Jump to content

Hvor lenge bør en vente med sjøsetting etter bunnsmøring ?

oysti

Recommended Posts

Hei.

Ser at det er anbefalt å vente 24 timer med sjøsetting etter bunnsmøring med Hempel Mille Standard.

De få gangene jeg har bunnsmørt båt tidligere, så har det egentlig vært å smøre over båten like før sjøsetting.

Så lenge det har kjennes tørt ut, har båten blitt satt ut. Og det har jo fungert greit så vidt jeg vet.

Er det noe spesielt med Hempel sin som gjør at den MÅ tørke i 24 timer først ?

Erfaringen min er at selvpolerende bunnstoff tørker omtrent mens man stryker det ut. Hadde ikke hatt betenkeligheter med å sette ut etter et par-tre timer i tørt og varmt vær.

Mange flekkstoffer feltene hvor krybber og støtter har stått mens båten henger i stroppene og så rett i vannet et par minutter senere. Har ikke sett forskjell på de feltene ved opptak om høsten.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Erfaringen min er at selvpolerende bunnstoff tørker omtrent mens man stryker det ut. Hadde ikke hatt betenkeligheter med å sette ut etter et par-tre timer i tørt og varmt vær.

Mange flekkstoffer feltene hvor krybber og støtter har stått mens båten henger i stroppene og så rett i vannet et par minutter senere. Har ikke sett forskjell på de feltene ved opptak om høsten.

Jeg har samme erfaring på dette. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å setter ut etter redusert tørketid, gitt at det er forholdsvis mildt og tørt ute.

Feltene etter krybben får vel 30 sekunder tørketid hos meg da kranføreren ikke er interessert i å vente noe mer, og som sap_2000 sier er det ikke

mulig å se forskjell ved opptak. Jeg benytter også Hempel Mille.

Jepp, jeg har i mange år praktisert det der, og ikke sett noe problem om høsten når båten ble tatt opp. Mille Dynamic og SeaJet Shogun 033.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...