Ask Startet 6.Juni.2015 Del på Facebook Startet 6.Juni.2015 Hei Eg lurar på å montera ein såkalt "zinksaver". Sinkforbruket på vår båt har vore normalt i dei 11 åra me har hatt båten.Ikkje for mykje, og ikkje for lite. I år lot eg for fyrste gong sinken på seglbåtdreva stå. Det var tæring på dei, men ikkje mykje. Er det nokon ulempe eller risiko med å montera ein såkalt "zinksaver"? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Nei, det er det ikke. Men vær obs på at om du får en strømfeil på jordkabelen som er over ca. 1,5 V, så renner den overskytende spenningen (altså strømmen representert ved denne spenningen) rett gjennom. Og en slik dings relaterer seg kun til landsrømoppkoblingen. Såldedes har den ingenting med båtens 12 V anlegg å gjøre, den har har heller ingen invirkning på vanlig tæring som følge av metallers avstand i spenningsrekken. Har du med andre ord en vanlig skjøteledning om bord, til dobbeltisolerte brukere, så er det ingen vits med sink saver. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 , den har har heller ingen invirkning på vanlig tæring som følge av metallers avstand i spenningsrekken.... Mja, Hulda, alt annet er jo riktig, som dine svar pleier å være. Men det her oppe mente du kanskje litt annerledes? Det er nettopp det den er laget for, nemlig å stoppe DC spenningen som oppstår pga. potensialforskjellen mellom naturlige stoffer som bl.a. metall. Det er normalt ikke mer enn 1,3VDC og i skjeldne tilfelle (legjeringer) opp til 1,6VDC. Det er det som sink skal ofres for, det er den spenningen som sinksaveren stopper, og derfor heter den Zinksaver. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bc45 Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Jeg monterte Zinksaver for 2 år siden. Zinkforbruket har sunket betraktelig selv om jeg har ligget mye på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Montert zinksaver her og, brutt jord mellom strøminntak og panel. Har ikke målt noenting hverken før eller etter, hvordan gjøres dette for å se om alt stemmer? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Joerg Becker Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Usermanual Zinksaver Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøfare Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 (redigert) KOland: hvis du i tillegg til montering av zinksaver har klipt jord til panel så har denne zinksaveren ingen misjon lengre. Kanskje jeg misforstod? At du har brutt jord MED denne zinksaveren? :-) Redigert 6.Juni.2015 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.