. Da blir det lettere og lufte samt han skjønner ikke hva den er godt for!!?

 

Hei, og velkommen til baatplassen :smiley:

 

Det er vel to oppgaver for denne ventilen, men det er vel ikke akkurat noen overtrykksventil.

1. Du kan få luft i systemet om du bare har 1/4 tank og går i stor sjøgang. Stigerøret i tanken kan suge luft når drivstoffet skvulper i tanken. Ventilen slipper da luft ut i returen og tilbake til tank uten at motor stopper. Det er begrensede mengder luft den kan slippe ut, men likevel som regel nok til at du ikke får motorstopp. Betingelsen er at finfilteret står høyere enn innsprøytningspumpa.

 

2. Ventilen gjør at overtrykket i systemet slippes ut når motor stoppes. Dermed går fødepumpas membran og fjær tilbake til hvilestilling, og membran og fjær blir ikke stående i spenn helt til neste gang motor skal startes. Det kan jo skje at pumpas vipparm ligger an mot kammen og den blir stående i spenn, men det er ingen katastrofe de få gangene det skjer.

 

Kan jo virke som det er vannutskilleren som suger luft siden den ble bedre når du koblet utenom denne. Ingen tro på at det er ventilen i finfilteret som er problemet. Uten den hadde du kanskje fått full stopp da lufta ville hopet seg opp i finfilteret.

 

Eneste måtte være om passasjen i denne ventilen er blitt for stor av en eller annen grunn. Da vil det gå så mye diesel i returen at fødepumpa ikke klarer å gi nok til høytrykkspumpa, men tviler på det er årsaken. 

 

Skal du lufte vannutskiller må du stenge lufteskruen på den, og åpne på finfilteret for å få luften ut den veien. Dette fordi vannutskiller står mellom tank og fødefumpe, og du vil bare suge luft inn i systemet om skruen på vannutskiller er åpen.

 

Mange monterer slange med belgpumpe mellom tank og vannutskiller og da kan det luftes med skruen åpen.

Det er en slik slange som brukes mellom bensintank og påhengsmotorer, og det fungerer greit.

 

 

 

 

Link to post

Hei Hegra, takk for raskt svar og positiv mottagelse?

Da skjønner jeg litt mer hva denne ventil er bruk for samt er jeg ennig med deg om at filter trolig trekker luft.. Jeg har demontert hele filter i dag samt kjøper nye o- ringer og pakninger i morgen så får vi se om vi blir kvitt luften.

 

Når det gjelder den ventilen på finfilteret så tokk jeg og monterte vekk retur slangene i dag slik at det ble åpent. Når jeg da begynner og lufte med pumpa så ser jeg at ventilen åpner seg samt pumpes det Diesel rett ut? Er jo ikke rart at den er vansklig å lufte fram til høytrykks pumpa. Den må jo være veldig ømfindtlig den kula i ventilen?!!

Er det sånn tro, at den ventilen er for slapp så da strømmer det diesel igjennom til returen deretter går det så mye diesel ut av cav filter at det ikke rekker å fylle seg opp? Så for å lage luft lommer.. Eler er jeg på jordet nå!

Jeg får jo ikke trykket opp selv om jeg pumper diesel til jeg får gnagesår og blir blå? Allt går tydelighvis ut ventilen og i retur til tank.

 

Blir veldig frustrert av dette? Men i morgen går jeg til innkjøp av nytt pakninger til cav filter samt ny slange og kraner for fordeling av tanker/ kran for å velge hvilken tank.

Disse er til å skru ut og inn samt er 25år gammel så det kan jo hende de lager luft krøll..

 

Videre svar mottas med takk?

Link to post
Låp :Jeg får jo ikke trykket opp selv om jeg pumper diesel til jeg får gnagesår og blir blå Allt går tydelighvis ut ventilen og i retur til tank.

 

Filter med kule i ventilen har jeg ikke vært borti, men det er vel mulighet for at det er noe galt med den, for slik skal det nok ikke være. Jeg har bare erfaring med en annen type CAV filter. Det har bare et veldig lite hull i skruen slik at det hele tiden kommer en syltynn stråle med diesel til returen. Kommer det luft slipper den ut igjennom hullet og går i returen. Jeg trodde den typen du har skulle stenge ved at kula flyter opp når filteret er helt fullt med diesel, og åpne ved at kula faller litt ned hvis det er luft på toppen. Men som sagt har jeg ikke vært borti den typen,

og kommer det store mengder diesel ut når du pumper blir det for lite til høytrykkspumpa. Tipper du får tak i ny på hvilket som helst verksted eller butikk som driver med traktorer, trucker og lignende.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...