Jump to content

Sandvik 28AC, roraksel demontering

HansO

Recommended Posts

Da det over tid har kommet mer og mer vann inn i båten gjennom ror gjennomføringen, bestemte jeg meg for å ta dette fra hverandre, og gå over det - pakke om.

Dette viste seg å være vanskeligere enn jeg trodde.

Søkte rund på forumet, og fant at det var fjerne settskruene, ta av rorkulten oppover (kunne rett nok være litt stri), og senke ned akselen.

Boltene knakk, og måtte borres ut, og rorkulten står i syv stein. Så sli det meg at denne kanskje trengte en annen prosedyre.

Jeg har målt, og funnet at akselen er Ø38mm under båten og under rorkulten inni båten.

Dene r også Ø40mm på overkanten av rorkulten.

Da taler det for at den er kon slik at akselen må opp gjennom rorkulten- eller gjenget slik at den fortsatt skal ned.
Men hva da med ror festet på nedsiden. Jeg kan ikke se en glippe i overkant som indikerer at det er skrudd på (selv om det fra undersiden er klart at ror akselen er felt inn.

Er det noen av dere som kjenner dette, og kan forklare hvordan det henger sammen - og prosedyre for å plukke det fra hverandre (og pakke om).bilde

Jeg har målt, og funnet at akselen er Ø38mm under båten og under rorkulten inni båten.

Dene r også Ø40mm på overkanten av rorkulten.

Da taler det for at den er kon slik at akselen må opp gjennom rorkulten- eller gjenget slik at den fortsatt skal ned.

Men hva da med ror festet på nedsiden. Jeg kan ikke se en glippe i overkant som indikerer at det er skrudd på (selv om det fra undersiden er klart at ror akselen er felt inn.

Dersom akselen er 38 rett over det utvendige besalget til rorfeste og innvendig over pakkboks, men 40 der rorkulten er montert vil jeg vel heller tro den er neddreid til en krage enn at den er kon. Uansett må jo akselen opp dersom den har større diameter øverst.

Det jeg stusser litt på er hvordan beslaget/braketten for rorfeste er montert på aksle. Er den sveiset eller skrudd? Og en ting til, på bildene ser det ut som om akselen er av messing, stemmer det?

Ok, det var litt bedre bilder.

Jeg vet rett og slett ikke hvordan dette er satt sammen, så dette blir kun spekulering. Vi får håpe det kommer noen på banen som har konkret kjennskap til akkurat denne produsenten.

Men ut fra det jeg ser nå kan det virke som om de har sveiseloddet et boss på braketten som akselen er tredd i, kan det stemme? Forstår jeg deg riktig at tappen på roraksel er 30mm på enden, 38mm over dette bosset, og 40mm der rorkulten er montert? Når man ser braketten fra undersiden ser det også ut som om den er spent i en fres og boret opp med utboringshode etter at bosset er sveist på. Tviler på at dette bosset er gjenget og skrudd på akselen. Det ville bare låst seg en vei, den andre veien ville den skrudd seg av. Holder heller en knapp på at akselen er tredd i bosset og loddet. Det nederste bildet ditt er litt uklart, men for meg kan det se ut som om man ser rester av loddetilsats som har lagt seg på akselen.

Jo det er det jeg også har trodd.

Problemet er at jeg ikke får løftet opp ror armen- ei heller slått ned akselen. Sitter bom fast.

Skal innrømme at jeg benyttet stor kraft i forsøk på å "slå" ned akselen i den tro at det var den veien den skulle før jeg målte.

Akselen måler Ø40mm over ror armen og Ø38mm under.

Har også prøvd å trekke ror armen oppover ved hjelp av en ters.

Redigert av telford (see edit history)

Problemet er at jeg ikke får løftet opp ror armen- ei heller slått ned akselen. Sitter bom fast.

Skal innrømme at jeg benyttet stor kraft i forsøk på å "slå" ned akselen i den tro at det var den veien den skulle før jeg målte.

Akselen måler Ø40mm over ror armen og Ø38mm under.

Har også prøvd å trekke ror armen oppover ved hjelp av en ters.

Aha, da tror jeg at jeg vet hvorfor.

Når du har slått på akselen for å få den ned har du stuket den i toppen, da blir det leit å få rorkulten av. I tillegg har du antagelig fått grader når du har boret ut sett-skruene. Disse låser rorkulten i seg selv.

Det du må gjøre er å bruke en vinkelsliper og slipe vekk toppen av akselen slik at du får vekk gradene fra stukingen. Det er også en ide å gå inn med et bor som er et par tiendeler, evt en halv millimeter tykkere enn det du har brukt for å bore ut sett-skruene tilfelle du har fått grader i hullene. Deretter går du på med den største avtrekkeren det er plass til. Da kommer den garantert. Jeg ser at den ikke er splittet, så hvis du har mulighet til å varme den opp til 150-200 grader vil det også hjelpe mye. Det kan hende den sitter med presspasning.

Heisann!

jeg hadde dønn lik gjennomføring på båten min

som jeg nettopp ordnet på.

der tersa jeg rorarmen fra akslingen, altså oppover

ettter å ha borra ut knekte setskruer. Dette satt veldig

fast, men løsna med hydraulisk ters.

jeg skifta o ringer/ talgpakning, og satte inn greasenippel slik at jeg

fikk pumpa hylsa full, ble litt bedre, men fortsatt ikke

helt tett.

lykke til..

Redigert av dude (see edit history)

Har forsøkt med "vanlig ters" og plenty varme. Rører seg ikke en millimeter....

Har også forsøkt å vri (skru) med momentarm. Ingen suksess det heller.

Er det noen som vet om firma i kristiansand med hydraulisk ters som kan kontaktes?

Tar vel ikke så lang tid med rett verktøy (håper jeg).

Et siste alternativ er vel å splitte rorkulten i bakkant og så feste igjen med gjennomgående bolter.

Det ønsker jeg egentlig ikke om det kan unngås

Hei Komodo og Dude

Takker for gode tips, og ja - jeg har slipt over toppen slik at der ikke er noen grader på akselen. Den er flush med rorkulten.

Du har helt rett i at den sitter fast. Vet ikke om det er brukt loctite, men det slipper vel på ca 150 grader?

Uansett har jeg trolig ikke sterk nok avdrager.

Noen som vet hvor dette kan lånes / leies i Kristiansand området?

Redigert av telford (see edit history)

Så har jeg endelig fått det fra hverandre.

Måtte få tak i skikkelig innbruddsverktøy og MASSE varme.

Når jeg ser på delene, virker det som det bare er en o-ring som står for tettingen.

Mellom hylsen til akselen, og mutteren i toppen. Kan ikke se noen annen form for tetning...

Heller ikke noe system for å presse inn fett (bør jeg lage det i tillegg)?

Kan det stemme?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...