Norha Startet 4.Juni.2015 Del på Facebook Startet 4.Juni.2015 Noen som har erfaring med dette? Hvilken app bruker dere, og hvilken løsning for å montere ipaden i båten? Jeg kommer kun til å bruke dette innaskjærs og ikke i mørket. Gode ideer mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Jeg bruker navinovics og stativ fra RAM fungerer utmerket Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
face1 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Hei. funker helt fint. Jeg bruker iSailor sin kart app. Og Garmin GLO blåtan GPS. https://www.dustinho.../5010654611/glo Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Fungerer utmerket. Bruker RAM stativ og som app bruker jeg både Navinovics og Seapilot. Eneste ulempe er at pad ikke tåler å stå i sollys / varme, da stenger den ned. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Ipad fungerer aldeles glimrende som kartplotter, jeg bruker iSailor og er strålende fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
HMK Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Bruker Navionics, noe som fungerer svært bra. Kan være lurt å kjøpe en godt deksel. iPad er ikke så veldig robust Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Isailor og RAM feste her og, synes det er genialt. Hvorfor ikke i mørket? Har natt og dag setup, og de er kanskje aller best i mørket da ikke paddene er like lyssterke som en plotter. Husk at padden må ha SIM kort mulighet, hvis ikke har den ikke innebygd GPS. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Sequoia Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Jeg benytter Navionics på Samsung Tab med RAM-feste. På Samsung er man ikke nødt til å ha versjonen med 4G for å få GPS-mottaker. Dermed kan man slippe veldig billig unna. I stor sjø opplever jeg det som vrient å betjene skjermen, så jeg pleier å legge opp rute og lignende før jeg går. Hvis jeg f.eks skal gå en strekning jeg er kjent deler av veien, men trenger navigasjonsbistand mot slutten så henter jeg opp den ferdigplottede ruten når det blir aktuelt. Det er ikke noe problem med å dempe lysstyrken ved mørkets frembrudd. Da har jeg mer å utsette på refleksjoner dagtid. Disse er det verre å unngå grunnet nettbrettenes blanke skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Jeg har brukt iPad hele tiden, og har stort sett bare gode erfaringer. Unntaket er at den fort blir varm når det er veldig varmt og mye sollys, da har jeg måttet legge den i skyggen for avkjøling. På tur til Sverige ifjor falt den også ut ved Syd-Koster og ble helt svart på grunn av dårlig dekning og fordi jeg ikke hadde lastet ned noen kart for å bruke offline, så da ble papirkartene dratt fram. Jeg har foreløpig ikke investert noe særlig i apper. Den jeg har brukt mest er gratisprogrammet Navida, som er aldeles utmerket til mitt daglige bruk i innerste del av Oslofjorden. Har også lastet ned Gule Siders På Sjøen (som jeg etterhevrt fant ut også fungerte i Sverige!) og Redningsselskapets app. I år har jeg av forskjellige grunner ikke vært så mye på sjøen, men har lastet ned den nye norske appen, Embark, som virker veldig lovende. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Team Colibri Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Bra: billig, versatilt og mobilt Dårlig: ladingen henger ikke med forbruket, ikke lyssterk nok skjerm i sol, for lyssterk skjerm i mørke, tåler ikke juling eller vann (kan delvis bøtes på), få netteverksmuligheter mot annen marin elektronikk Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Bodehode Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Jeg har 2A USB lader som iPad er tilkoblet, iSailor app og er veldig fornøyd :-) Bruker iSailor utsomet til oversikt også har jeg en liten 4" Garmin innsomet til 50m til kontroll og backup. Garmin koblet til VHF for DSC. Veldig brukervennligt, sitter hjemme i sofa og planlegger turer med ruter og waypoints på iPad. Hittil har jeg kun opplevd at Garmin har hengt seg opp (en gang), iPad har vært stabil :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
mbm Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Jeg bruker Plan2Nav som bruker kart fra C-MAP og er bra fornøyd med denne. Dette med justering av lysstyrke på skjermen som nevnt tidligere i tråden har jeg løst ved å legge inn en snarvei fra «hjem» knappen - tre raske klikk på denne demper lysstyrken på skjermen, tre nye klikk bringer lysstyrken tilbake til normalt. Det er også mulig å bruke samme trippelklikk-snarvei til:• Invertert• Gråtoner• Gråtoner invertert• Svakt lys- Mulig gråtoner invertert kan fungere bra til nattseilas. Har ikke testet.Se how-to guide på teknofil.no Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Min plottet er aldrig. Bruk lenger. Det vil si att jeg et mer fornøyd med og bruke Ipaden som kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Navionics HD kart på iPad er veldig detaljert og GPS innbygd i iPad er tistrekkelig nøyaktig. I tillegg kan iPad gjøre mye annet som f.eks henge på forumet, ta bilder og sende email. Alt dette til en pris som tilsvarer GPS antenna til Raymarin...... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Lidal Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 http://www.dinside.no/896268/med-ipad-som-navigasjon-i-baat http://www.redningsselskapet.no/forsiden/navigasjon-med-ipad http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/test-av-nettbrett-til-sjoes-ja-det-fungerer/a/10073474/ http://www.tek.no/artikler/navionics-marine-for-android/108264 jeg bruker selv en samsung galaxy note 10.1 med navionics kart. funker utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
BornToFly Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Jeg bruker Navionics til Ipaden. Er veldig fornøyd. Har ikke fått prøvd den nok til å si noe om hvor stabil den er, men har ikke hatt problemer enda. http://www.lifeproof.com/shop/wo_en/ipad-cases/ipad-air-2-case-nuud/?color=Black+%2F+Black+%23000000 Har bestilt en slik, så løser det vann og støt problmene :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.