Jump to content

Motor bytte Nord-west 740, Volvo d3 eller Hyundai d170 ?

Bjarne R

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å bytte motor i min Nord-west 740.

Har fått tilbud på brukt Volvo d3 190hk 2007 mod med hs gir, gått 350t. Pris kr 128 00 komplett.

Har også fått tilbud på ny Hyundai SeasAll D170 med zf 45a gir, pris 162 900 komplett.

Noen som kjenner til disse motorene og hva som er fordeler/ulemper med disse?

Nord-west 740 er halvplaner, med max marsj fart på 15/16 knop.

Har i dag Yanmar  4lh-hte 135 hk 1990 mod gått snart 3300t. Grunn til bytte er ønske om lavere støy, dieselforbruk 

og ha følelsen av "ny" motor. Yanmaren har fungert utmerket, men den støyer mye.

Hilsen Bjarne

Redigert av Bjarne R (see edit history)

Ingen av disse motorene er for store for denne båten, de er akkurat passe og har vel samme slagvolumet som den du har. Volvomotoren er mest kurrant og volvo penta har jo desidert størst servicenett i Norge. Teknisk sett er den overlegen de andre med fireventils topplokk, commonrail og VNT turbo som både gir snille utslipp, lavt forbruk, lite støy og lave servicekostnader. Jeg skal ikke si noe negativt om de andre alternativene, det finnes andre å velge også som FNM, Steyr, MCM (VM) m.fl. og av disse er FNM like moderne men jeg ville valgt en mest mulig kurrant motor i lille Norge.

Hei.

Takk for svar.

Yanmar 4lh-hte er en 3,5 liters motor, Volvo d3 2,5 L og Hyundai 2,2 L. Begge leverandører  "sier" at motorene passer til Nord-westen.

Angående overhaling av Yanmar.

Det er ikke noe galt med selve motoren. Men mulig dieselpumpe og turbo burde overhales etter vel 3000timer.

Har støyisolert motorrommet ganske bra, men hele motoren er montert inne i kabinen. Det medfølger da mye støy og vibrasjonsstøy fra vanskelig tilgjengelige rom

med tanke på ekstra isolering. Det er mulig men...

Det blir sikkert noe annen støy med ny motor også, men motorene har mindre støynivå en dagen motor.

Snakket med en FNM selger, han anbefalte 250hk pga at båten er halvplaner. Det syns jeg overkill.

Bjarne.

D3 er 5-sylindret, i likhet med FNM 250, og har nok et noe behageligere lydbilde enn de andre som er rekkefirere.

D3 hadde jo noen småproblemer tidligere så sjekk at nødvendige oppgraderinger er gjort.

Fordelen med ekstra effekt er jo at du ikke trenger å ha så mye turtall for å oppnå ønsket fart, og får dermed et mere behagelig støybilde.

Man kan kanskje si at 250 hk er litt overkill når man ser hva FNM-motoren greier med en vesentlig tyngre båt enn Nord West 740, riktignok med drev:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei teerex, hva slags oppdateringer konkret er det som må gjøres?

Bjarne

Siden jeg ikke er Volvo-mann så har jeg ikke full oversikt men det er det nok flere andre her inne som har.

Det ligger noen tråder om emnet også.

https://baatplassen.no/i/topic/104790-er-oppgradert-volvo-penta-d3-ok/

https://baatplassen.no/i/topic/82639-volvo-penta-d3-190-erfaringer/

http://www.batmagasinet.no/artikkel/misforståelse-om-d3-service

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ok, takk for linker.

Skal se gjennom dem. Med disse nye motorene kan jeg monter motor ca 40-50 cm lengre bak en dagens Yanmar.

Vil tro at det passer båten bedre da sitte gruppen er framme i båten. Og så kan jeg isolere enda bedre i motor rommet.

Kom gjerne med flere råd/erfaringer/tips angående motorer.

Bjarne

Er du sikker på at de 5-sylindrede er noe kortere enn yanmaren?

Da kan jeg komme med litt info om min erfaring med D3!!

På tomgang så er det litt mer vibrasjon enn med den gamle motoren (TMD50) men så fort jeg rører gassen så går den kattemykt!

Masse skyv ved pådrag, litt uvant med så mye turboplystring, men må se på muligheter for å lage en liten lydfelle kanskje!

I min Skarpnes 30 så ga den 19.5 knop på fullt, da legger den seg litt over på siden!! men fin marsjfart på 17 knop og det må jo være respektabelt i ei snekke!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

• 3 uker senere...

Hei igjen og beklager sent svar!

Jeg monterte en type cv som ikke har separat thrust, thrusten går fortsatt i girkassa, dette leddet sitter fast med klemhylse på aksling og har ett ledd. de med thrustlager har jo 2 ledd i akslingen. Mitt ledd heter cv300.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...