Bjarne R Startet 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2015 (redigert) Hei. Jeg vurderer å bytte motor i min Nord-west 740. Har fått tilbud på brukt Volvo d3 190hk 2007 mod med hs gir, gått 350t. Pris kr 128 00 komplett. Har også fått tilbud på ny Hyundai SeasAll D170 med zf 45a gir, pris 162 900 komplett. Noen som kjenner til disse motorene og hva som er fordeler/ulemper med disse? Nord-west 740 er halvplaner, med max marsj fart på 15/16 knop. Har i dag Yanmar 4lh-hte 135 hk 1990 mod gått snart 3300t. Grunn til bytte er ønske om lavere støy, dieselforbruk og ha følelsen av "ny" motor. Yanmaren har fungert utmerket, men den støyer mye. Hilsen Bjarne Redigert 8.Juni.2015 av Bjarne R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Kva med ein skikkeleg overhaling av den motoren du har? Med mindre den har for lite kraft så burde det vera eit alternative å vurdera..? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Begge motorer er for store etter min mening, ca 130-150 burde holde for og gi marsjfart på 15-16 kn. Besparelse på dieselforbruket blir knapper og glansbilder i denne sammenheng. Den motoren du har er jo knapt innkjørt, hva med og legge litt tid og penger i lydisolering. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Du har vel noe av den beste båtmotoren som finnes allerede, som bare er gått 3300 timer og så vurderer du å bytte? Holder vel også en knapp på å legge litt ressurser på å lydisolere bedre. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Ingen av disse motorene er for store for denne båten, de er akkurat passe og har vel samme slagvolumet som den du har. Volvomotoren er mest kurrant og volvo penta har jo desidert størst servicenett i Norge. Teknisk sett er den overlegen de andre med fireventils topplokk, commonrail og VNT turbo som både gir snille utslipp, lavt forbruk, lite støy og lave servicekostnader. Jeg skal ikke si noe negativt om de andre alternativene, det finnes andre å velge også som FNM, Steyr, MCM (VM) m.fl. og av disse er FNM like moderne men jeg ville valgt en mest mulig kurrant motor i lille Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Hei. Takk for svar. Yanmar 4lh-hte er en 3,5 liters motor, Volvo d3 2,5 L og Hyundai 2,2 L. Begge leverandører "sier" at motorene passer til Nord-westen. Angående overhaling av Yanmar. Det er ikke noe galt med selve motoren. Men mulig dieselpumpe og turbo burde overhales etter vel 3000timer. Har støyisolert motorrommet ganske bra, men hele motoren er montert inne i kabinen. Det medfølger da mye støy og vibrasjonsstøy fra vanskelig tilgjengelige rom med tanke på ekstra isolering. Det er mulig men... Det blir sikkert noe annen støy med ny motor også, men motorene har mindre støynivå en dagen motor. Snakket med en FNM selger, han anbefalte 250hk pga at båten er halvplaner. Det syns jeg overkill. Bjarne. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 (redigert) D3 er 5-sylindret, i likhet med FNM 250, og har nok et noe behageligere lydbilde enn de andre som er rekkefirere. D3 hadde jo noen småproblemer tidligere så sjekk at nødvendige oppgraderinger er gjort. Fordelen med ekstra effekt er jo at du ikke trenger å ha så mye turtall for å oppnå ønsket fart, og får dermed et mere behagelig støybilde. Man kan kanskje si at 250 hk er litt overkill når man ser hva FNM-motoren greier med en vesentlig tyngre båt enn Nord West 740, riktignok med drev: Redigert 8.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bjarne R Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Hei teerex, hva slags oppdateringer konkret er det som må gjøres? Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Valget er mellom en 8 år gammel brukt Volvo eller en annen ny med vanlige garantier? Ville gått for ny. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 (redigert) Hei teerex, hva slags oppdateringer konkret er det som må gjøres? Bjarne Siden jeg ikke er Volvo-mann så har jeg ikke full oversikt men det er det nok flere andre her inne som har. Det ligger noen tråder om emnet også. https://baatplassen.no/i/topic/104790-er-oppgradert-volvo-penta-d3-ok/ https://baatplassen.no/i/topic/82639-volvo-penta-d3-190-erfaringer/ http://www.batmagasinet.no/artikkel/misforståelse-om-d3-service Redigert 8.