Jump to content

Propankomfyr trøbbel


Allan E

Recommended Posts

Er det noen her som har et bra tips på hvordan en skal få fin jevn flamme på propanapparatet.

Det er liksom for stort trykk slik at flammen ikke begynner nærme nok brenneren. Her står også flammevakta uten at det er fyr rundt den og da slokker det jo så fort en slipper krana.

Er det noen dyser som skal renses eller noe annet som jeg kan gjøre?

Link to post
Share on other sites

Det kan være blandingsforholdet mellom luft og gass som er feil. På noen komfyrer kan dette justeres ved å flytte en slangeklemmelignende sak som mer eller mindre stenger for luftåpningen i blandingsrøret like etter dysa.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke regulator på denne typen. Det er 2 kilos dunk uten  regulator.

<{POST_SNAPBACK}>

Et eller annet sted må det være en regulator, hvis ikke er det ikke noe rart at du har problemer. Regulatorens oppgave er å sørge for jevnt trykk uavhengig av flasketrykket. Hva slags flaske er det du har? Jeg tror det er stedet å begynne feilsøking. Fordi propan er flytende ved høye trykk (og derfor tar mindre plass enn tilsvarende mengde i gassform) er ikke trykket i flaska veldig høyt. Men for høyt for gasskomfyren er det definitivt. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tror flaska heter P2012 er på ca 2 kilo netto vekt gass. Kulerund med ca 12 mm gjenger på toppen. Disse ble mye brukt for noen år siden.

På toppen av flaska skrur jeg på krana Det er ingen reguleringsventil å se men jeg har en slik gasstester (seglass) stående på veggen i gass rommet. Slangen går boprton dette glasset.

Skal prøve å få tatt et bilde.

Link to post
Share on other sites

Regulatoren kobler du på rett etter krana. Ikke noen slangestubb imellom. Alt utstyr du har etter krana er beregnet på at trykket er lavt, derfor må du ha regulatoren med en gang. Enkelte regulatorer har integrert stengeventil, da skrur du regulatoren direkte ned på flaska.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...