Jump to content

Evinrude oljeskift


BOBNI

Recommended Posts

Har en Evinrude 70VRO 85mod. Skal skifte girolje. Bunnplugg og plugg midt på stammen er greie, men det sitter en stjerneskrue/plugg ved siden av eksosen. Omtrent mellom bunn og toppplugg. Skrues den ut så renner det ut noe som ligner på svart olje. Det kan virke som denne pluggen har forbindelse til topp-pluggen. Noen som vet noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Har en Evinrude 70VRO 85mod. Skal skifte girolje. Bunnplugg og plugg midt på stammen er greie, men det sitter en stjerneskrue/plugg ved siden av eksosen. Omtrent mellom bunn og toppplugg. Skrues den ut så renner det ut noe som ligner på svart olje. Det kan virke som denne pluggen har forbindelse til topp-pluggen. Noen som vet noe om dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Er du sikker på at "topp pluggen har noe med dette å gjøre?

 

Dette vet du sikkert, men det vanlige er at det er en påfyllingsplugg nede/under hvor du fyller i oljen, og en lufteplugg lenger opp. hvis du skrur ut bunnpluggen så vil det sive olje sakte ut. Hvis du da skrur ut luftepluggen, strømmer det fort ut.

 

Når du skal fylle på olje fyller du ibunnpluggen helt til det renner ut i luftepluggen. Skru deretter igjen luftepluggen før du skrur igjen bunnpluggen. Kan være greit å ha en medhjelper tildette, hvis ikke må du ha verktøy klart/innen rekkevidde når pluggene skal skrues i uten at for mye olje renner ut!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 20 Hk. Johnson 93 mod. (Johnson og Evinrude har jo som kjent mange like modeller) På min motor er der også en skrue med stjernespor. Hvad den er til er jeg ikke sikker på, men jeg har aldrig løsnet den for å skifte olje.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Min 60Hk Mariner har også 3 oljeplugger-/skruer, en nede og to med ca. 10cm avstand (fritt etter hukommelsen) rett over kavitasjonsplata. Den bakerste står muligens litt høyere enn den foran (igjen fritt etter hukommelsen). I håndboka står det beskrevet følgende prosedyre for oljeskift:

 

1. Juster motoren slik at stammen henger "loddrett".

2. Tøm ut oljen ved å ta ut nedre plugg, så de to øverste.

3. Sprøyt inn olje nedenfra til oljen siver ut gjennom det forreste plugghullet oppe. Sett i denne pluggen/skruen.

4. Fortsett å sprøyte inn olje til den siver ut igjennom det bakerste plugghullet oppe. Sett i denne skruen også.

5. Ta bort oljetuben fra nederste hullet, og vær rask med å skru inn denne pluggen slik at ikke olja renner ut igjen.

 

Jeg antar at du kan benytte samme prosedyre, men dersom du ønsker å være 100% sikker, kunne du jo ta en telefon til en Evinrude-forhandler.

Link to post
Share on other sites

På min Evinrude er det også en skrue for stjerne-jern, og to for flat-jern. Det er bare de for flat-jern som skal benyttes ved bytte av girolje.

 

I min rep. manual står det noe om at den stjerne-skruen ikke må løsnes, men jeg kommer ikke på akkurat nå hvorfor. Har ikke boka tilgjengelig nå. Kan eventuelt sjekke når jeg kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

Rep. manualen min gjelder kun for motorer opp til 40hk, så jeg har ikke oversikt over din motor der.

 

På min (40hk) er det to skruer for stjerne-jern (ikke en som jeg trodde), og to for flatjern (disse brukes ved girolje bytte).

 

Illustrasjonen er for 40hk, men det er vel noe lignende som på 70 hk kanskje:

 

Bilde

 

Skrue nr:

- 30 er oljenivå pluggen

- 31 (ved vanninntak) er forklart slik: Bearing retaining screw

- 32 er forklart slik: Shift lever pivot pin

- 34 er tappe/fylle plugg

 

Noen som vet hvilken funksjon 31 og 32 har, oversatt til norsk (pluss kort forklaring)?

Link to post
Share on other sites

Bearing retaining screw= Skrue som holder lageret på plass

 

Shift lever pivot pin= Bolt/pinne som holder Gir aksling/stang på plass. Denne må ut om du skal ha ned undervannshuset..

 

Mener dette er korekt.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Shift lever pivot pin= Bolt/pinne som holder Gir aksling/stang på plass. Denne må ut om du skal ha ned undervannshuset..

 

Mener dette er korekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke helt rett..

Ingen av skruene med stjernehode skal ut med mindre du skal overhale gearhuset. Gearhuset kan taes ned uten å løsne denne skruen. (Gearstangen er festet helt oppe under motorblokka.)

Når man først har skrudd denne skruen ut, må man være påpasselig med å få den rett på plass. Huske jeg rett har denne skruen gjengeparti kun nærmest hodet, mens tuppen er glatt. Den skal nemlig treffe ett hull i en gaffel som foretar gearskiftet. Bommer man her virker ikke gearet. I tillegg må man sjekke at tetningen (vanligvis en liten o-ring) er uskadd.

Link to post
Share on other sites

hm, ser jeg gjorde feil på min nye motor når jeg skiftet olje forrige helg. Jeg løsnet kun stjerneskruen og den nedeste flattskruen og ikke den øverst. Jeg testet båten på onsdag og alt fungerte som det skulle. Det gjelder en 50hk Evinrude vro fra 92.

 

Har jeg da fått for lite olje inn i girhuset? Og kan dette være skadelig?

Hvordan kan jeg skjekke tetningen?

 

Mvh

En smule bekymret mavi

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jeg da fått for lite olje inn i girhuset? Og kan dette være skadelig?

Hvordan kan jeg skjekke tetningen?

 

Mvh

En smule bekymret mavi

<{POST_SNAPBACK}>

Det er sannsynlig at det er for lite olje i ditt gearhus og det kan være skadelig. Jeg ville tatt opp båten og fyllt gearolje påny. Pleier å bytte pakninger på oljepluggene hvert år. Siden gearet virker som det skal har du fått stjerneskruen på plass. Ville ikke bry meg mere om denne nå, men sjekke gearoljen for mulig vann til høsten (ikke neste vår). Sannsynligvis er det da iorden. Lykke til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...