StianR Startet 4.Juni.2015 Del på Facebook Startet 4.Juni.2015 God dag.Svigerfar har kjøpt seg brukt kartplotter til Windy snekka si. Lurte på om jeg kunne hjelpe ham med oppkoblingen, men lurte på en ting. Det sto en gammel GPS av typen Garmin GPS 128. Denne ville han demontere for å bruke antennen til denne på kartplotteren av typen Seiwa Tigershark plus 5.7". Legger ved bilde av merkeskilt gamle GPS, og koblingsskjema ny kartplotter. Det som jeg ble usikker på er om jeg kan bruke antenna til den gamle GPS'en. Kartplotteren skal tydeligvis ha et NMEA signal, mens den gamle GPS'en hadde en RG kabel med BNC kontakt på slutten. Må vi kanskje ha GPS i tilegg, og hente ut NMEA signal fra GPS til kartplotter eller ha ny antenne til kartplotteren, eller kan dette brukes? http://bildr.no/image/akFqSElk.jpeg http://bildr.no/image/SFk2Rnpa.jpeg Sitér dette innlegget Link to post
Msteven Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Det viktigste er vel som du skriver at de begge kjører samme protokoll(nmea). Hvordan kontakt det er vil jeg tro er uvesentlig, det kan byttes lett. Men om "chippen" i antenna di bruker nmea protokollen, trenger du bare en annen kontakt. Har igrunn ikke peil på dette, men gjetter siden jeg kan litt data, og det høres ikke ut som BBC er en protokoll bare en kontakt, shoot me if i am wrong:) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Du kan IKKE bruke antennen fra Garmin´en på Seiwa´en. Den gamle GPS-antennen er en ren, god, gammeldags antenne som (på samme måte som VHF eller FM-radio antennen) sender ett analogt signal igjennom kabelen og inn til mottakeren i Garminen.Seiwa´en har ikke noen inngang for ett slikt signal. Den må ha en GPS-antenne med innebygd mottaker som sender signalet digitalt på en NMEA nettverkskabel ned til plotteren. Hvis Seiwa´en ikke har innebygd GPS og antenne, men er en ren plotter, så må du ha en slik antenne med innebygd mottaker.Ett annet alternativ er å beholde den gamle Garminen og hente GPS-data fra den fra NMEA-utgangen på Garmin´en til NMEA-inngangen til Seiwa´en. (Jeg har hatt en 128 selv en gang i tiden og mener dette skal gå, men det er noen år siden så jeg husker ikke helt 100%) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
StianR Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Heisann. Det var det jeg tenkte meg. Det blir vel til at vi kobler opp slik at vi henter NMEA signal fra GPS'en. Blir jo en enhet ekstra i båten, vi får se om han kan godta dette. Hvor finner jeg eventuelt en passende antenne til en ok pris? Har sett litt på finn og ebay, men er jo en jungel der ute for en stakkars som egentlig ikke har peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Seatronic har litt å velge i, men billig er det ikke: www.seatronic.no/antenner-tilbehor-gps-c-56_304 Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 De er jo alle GPS mottagere unntatt en. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Det er det han trenger. Ser du på koblingsskjemaet lengre opp så ser du at plotteren ikke har analog BNC antenneinngang, kun NMEA. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Kan hende jeg oppfattet litt feil. Henter du GPS-data fra Garminen så kan du jo selvsagt bruke den gamle antennen på Garminen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.