Jump to content

Yamaha 50hk - problemer


Rolf

Recommended Posts

Har en ca. 1988 modell Yamaha 50hk som ikke går skikkelig. Satte i nye plugger og startet den opp i tank hjemme i hagen. På tomgang så "hoster" den hvert 2-3 sekund men sviver greit med noe pådrag.

Starter momentant men der er noe galt. etter en stund kjøring kikket jeg på pluggene. Ser da at nr.1 ovenfra (den til venstre på bildet) er sotet mens de to andre er renere. En sjekk viste at det er gnist på alle pluggene. Innspill mottas

 

Bilde

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det en Yamaha? I følge sikkre kilder her på forumet skal de fungere utmerket :wink:

 

Fra spøk til alvor.

Siden det er de to nederste sylinderne og pluggen er helt blank kan det tyde på vann i sylinderne. Vann kan komme inn gjennom diverse tettningsringer rundt veiva som ikke tetter som de skal. Er det noe forskjell mellom den nederste sylinderen og den i midten ? Og har du en eller 3 forgassere?

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det en Yamaha? I følge sikkre kilder her på forumet skal de fungere utmerket  :wink:

Bra Ok67! Kan det være at det er blitt byttet deksel på denne motoren...? :smiley:

 

Rolf, hører du noen forskjell på "ganglåta" på motoren hvis du napper av pluggledningene på de to nederste pluggene mens motoren går? Jeg syns symptomene tyder på mangler ved bensintilførselen til de to nederste sylindrene. Dersom du har 3 forgassere, så ville jeg mistenkt 2 av disse (f.eks. rusk i flottørventilen eller "levret" 2-taktsolje fra i fjor). Det kan jo også være at dette går seg til hvis du lar den få gå ei stund(?)

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Enig med ok67, har også skrevet om dette her.

 

Men er disse pluggene nye? Isåfall sier de ikke så mye.

Hvis dette stemmer, har du tilgang til de pluggene som satt der tidligere?

Du kan også ta en titt inn på stempelet og se om det nederste er markert renerere (blank overflate) enn de andre.

Link to post
Share on other sites

I 9 av 10 tilfeller er det forgasserene som er årsaken til motorfusk når el feil utelukkes. Har du tre forgassere bør disse renses justeres og ikke minst synkriniseres. Dysene i forgasserene er av messing og disse slites med årene og kanskje du må bytte disse, dette begynner å bli en oppgave for merkeverksted spør du meg.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg hadde lignenede problemer med sin 88mod 60hk Yamaha. Hos han var også nederste stempet blankere enn de andre 2.

Han har nå plukket motoren i småbiter , og tetningsringene på veiva var tydelig slitt/skadd.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det en Yamaha? I følge sikkre kilder her på forumet skal de fungere utmerket  :wink:

 

...Er det noe forskjell mellom den nederste sylinderen og den i midten ? Og har du en eller 3 forgassere?

<{POST_SNAPBACK}>

 

He he, joda det er en Yamaha, kanskje denne er det berømte unntaket...?

Nederste plugg er lik den i midten, det er den øverste som skiller seg ut. 1 eller 3 forgassere - aner ikke. :blush:

 

Bra Ok67! Kan det være at det er blitt byttet deksel på denne motoren...?  :smiley: 

 

Rolf, hører du noen forskjell på "ganglåta" på motoren hvis du napper av pluggledningene på de to nederste pluggene mens motoren går? Jeg syns symptomene tyder på mangler ved bensintilførselen til de to nederste sylindrene. Dersom du har 3 forgassere, så ville jeg mistenkt 2 av disse (f.eks. rusk i flottørventilen eller "levret" 2-taktsolje fra i fjor). Det kan jo også være at dette går seg til hvis du lar den få gå ei stund(?)

 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Prøvde å nappe av de to nederste plugghettene (2+3), da stoppet motoren. Men den går når 1+2 og 1+3 er av.

 

Enig med ok67, har også skrevet om dette her.

 

Men er disse pluggene nye? Isåfall sier de ikke så mye.

Hvis dette stemmer, har du tilgang til de pluggene som satt der tidligere?

Du kan også ta en titt inn på stempelet og se om det nederste er markert renerere (blank overflate) enn de andre.

<{POST_SNAPBACK}>

Har dessverre kastet plugg 1 men har 2 og 3 liggende. Skal sjekke dem.

 

...dette begynner å bli en oppgave for merkeverksted spør du meg.

Lykke til

<{POST_SNAPBACK}>

Enig, har snakket med verksted i dag.

 

En kamerat av meg hadde lignenede problemer med sin 88mod 60hk Yamaha.  Hos han var også nederste stempet blankere enn de andre 2.

Han har nå plukket motoren i småbiter , og tetningsringene på veiva var tydelig slitt/skadd.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takker for alle innspill, det som er klart er at dette er en jobb jeg ikke vil gi meg ut på så det blir nok verksted neste. Men skulle jo gjerne visst om det er 1 eller 3 forgassere, vises det på disse bildene?

Bilde

Bilde

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er 3 forgassere, du ser de (nesten) helt til høyre på det øverste bildet ditt.

 

Å demontere motoren helt for bytte av disse tetningene er en ganske omfattende jobb, kanskje en ide å innhente prisoverslag hos etpar versteder før du setter igang..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Prøvde å nappe av de to nederste plugghettene (2+3), da stoppet motoren. Men den går når 1+2 og 1+3 er av.

Det tyder vel på at sylinder 2 og 3 er ok, mens sylinder 1 ikke bidrar med så veldig mye. Så om pluggene er relativt nye så er det ikke sikkert at det er vann inn i sylinderne som er feilen. Kan kansje være forgasseren på sylinder 1. Mulig det er nok med en rensking/skifting av dyser på forgasseren på sylinder 1.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det lokale Yamaha verkstedet ringte meg idag - de har funnet årsaken til problemet. Karen måtte flire litt da han fortalte meg at dysa/stigerøret til den øverste forgasseren ikke var der! Et tilfelle av "ojsann, noen delere til overs - skitt au, går sikkert allikevel" sist gang noen skrudde på den?

 

Har jo til tider synes den har gått litt rart, spesielt nå i vår. Men det var jo litt flaut dette her da, å ha kjørt på 2 sylindre i 3-4 år!

Skal jo bli spennende å teste toppfarten på 3 sylindre!

 

Men siden dette er en gammel motor, ca 1988 så var ikke dele(e) på lager her eller i Europa, måtte bestilles fra Japan . ca 2 uker levering. Noen som har noe slikt liggende?

:smiley:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...