Jump to content

Fevik-Stavanger - Sjøveien?


bjoris

Recommended Posts

Jeg har leeeeenge ventet på å få båten ferdig og nå ser det ut til å nærme seg. Mest sannsynlig ferdig i uke 20 er siste beskjed.

 

Jeg hadde tenkt å ta den på bil fra Fevik til Stavanger siden motoren er nyoverhalt og jeg aldri har gått dette havstykket før. Dette viser seg å blir veldig dyrt hvis jeg ikke vil vente i uker på en som da har returlast. Har sjekket med en del nå og Scand har også sjekket og kommet til det samme... Hvis jeg ikke finner noen rimelig ordning på det tar jeg den sjøveien selv, men det er med litt skrekkblandet fryd jeg så smått har begynt å planlegge dette!

 

Er det så skummelt som jeg tror?

 

Båten er en Fjord 815 for di som ikke har lest mine mange tråder om denne før:)

 

Vel, råd og tips mottas altså:)

 

Lurer spesielt på hva som er verst vindretning og evt om det finnes noen tommelfinger regle for hvor mye vind det kan meldes her før det blir tøft for en slik båt (og mannskap)

 

(snart blir det uansett min tur, det var på tide:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei. Dette er ikke skummelt. Ukentlig prater jeg med folk som farter strekningen som du skal gå, senest i går reiste der videre en kar som var kommet fra Gøteborg (8 timer Gøteborg-Grimstad) og skulle til trondheim. På denne fusker maskinene, kjølepumpe var dårlig og gutta boys måtte skru mye ! (Import fra Seattle må vite :rolleyes: )

 

Hvor mange knop er marsjfarten din ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt denne strekningen mange ganger med motorbåt i 20 knop. Vi pleier å legge oss i Svinør eller der omkring (dvs. øst for Lindesnes) og stå opp klokken 0400 om morgenen for å kjøre opp Jæren før det begynner å blåse.

 

Det er ikke noen god idé å gå ut i for store bølger. Turen tar bare omkring 7 timer, inkludert sakte gange gjennom Blindleia etc., så det er bedre å vente en dag enn å slite seg ut i høy sjø.

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Hvor mange knop er marsjfarten din ?

Jeg går veldig lett på litt over 20 knop normalt. ca 25 knop på 3500 o/min. Siden motoren nå er overhalt må jeg nok holde meg like over planingsterskelen dvs. 18-20. Da går den også bedre enn i noen og 20 om det er noe sjø.

 

Jeg har ikke VHF-kurs, hadde tenkt å ta det, men rakk ikke pga alt styret rundt flyttingen. Ellers har jeg tenkt å ha med følgende:

 

- papirkart som jeg selvsagt på forhånd sjekker kursene med

- plotter/kompass/passer/parallellforskyver/ekstra kompass (litt usikker på om org. komp er riktig)

- har følgene deler til motor: viftereimer/servoreim/impellere/dieselfilter/oljefilter/luftfilter/veivhusfilter

- alt nødvendig verktøy for å skru på motor

- gummibåt/påhengs

- redningsvester

 

I tillegg skal jeg kjøpe mer redningsutstyr:

- drivanker

- nødraketter

 

Noe viktig som mangler?

 

Noen som har tanker om hvordan en slik tur er for nyoverhalt motor? Bra/dårlig å gå så lenge om gangen uten "hvile"? Forstår den skal gå lett på variert turtall, men blir det dårlig vær er det jo kanskje ikke så lett å la den gå lett... Da kan det fort blit 10-12 knop som er best... Vel, regner med det går fint, men hvis noen har innspill så kom igjen!

 

Hvis det blir neste helg blir det knapt pga at jeg skal rekke et fly på slutten av helgen så vi får se hvordan det går dette da. Først må båten bli ferdig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Noe viktig som mangler?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Du har sikkert tenkt på det, men nevner allikevel diverse slangeklemmer i div. størrelser, samt eventuelt treplugger i div. størrelser (koster ikke skjorta, men en god sikkerhet om en gjennomføring ryker)

 

Andre trivielle ting å huske på, kan være lampeolje/gass til å lage kaffe, egen kanne for vann (du kjenner kanskje ikke tilstand på vanntanken?) etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...