Jump to content

Volvo Penta D3-190 erfaringer?


GeirKS

Recommended Posts

På min Nidelv 690 (som jeg brukte som delbetaling i seilbåt i dag) fikk jeg satt inn ny D3-190 i 2010. Siste generasjon av den "gamle" typen. Har ca 170 timer uten problm. Rolig gange, samt ekstrem lavt drivstoff forbruk merket jeg meg. Jeg har ikke noe å utsette på maskinen...men hallo, motorbåt??!! Er jo seilbåt som gjelder...motorbåt er bare så 2010! :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Som standard når det kommer til spørsmål om Volvo Penta D3, velger jeg å poste innlegget nedenfor fra meg som igjen er klippet og kopiert fra andre innlegg av meg. Det kom i 2009 en helt ny D3. Her står det en del om problemene med den gamle D3, og oppgraderinger, utbedringer og service av den gamle D3, samt lanseringen av den nye D3. Jeg håper dette kan være til hjelp:

 

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

 

 

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

 

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbar enn den forrige versjonen.

 

 

Sjekk dessuten dette innlegget fra Vanntro, som jeg har gjengitt deler av, og som gjelder den "nye" D3:

 

...men når det gjelder D3 levert i Juni 2010 kan jeg komme med et inspill. Dette er en helt ny motor men på samme blokk(i følge VP).

Her har de fått en serie temperatursensorer(olje) av en underlevrandør, disse sensorene er det feil på og de gir feilmelding med alarm og lampe.

Jeg har en bekjent som fikk denne feilen konstatert på 50-timers service og da fikk han tillatelse av VP til å benytte motoren i ferien, men nå skal den ut og sensoren skal byttes.

Dette er en D3-160 levert i en Agder 840. Motoren må ut for at sensor skal kunne skiftes. Det viser i hvert fall at de ikke har like stor vegring her som de har for injektorproblematikken.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar og input.

 

Tolker det slik at om det er en førstegenerasjons D3 uten oppgraderinger så kan det dukke opp en del ting dersom det ikke er gjort noe med den (og det er det i dette tilfellet ikke).

 

Får se etter noe annet...

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

så følger dere ikke særlig med. Problemene har vært overalt, ikke bare i Norge.

 

Har du noen egne erfaringer om D3-190 å bidra med? Det er utrolig mange rykter ute å går, mange som hører og tror mye. Det som er interessant er hvilke erfaringer eierne av aktuell båtmotor har. Både gode og negative.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis dere mener D3 før 2010 ikke har hatt problemer, så følger dere ikke særlig med. Problemene har vært overalt, ikke bare i Norge. På svenske forum kan man lese om mange misfornøyde eiere.

 

Det ble vel sagt fra Volvo at omlag 30% av eierne av D3 (generasjonene før D/E) reklamerte. Det var vel også derfor de så seg tvunget til å bygge motoren opp fra grunnen av. Nå er jeg litt usikker på om det var før D-generasjonen, men E-generasjonen (2010->) er iallefall en motor som etter sigende kun deler slagvolum og antall sylindre med de tidligere problemmotorene. Selv har jeg kjøpt en D3-170-E og forhandleren her (nordvestlandets største VP-verksted) sier at de ikke har hatt en eneste reklamasjon eller feil å snakke om de siste to sesongene på denne generasjonen D3, noe som er helt usedvanlig feilfritt. Volvo selv sier (eller man leser iallefall at de uttaler) at de har rettet alle feil fra tidligere generasjoner på nyeste generasjon, og gjort den til en av markedets mest feilfrie og pålitelige motorer.

 

D3-190 tilhører nok generasjon(e) med hyppige feil, da D3-200 såvidt jeg vet er arvtaker. Imidlertid må man huske på at VP tok ansvar og utbedret garantifeil, og at 70% av eierne tross alt ikke reklamerte.

Redigert av Vidar P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvis det er tilfelle det Vidar P skriver her så er denne motoren intet mindre enn en skandale :headbang: 30% reklamerte? Hvis vi i tillegg går ut ifra at ikke alle som hadde feil reklamerte, noe som man nesten må regne med, så blir jo dette ekstremt.

 

Kan vel ikke stemme Vidar P?

Link to post
Share on other sites

Det ble sagt fra flere, og også referert f.eks her i en omtale fra Vi Menn Båt;

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article505502.ece

 

Jeg har ikke personlig kjennskap selvsagt, så refererer bare det jeg har lest. Men det har kommet fra flere hold, så synes som en skandale ja. Det har du rett i. Heldigvis tok Volvo grep om problemene.

Redigert av Vidar P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

D3 190 erfaringene mine er heller dårlige (2008 modell). Har byttet 2 turboer, 2 dieselpumper så langt (ca 350 timer) på mine 2 motorer. Motorstopp som en følge av denne type problemer 2 ganger (glad for at jeg har 2 motorer - forstår ikke at folk tar risikoen med å ha kun EN motor - i alle fall ikke hvis det er en Volvo Penta). Reparasjoner for rundt 160.000. Har forøvrig vært lagret inne og services av Volovo Penta verksted siden båten var ny. Volvo Penta har ikke tatt noe ansvar for disse svakhetene. Synd at de nærmest har monopol og at de også oppfører seg slik. Den siste dieselpumpa er bestilt og båten har ligget ved kai nå i nesten 4 uker. Dette er for dårlig Volvo Penta!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei.

Har ett par ganger opplevd at når jeg peiler olje og konstaterer at det ser ok ut, så etter at jeg har kjørt ei stund så slår motorvernet inn og tar ned turtallet. Første gangen så etterfylte jeg litt olje for sikkerhets skyld, og motoren gikk normalt igjen.

Har derfor konstatert at man ikke kan stole på det jeg leser av på peilepinnen da det som er av olje på pinnen er noe "blur" eller vanskelig å eksakt se nivået.

Noen flere som har dette problemet? 😐

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei, har en 2007 mod D3 190 jeg får alarm nesten hver gang jeg kommer inn til Kai, da lyser rød varseltrekant, når jeg stopper motor og starter på nytt er lampe borte.  Pluss at jeg kjører i marsfart ca.2500 omdreininger og gir full gass så kutter motoren turtall, så kan jeg bare kjøre den opp igjen og alt virker normalt. Noen som har tips? 

Link to post
Share on other sites

Har de vart så lenge så er de vel trolig oppgradert på ymse vis. 

Hvor lenge har nåværende eier hatt båten? Timetall?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 2011-7-5 at 17.40:

Har nå 270 problemfrie timer hver på mine D-maskiner. Jeg kan ikke tenke meg at dette er et problem på verdensbasis. Da hadde ingen av Yatchprodusentene fortsatt å levere disse maskinene. Ei heller yrkesbåtprodusentene.

 

270 timer er ikke mye men du skriver ikke hvilke D-maskiner du har?

D3 fra 2010 og nyere er ikke problemmaskiner.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg har en Nodelv 690 Sport med en VP D3-160 AA (2005 modell) som er oppgradert til 190HK. Kjøpte den i 2022 og hadde litt problemer med at motoren stoppet pga luft i Diesel. Byttett pumpe til en selvluftende pumpe (uten lufteskrue) på dieselfilteret og etter det har jeg ikke hatt noen problemer. Motoren har 470 timer.

 

Har ikke opplevd noen av de problemer som blir beskrevet i innleggene over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...