Jump to content

Propell til SUN 33 med Yanmar 6LP-STZE og Bravo II drev


Tempest

Recommended Posts

Hei!

På en fin tur i skjærgården i kveld rauk propellen i vulkaniseringa. Kom oss fint tilbake i 5-6 knop, men gir eg på "spinner" propellen på akslingen.

 

Problemet er at eg ikkje aner kva propell som står på. Forrige eier hadde av propellen i mai, men han fann ikkje noko merking på propellen som gav størrelse og stigning.

 

Er det nokon her som har erfaringer med denne kombinasjonen båt, motor og drev som veit kva propell som vil passe? Har i dag for lite turtall på max, men har ikkje fått feilsøkt nok til at eg tør konkludere med at den propellen som står på har for hard stigning.

 

 

Link to post

Du bør finne ut om det er stål eller aluminiums propell du har.

Om du har stål propell, er det ofte 17,25" x 25" pitch som er brukt. Alu er ikke mye brukt på diesel motor.

 

Drev utveksling kan være 1,81:1 opp til 2,2:1, som igjen vil påvirke turtallet motoren får.

Hub eller vulk kan byttes på Mercruiser original Bravo 2 propell. Om du vil sende til Oslo, kan jeg ordne det.

gi beskjed på im om du er interessert.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Kant ytterts er mest for bedre effekt i revers på denne propellen.

En cuppet propell er mer bøyd ytterst på bladene.

 

Power Tech kan ha nr BRS424 stanset inn, som er 17,25x24. Eller BRA424 some er 18,5x24

Mercruiser ville hatt et nr på hub og kan slutte på f.eks ....A6.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Powertech har og laser gravert type nr. Eller kan være etset, så ikke alltid like tydelig.

Hvis propellen er slipe eller polert mye kan merking være borte.

 

Kan hende Winrace i Arendal har Powertech propellere.

De har som regel 4-bladers stål propeller på lager. (Til ca 8-10 lapper ?)

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Da var ny propell på plass, og båten på sjøen igjen :thumbsup:

 

Den nye PowerTech-propellen er 18,5x19 Den gamle klarte eg ikkje å lese av, men den hadde litt større pitch. Den nye er nok meir tilpassa båt, motor og drev. No fekk eg 3700 rpm på fullt. Fortsatt litt lite, men eg har trua på at dei siste rpm kjem når eg har skifta dieselfilter, vaska turbo og fått justert gassvaier så den hendelen på motoren stopper i stoppskruen. Den når ikkje heilt dit no.

 

Må få skryte litt av servicen hos WinRace i samme slengen. Rask og god ekspedering, og det ser ut som anbefalinga deira var betre enn om eg hadde gått for den samme propellen som stod på fra før :clap:

Link to post

Eg trudde mellom 3800 og 3900 var akseptabelt? Tenkte eg skulle gjennomføre dei tiltaka eg har lista opp og sjå kva eg då kjem opp i. 

 

1. Skifte dieselfilter, usikker på når det var gjort sist. Har både Racor forfilter og filter på motoren.

2. Utføre turbovask. Det er iallefall lenge sia sist.

3. Justere gasshendel så eg får full gass, den stopper no ca 0,5-1 cm frå stoppskruen på motoren.

4. Sjekke at instrumentet viser virkelig turtall.

 

Så er det jo mulig eg må vurdere om propellen må slipast litt av om eg fortsatt ikkje når opp...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...