BOBNI Startet 11.Mai.2005 Del på Facebook Startet 11.Mai.2005 Har en Evinrude 70VRO 85mod. Skal skifte girolje. Bunnplugg og plugg midt på stammen er greie, men det sitter en stjerneskrue/plugg ved siden av eksosen. Omtrent mellom bunn og toppplugg. Skrues den ut så renner det ut noe som ligner på svart olje. Det kan virke som denne pluggen har forbindelse til topp-pluggen. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Har en Evinrude 70VRO 85mod. Skal skifte girolje. Bunnplugg og plugg midt på stammen er greie, men det sitter en stjerneskrue/plugg ved siden av eksosen. Omtrent mellom bunn og toppplugg. Skrues den ut så renner det ut noe som ligner på svart olje. Det kan virke som denne pluggen har forbindelse til topp-pluggen. Noen som vet noe om dette? <{POST_SNAPBACK}> Er du sikker på at "topp pluggen har noe med dette å gjøre? Dette vet du sikkert, men det vanlige er at det er en påfyllingsplugg nede/under hvor du fyller i oljen, og en lufteplugg lenger opp. hvis du skrur ut bunnpluggen så vil det sive olje sakte ut. Hvis du da skrur ut luftepluggen, strømmer det fort ut. Når du skal fylle på olje fyller du ibunnpluggen helt til det renner ut i luftepluggen. Skru deretter igjen luftepluggen før du skrur igjen bunnpluggen. Kan være greit å ha en medhjelper tildette, hvis ikke må du ha verktøy klart/innen rekkevidde når pluggene skal skrues i uten at for mye olje renner ut! Sitér dette innlegget Link to post
BOBNI Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Ja, jeg kjenner til dette fra min forrige motor. Men, det er den pluggen med stjerne jeg ikke skjønner. Det kom som nevnt olje ut der også og da jeg prøvde å presse olje inn der også kom det ut igjen i luftepluggen.... Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Jeg har en 20 Hk. Johnson 93 mod. (Johnson og Evinrude har jo som kjent mange like modeller) På min motor er der også en skrue med stjernespor. Hvad den er til er jeg ikke sikker på, men jeg har aldrig løsnet den for å skifte olje. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Arvid_A Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Min 60Hk Mariner har også 3 oljeplugger-/skruer, en nede og to med ca. 10cm avstand (fritt etter hukommelsen) rett over kavitasjonsplata. Den bakerste står muligens litt høyere enn den foran (igjen fritt etter hukommelsen). I håndboka står det beskrevet følgende prosedyre for oljeskift: 1. Juster motoren slik at stammen henger "loddrett". 2. Tøm ut oljen ved å ta ut nedre plugg, så de to øverste. 3. Sprøyt inn olje nedenfra til oljen siver ut gjennom det forreste plugghullet oppe. Sett i denne pluggen/skruen. 4. Fortsett å sprøyte inn olje til den siver ut igjennom det bakerste plugghullet oppe. Sett i denne skruen også. 5. Ta bort oljetuben fra nederste hullet, og vær rask med å skru inn denne pluggen slik at ikke olja renner ut igjen. Jeg antar at du kan benytte samme prosedyre, men dersom du ønsker å være 100% sikker, kunne du jo ta en telefon til en Evinrude-forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
BOBNI Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Takk skal du ha Arvid A. Dette tror jeg var veldig riktig! Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 På min Evinrude er det også en skrue for stjerne-jern, og to for flat-jern. Det er bare de for flat-jern som skal benyttes ved bytte av girolje. I min rep. manual står det noe om at den stjerne-skruen ikke må løsnes, men jeg kommer ikke på akkurat nå hvorfor. Har ikke boka tilgjengelig nå. Kan eventuelt sjekke når jeg kommer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
BOBNI Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Ok, Per Gunnar - jeg er takknemlig for all hjelp. (har forøvrig tappet ut det som var innenfor stjernepluggen.... Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Rep. manualen min gjelder kun for motorer opp til 40hk, så jeg har ikke oversikt over din motor der. På min (40hk) er det to skruer for stjerne-jern (ikke en som jeg trodde), og to for flatjern (disse brukes ved girolje bytte). Illustrasjonen er for 40hk, men det er vel noe lignende som på 70 hk kanskje: Skrue nr: - 30 er oljenivå pluggen - 31 (ved vanninntak) er forklart slik: Bearing retaining screw - 32 er forklart slik: Shift lever pivot pin - 34 er tappe/fylle plugg Noen som vet hvilken funksjon 31 og 32 har, oversatt til norsk (pluss kort forklaring)? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Bearing retaining screw= Skrue som holder lageret på plass Shift lever pivot pin= Bolt/pinne som holder Gir aksling/stang på plass. Denne må ut om du skal ha ned undervannshuset.. Mener dette er korekt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Coronet Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Shift lever pivot pin= Bolt/pinne som holder Gir aksling/stang på plass. Denne må ut om du skal ha ned undervannshuset.. Mener dette er korekt. <{POST_SNAPBACK}> Ikke helt rett.. Ingen av skruene med stjernehode skal ut med mindre du skal overhale gearhuset. Gearhuset kan taes ned uten å løsne denne skruen. (Gearstangen er festet helt oppe under motorblokka.) Når man først har skrudd denne skruen ut, må man være påpasselig med å få den rett på plass. Huske jeg rett har denne skruen gjengeparti kun nærmest hodet, mens tuppen er glatt. Den skal nemlig treffe ett hull i en gaffel som foretar gearskiftet. Bommer man her virker ikke gearet. I tillegg må man sjekke at tetningen (vanligvis en liten o-ring) er uskadd. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 (redigert) hm, ser jeg gjorde feil på min nye motor når jeg skiftet olje forrige helg. Jeg løsnet kun stjerneskruen og den nedeste flattskruen og ikke den øverst. Jeg testet båten på onsdag og alt fungerte som det skulle. Det gjelder en 50hk Evinrude vro fra 92. Har jeg da fått for lite olje inn i girhuset? Og kan dette være skadelig? Hvordan kan jeg skjekke tetningen? Mvh En smule bekymret mavi Redigert 11.Mai.2005 av mavi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 12.Mai.2005 Del på Facebook Svart 12.Mai.2005 ingen? Hilsen Fremdeles en smule bekymret mavi Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 12.Mai.2005 Del på Facebook Svart 12.Mai.2005 Har jeg da fått for lite olje inn i girhuset? Og kan dette være skadelig? Hvordan kan jeg skjekke tetningen? Mvh En smule bekymret mavi <{POST_SNAPBACK}> Det er sannsynlig at det er for lite olje i ditt gearhus og det kan være skadelig. Jeg ville tatt opp båten og fyllt gearolje påny. Pleier å bytte pakninger på oljepluggene hvert år. Siden gearet virker som det skal har du fått stjerneskruen på plass. Ville ikke bry meg mere om denne nå, men sjekke gearoljen for mulig vann til høsten (ikke neste vår). Sannsynligvis er det da iorden. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 12.Mai.2005 Del på Facebook Svart 12.Mai.2005 Da satser jeg på det. Båten går vel opp en snartur i løpet av pinsa da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.