Jump to content

"Oppussing" av Skorgenes 26


fegglikk

Recommended Posts

Hei. Jeg fikk en gammel Skorgenes 26fot fra 1975 av en som hadde planer om å montere senkesett på den, dum som jeg er klarte jeg ikke å takke nei... Har heller aldri hatt trebåt og har null erfaring/kunnskap om trebåter, og trenger meg derfor inn her på formuet for å høste litt hjelp av folk som vet hva de snakker om.
 
Båten virker i å for seg fin i treverket. Har ikke funnet noe råte osv. Men ettersom den har lye på havet i mange år uten vedlikehold er det mer enn nok å bite i. Den tar ikke inn vann, noe som jeg håper er et godt tegn. Det eneste negative jeg har funnet til nå er to knekte spant.
 
Grunnet min manglende kunnskap med trebåter har jeg en rekke spørsmål:
¤ Hvordan skal jeg gå frem med å pusse/olje båten både over og under vannlinja?
¤ Hva vil det beste være å smøre den inn med? Hvor mange strøk osv.
¤ Hvordan er det med bunnstoff under vannlinja?
¤ Er det mye arbeid for å bytte spant, og er det noe spesifik fremgangsmåte for dette?
¤ Hvordan går man frem for å bytte "søm"?
 
Det er det første jeg kommer på med det første, men kommer sikkert flere spørsmål når båten kommer på land og jeg får satt igang med arbeidet.
 
Slenger også med noen bilder av skuta:

bilde

 

Takker på forhånd for svar :)

- Fredrik

Redigert av fegglikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Hvordan skal jeg gå frem med å pusse/olje båten både over og under vannlinja?
¤ Hva vil det beste være å smøre den inn med? Hvor mange strøk osv.
Utvendig over vann: Skrap den den, gå over med Ferrobet der treet er blitt svart - til det blir lyst - og så setter du inn med f.eks amerikansk terpentin våt i vått så mange lag at treverket ikke tar mer, og så lakker eller oljer du. Jeg liker benarolje framfor lakk, den er seigere. 

¤ Hvordan er det med bunnstoff under vannlinja?

Under vann, skrap deg inn - ikke slip , du må passe på naglene - og så amerikansk terpentin igjen. Så brukte de gamle ofte steinkulltjære før kobberstoffet. Innvendig: Gjør rent, sjekk nagler, sjekk for råte, smør med blymønje.
¤ Er det mye arbeid for å bytte spant, og er det noe spesifik fremgangsmåte for dette?

Det vil jeg tro er en større jobb, jeg har aldri gjort det, men spør deg fram i nærmiljøet, du finner noen gubber som har gjort det. 
¤ Hvordan går man frem for å bytte "søm"?
 Du må også gå over naglene, eller det du kaller søm. Slå på dem med en hammer, de som har sluppet taket har en annen lyd, og de må du skifte. De nye naglene settes inn midt mellom de gamle. Det er en tomannsjobb. Skift også alle skroggjennomføringer, ut fra mottoet bedre føre var. 

Link to post
Share on other sites

Hei. Skorgenes er fine båter. Ville ha skrapet ned og smurt med blanding av rå linolje og terpentin til det ikke trekker mere. Som avslutning liker jeg godt Rylard´s oljelakk. Under vannlinja ville jeg valgt å skrape rent alt løst og så mettet med samme blanding terpentin/linolje før du legger på primer og bunnstoff. Black varnish(steinkulltjære) er vel vanskelig og få tak i i dag ;men gir god beskyttelse. Innvendig ville jeg også valgt å mette treet med olje. Tre som er godt smurt vil ikke krympe/svelle like mye som tørt ubehandlet tre.Sabb 2G er forøvrig fine motorer, har du våteksos på denne?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...