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bjarne R Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Ok, takk for linker. Skal se gjennom dem. Med disse nye motorene kan jeg monter motor ca 40-50 cm lengre bak en dagens Yanmar. Vil tro at det passer båten bedre da sitte gruppen er framme i båten. Og så kan jeg isolere enda bedre i motor rommet. Kom gjerne med flere råd/erfaringer/tips angående motorer. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Er du sikker på at de 5-sylindrede er noe kortere enn yanmaren? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ballard Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Yanmar sin LH serie er da noe av det beste og sikreste på markedet. LH motoren er også blant de som støyer minst. Og så vil du skifte den ut ? Ikke ha for store forventninger. LH er også herlig fri for alt som heter elektronikk. Ta vare på den motoren du har ! Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 teerex Yanmar motoren er ca 95 cm lang fra gir og fram, mot ca 70 cm på disse kompakt motorene. Når jeg monterte Yanmar motoren ble jeg anbefalt og få den så langt fram som mulig.Så jeg har noe plass bakover i båten. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Bør kunne prute litt på D3 motoren! Jeg ga ca 30% mindre for min D3 som har gått 250 timer. Fabrikknytt HS45a gir påmontert, og komplett instrumentering. Skal forøvrig sette ut og ha første tur med min i dag! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bjarne R Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 hei. Christensen, da må du komme med erfaringer fra prøveturen med ny motoren. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Kanskje dynadrive / thrustlager kan hjelpe på støy i tilleg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Christensen Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Hei igjen! Har sittet i hele ettermiddag/kveld og venta på kran, fikk nå beskjed om at vi får sjøsatt kl 09.00 i morra, så en uttalelse om motoren kommer dessverre ikke i dag! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bjarne R Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Hei. Yanmar er en god motor, men de er utrolig treg med å skaffe deler til motorene. Bestilte i dag et dynamo feste(brakett) det tar 2 uker fra lagret i Nederland. Er det normalt også for andre motor merker? Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Da kan jeg komme med litt info om min erfaring med D3!! På tomgang så er det litt mer vibrasjon enn med den gamle motoren (TMD50) men så fort jeg rører gassen så går den kattemykt! Masse skyv ved pådrag, litt uvant med så mye turboplystring, men må se på muligheter for å lage en liten lydfelle kanskje! I min Skarpnes 30 så ga den 19.5 knop på fullt, da legger den seg litt over på siden!! men fin marsjfart på 17 knop og det må jo være respektabelt i ei snekke! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bjarne R Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Hei. Takk for tilbakemelding om "jomfruturen" med D3 Christensen. Er jo bra fart som du sier på ei snekke. Det var den farten jeg kunne oppnå med D3 motoren. Hva heter dynadrive / thrustlager som du brukte på din båt? Hilsen Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Hei. Takk for tipset. Sæbø har du forslag til hva man bør velge av dynadrive / thrustlager , eller linker? Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hei igjen og beklager sent svar! Jeg monterte en type cv som ikke har separat thrust, thrusten går fortsatt i girkassa, dette leddet sitter fast med klemhylse på aksling og har ett ledd. de med thrustlager har jo 2 ledd i akslingen. Mitt ledd heter cv300. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Eg har ikkje broskyre for meg på mobilen. Søk på hydradrive, velg motoreffekt i nettkatalogen og les litt om du har plass til anbefalt størrelse :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjarne R Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Motor byttet er satt på vent. Hadde noen defekte motorlabber som no er byttet. Har også kjøpt samme cv leddet som Christensen et powertrain cv-300. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.