Jump to content

Erfaring med den ny serien 80-100-115 hk til Mercury


Svein Kaasa

Recommended Posts

Det er nok ingen vesentlig grunn til å være skeptisk til Mercury, de har noen år på baken kan man si.

Og de har en del vellykkede motorserier å se tilbake på de siste 10-15 årene, bl.a. Optimax og Verado.

Den nye 3,0 F150 som kom for får år siden ble testvinner, og 2,1 liter serien er utviklet på samme lest så jeg tror den også vil hevde seg godt.

Alle tekniske data og servicevennligheten tyder på det.

Lavest vekt og størst sylindervolum, samt færrest antall bevegelige motordeler i klassen er fristende lesning.

Prismessig er den også gunstig.

Hadde håpet jeg kunne bidre med litt erfaring i bruk men har ennå ikke rukket å montere og få testet min nye F115 pga. dårlig vær og mye jobbing.

 

Spesielt interessant er det jo at F115 kan leveres med kontraroterende propeller for dobbelinstallasjon, samt i CT-utgave for litt tyngre båter og båter over 18-19 fot.

CT = Command Thrust og bruker samme undervannshus og propellstørrelse som f.eks. F150 for bedre skyvekraft (men på en lett båt får man nok litt bedre toppfart med standard undervannshus).

Dessuten kan den leveres i en SeaPro utgave for de som ønsker å utføre vedlikehold uten å ta opp båten, f.eks. til yrkesbruk.

Man kan bl.a. suge opp og skifte både girolje og motorolje mens båten ligger ute, samt et par andre endringer.

 

Svein

 

Klar tale her iallefall  :smiley:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har jeg kjøpt den nye mercury 2,1 liter og så langt meget fornøyd. Veldig støysvak, lett motor i forhold til størrelse, bra dreiemoment og ikke minst smart trolling funksjon hvor jeg kan velge å regulere trinnvis på turtall (som de fleste motorer kan) eller sette hastighet hvor motoren selv justerer turtall i forhold til hastighet. Skal bli spennende å se en test på den nye mercuryen opp mot de andre merkene. Det beste med handelen er servicen jeg får fra Ravns garasje. Jeg fikk en propell som var litt for stor og når jeg snakket med de fikk jeg beskjed om at handelen ikke var over før jeg var 100% fornøyd. (jeg monterte motoren selv og måtte plage de en del på telefonen :=))  Så nå sender de nye propeller som jeg kan prøve. Veldig hyggelige og flinke folk, kan anbefale både motor og forhandler. 

 

Svein Kaasa

Link to post

Gratulerer. Høres bra ut.

Hvilken båt har du motoren på, og er det 100 eller 115 hk ?

 

Min 115 ligger fortsatt i kassen sin. Dårligste sommervær i manns minne her nordpå og minst fritid i manns minne for egen del.. men nå begynner ferien og monteringen kan starte  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja da rekker det jo med 80 hk, siden 56HT er beregnet for 60-100 hk.

Antar at 80 og 100 hk utgaven enkelt kan omprogrammeres til 115 hk ved en senere anledning om man får lyst på mere fart.

Motorene er nok identiske mekanisk sett.

 

Det viktigste for meg med motorbytte er å passere 40 knop med god margin. Kan jo ikke bli frakjørt av 200-300 hk gutta (med noe større båter da)  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Straks klart for montering... drøyt 2 mnd på etterskudd.

Men en slags trøst at båtværet ikke har vært upåklagelig i sommer.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Hadde første prøvetur i helga med min nye F115 og den virker som en sterk og bra motor med gunstig støynivå og forbruk.

Under innkjøringen fikk jeg 42,5 knop på noe ugunstig flatt hav, og ca 5700 rpm med samme 4-blads stålpropell som jeg brukte på min forrige motor (Honda 90).

Med bensin fra i fjor på tanken (riktignok med bensinkonserveringsmiddel i) samt kun ca 1 times gangtid (full gass er tillatt i korte perioder under innkjøringen).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Fortsatt litt sommer i nord

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Klarte 44,0 knop idag, gunstige forhold og kanskje litt medvind. Men bare 11 gangtimer og antydning til groe under.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja er fornøyd med "bare" 115 hk på hekken og 4-blads propell  :saint:

Mulig den går enda bedre på 98 oktan, det er jo bankesensor i motoren.

Men blir litt tungvint, må bære kanner da, eller ta opp båten når man skal fylle.

Men hva gjør man ikke for litt ekstra fart  :giggle:

Men blir vel ikke mere båtkjøring i år tror jeg (feiger ut).

 

bilde

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva med generasjonen før, er det noen som har erfaring med de mortorene? Sikler på en 100 hester til den nye jolla mi, og ser de har bra pris på overliggere på Ravns Garage.

 

Er det noen forskjeller på den nye motoren du har Teerex, kontra fjorårets modell?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

De er nok på noen måter som natt og dag for å bruke et forslitt uttrykk. Det er neppe mange deler felles, om noen i det hele tatt.

Mere kubikk, lavere vekt, mindre støy, penere design, enklere vedlikehold, færre deler, lavere turtall osv. er bare noen av forskjellene.

 

Den nye modellen kan leveres med standard girhus (slanket utgave med mindre motstand i vannet) eller Command Thrust girhus i 150+ hk klassen (større propelldiameter, mere skyvekraft).

 

I siste utgave av Vi Menn Båt (uke 41) har de hatt den nye F115 på langtest. Mye skryt, bl.a. særlig for lavt støynivå.

 

Men den gamle utgaven er nok en solid sak for den er jo på en måte basismotor for Verado 135-200 http://www.boattest.com/engine-review/Mercury/10500042_115-EFI_2013rel2502

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...

Ny F115-modell, Pro XS 115.

Litt mere turtall og effekt, desidert råest i klassen kan man trygt si.

 

http://mercurynewsroom.com/mercury-marine-launches-115-pro-xs-fourstroke-outboard-at-miami-international-boat-show/

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...