Jump to content

Hvordan montere Waeco kjøler i Bavaria?

quantumduck

Recommended Posts

Etter at temp'en i kjøleboksen langsomt har krøpet oppover gjennom sesongene kulminerte det i fjor i en kraftig magasjau etter litt vel optimistisk matoppbevaring. Ølen blir heller ikke særlig forfriskende i boksen. Så nytt Waeco-utstyr er innkjøpt, men her er det mye rare kobber-rør med lodding inne i bildet, kjølevæske og what not. 

Er det i det heletatt mulig å montere noe slikt med ti tommeltotter? Er det nødvendig; kanskje ikke alt må byttes? Tips og råd mottas med takk.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Har du gjort ren kompressoren? det er ofte en vifte der og kjøleribber.

Hvis dette ikke er gjort er jo det og en årsak til dårlig kjøling.

Kjølesystemer som jeg har montert i båter har vært med skrukoblinger på gass siden. Det som gjelder er å få god lufting til kompressoren, Gode ledninger frem til kjøleboksen, samt være sikker på at ikke brytere og automatsikringer er blitt så gamle at ikke strømmen går uhindret igjennom.

Jeg har i min egen båt isolert kjøleskapet ytterligere med slike 3mm tynne depronplater til å ha under varmekabler på bad.

Helt tilfeldig hadde jeg ute kjøleskapet for noen år siden da vi var på tur.(feilsøking på fjernstyring til akterwinsj)

Da jeg jobbet rundt kjøleskapet la jeg merke til at overflaten på kjøleskapet var kjølig mange plasser .

Da forsto jeg at det pågikk kuldelekkasje og isolerte hele dritten så godt det lot seg gjøre samt skrogsiden. Den blir veldig varmt inni der hvis sola steiker på stb side.

Har vært veldig fornøyd med dette , og jeg kan selvfølgelig fryse ned fisk over natta, hvis fiskestanga virket på kvelden.

Hm, har ikke sett nøye etter smuss i kjøleribber osv., men det har ved første øyekast sett "greit" ut. Kompressoren står fabrikkmontert i den ene salongbenken foran byssa, med kjøleåpninger. Er det et kjent problem med Bav at dette gir for lite kjøling? 

Noen fryser har ikke jeg så vi har nok helt ulike løsninger (Bav 38 Match). Isolering av boks er godt tips, da sparer man vel strøm også, skal sjekke dette. Og så måle spenning, det er jo kanskje der det ligger... kan virke som vifta i kjøleelementet ikke snurrer særlig fort, det er egentlig ikke mulig å merke noe særlig kjøling når man kjenner etter med hånda, kun en svak, svak lunken "trekk". Kanskje det er tegn på dårlig spenning, jeg ville ihvertfall intuitivt forventa litt mer "blåst" enn det er nå.

• 3 uker senere...

Hvis noen lurer på stoda her ... Servicetekniker fra Heatco i Oslo vært på besøk, kjøleskap fikset, Mikuni tatt med på sykehus, trolig ferdig før ferien. Ikke værst nå midt i før-ferie-stresset, på kort varsel.

Ringte importøren av utstyret for å få tips om service, og de anbefalte primært Lundebåt, eller Heatco.  Viser seg at Lundebåt bruker Heatco som underleverandør på service, så det blir nok minst surr av å henvende seg direkte til Heatco.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...