Jump to content

Noen som har byttet bånd på "nyere" ILAS-daviter?

Terje_F

Recommended Posts

Det ene båndet på ILAS daviteren min har røket og må byttes.

Jeg har lest noen skrekkhistorier om at dette er komplisert og har også fått en veiledning fra ILAS der det fremgår at det skal borres hull i daviteren.

MEN; jeg har ikke samme daviter som ILAS har beskrivelse på.

Utålmodig som jeg er søker jeg derfor hjelp på båtplassen.

Jeg har IKKE den eldre daviteren med en "pigg" som stikker ut av daviter-halsen i båtens retning.

Jeg innbiller meg min er av en nyere type.

Det ser derimot ut som om det er mulig å skru av et deksel eller til og med trekke ut en kassett på toppen av daviter-halsen (ved å fjerne 2 skruer).

Jeg tør imidlertid ikke å gjøre dette før jeg vet hva som skjer (ser for meg tannhjul og fjærer som spretter alle veier).

Er det noen som kan hjelpe???

Jeg skal legge inn et bilde i tråden bare jeg finner ut hvordan....

Jeg har samme problemet. Har kjøpt nye bånd, men kvier meg for å borre.

Tenkte at jeg kunne heller åpne dekselet (jeg har de eldre, med piggen/låsen) og :

-trekke båndet ut den veien

-få med det nye båndet på vei inn

-klippe det gamle båndet, slik at jeg kan overlappe ca. 5 cm med det nye

-lime/sy, med sterk/tykk tråd, gammelt og nytt bånd sammen

-rulle inn

Teorien er at når du får en runde eller to på sveiva, så låser båndet seg selv, uten at det er belastning på skjøten. Om du har den helt ut, så er det gjerne noe annet du skal med den, og ikke belastning på den da heller.

Tips til sytråd mottas med takk :-)

Jeg skiftet et bånd i fjor. Har samme modell som Terje_F. Ingen boring er nødvendig.

- Løsne de to skruene i bakkant og ta bort dekselet.

- Løsne sveiven med håndtak. Trekk ut akslingen.

- Trekk ut hele kassetten og sett på nytt bånd.

Pass på at du båndet blir tredd riktig. Er greit å han noe med litt lengde for å få ta i båndet. Tror jeg trakk en hyssingbit fast i det gamle båndet for å ha noe å trekke det nye på plass med, men mine hadde bånd var ikke så dårlige at de hadde røket.

Det var ikke vanskelig. Det skumleste er risikoen for å miste noe på sjøen :diving:

Båndet til Ilas er dobbelt tykkelse innerst men kun enkel tykkelse der hvor jolla festes. Det virker som om båndet ikke er særlig UV-bestandig da det ryker fort synes jeg. Sjelden jeg føler meg trygg på at dette skal holde...

Er det bedre å bruke sånn bånd som seilbåter bruker noen ganger til anker bak? Noen som har prøvd dette?

Eventuelt koplet en vaier innpå (hvordan enn dette kan gjøres?)

Eller bruke lastestropp av god kvalitet?

• 1 år senere...

Har i år forsøkt andre bånd: gikk på Oslo Sportslager og kjøpte klatrebånd. Samme bredde som de gamle, mye tykkere, og bruddstyrke på 1350kg. Får se hvor lenge de holder. De er lilla, så det er jo litt annerledes enn de hvite...

De jeg tok av fra daviterne var det noen år i mellom, og de nyeste var mye tynnere enn båndet som var noen år gammelt. Sikkert derfor ryke-frekvensen har økt i det siste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...