Jump to content

Hva er dette ? laderegulator eller en Shunt.


BOBO II

Recommended Posts

Hei 

har litt problemer med og forstå hvordan denne regulatoren eller shunt virker eller er koblet .

Tegning under er hvordan dette er satt sammen, men har litt vanskelig med og forstå hvorfor den tynne blå ledingen som er koblet i front ikke er koblet til noe. pussig men den har ligget løs hele tiden mens jeg har hatt båten.

Den tynne røde finner jeg heller ikke ut hvor går kan denne gå til dynamo eller tenningsnøkkel?

Kan dette ha noe med at jeg ikke får full effekt på ladingen? noen som har en ide.. :smiley:

Ikke se på spenningen på batteriene det er fra tidligere da 12v var tatt rett ut av det ene batteriet. denne saken er løst .

bilde

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Den kan ha blitt brukt som skillerelé, da kanskje styrt med D+.
Er andre side av reléet ikke koblet til noe da kan den ikke virke.
Så er det spørs om det ble frakoblet med vilje, f.eks. pga skade eller feil spenning?

En liten kommentar.
Hvis dette skal vise et 24V system, og spenningene "stemmer", da har du et problem på den midlere av disse tre banker.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Svart (redigert)

Den kan ha blitt brukt som skillerelé, da kanskje styrt med D+.

Er andre side av reléet ikke koblet til noe da kan den ikke virke.

Så er det spørs om det ble frakoblet med vilje, f.eks. pga skade eller feil spenning?

En liten kommentar.

Hvis dette skal vise et 24V system, og spenningene "stemmer", da har du et problem på den midlere av disse tre banker. :seeya:

Jørg

 

Hei Jørg

har jeg et problem skjønte ikke svaret ditt. Du sier det er et problem på den mitre av bankene? Er det en feilkobling her.. var nede i båten i kveld for og finne ut hvor den røde ledningen på skillerele er tilkoblet. Denne forsvant opp til flybridge ikke koblet opp mot D+ ..

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hallo Bergstad.
Dette er et magnet-relé, og den trenger pluss og minus som styrekrets for å kunne lukke eller åpne arbeidskretsen.
Noen styrer automatisk med D+ og minus, andre gjør det via tenningslås, bryter, tidsforsinket relé, spenningsstyrt, mm.

 

Du må nok finne ut hvordan det er styrt, og du må kunne lukke styrekretsen.
...noe som ikke kan virke hvis en side av denne kretsen henger i det løse lufta. :smiley:

Husk før du tilkobler:
finn grunnen hvorfor at den er frakoblet i det hele tatt...
---------------------------
Ang. feil på banken.
Hvis det skal være 24V da bør batteriene være balanserte, i hvert fall disse som hører sammen. (12V og 12V som serie = 24V hvis vi måler mot begge ender)

Du skrev 13,1V på hver av de ytre batteriene (start og forbruk), mens trusterbatteriene er betegnet med 12,5 og 13,7V.
Hvis et av batteriene svikter vill også andre batteriet dø nesten samtidig. (særlig ved 24V)

 

Bortsett av det kan dette resultere at et av batteriene blir overladet,

som i ditt tilfelle allerede antydes på den med 13,7V.

Du burde altså sjekke batteriene, hver separat, og selvfølgelig alle tilkoblinger.

--------------------------------------------------
DC systemer er ikke komplisert, men ved feil minst like farlig som høyspennte AC-systemer siden det dreier seg om masse strøm (Ampere).
Høy spenning er farlig for mennesker, mens batteristrøm kan sette på brann og eksplosjoner med et blunk.

Derfor anbefaler jeg at man leser seg opp på det elementare ang. batterier, dynamoer og ladeteknikk før man gjetter seg fram.
Slik er ikke bare leketøy, men kan bety masse trouble og t.o.m farlige situasjoner for alle ombord og andre.
:pray:
--------------------------------------------------

 

Ønsker mye suksess ved feilsøking, og lykke til!

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dette er et rele ja, som skrevet allerede. Men finnes det flere ledere enn de du har tegnet inn? Tenker da rundt batteriene.

Iflg tegningen kan det se ut som et skillerele på lading, men thrusterbatteriet ditt blir i tilfelle ikke ladet av motor, selv om du kobler inn dette releet som et skillerele.

Link to post

Hallo Bergstad.

 

---------------------------

Ang. feil på banken.

Hvis det skal være 24V da bør batteriene være balanserte, i hvert fall disse som hører sammen. (12V og 12V som serie = 24V hvis vi måler mot begge ender)

Du skrev 13,1V på hver av de ytre batteriene (start og forbruk), mens trusterbatteriene er betegnet med 12,5 og 13,7V.

Hvis et av batteriene svikter vill også andre batteriet dø nesten samtidig. (særlig ved 24V)

 

Bortsett av det kan dette resultere at et av batteriene blir overladet,

som i ditt tilfelle allerede antydes på den med 13,7V.

Du burde altså sjekke batteriene, hver separat, og selvfølgelig alle tilkoblinger

 

Ønsker mye suksess ved feilsøking, og lykke til! :seeya:

Jørg

 

Takk for svar Jørg

denne tegningen av batteribanken og skillerelet er fra et tidligere innlegg som jeg skriver i innlegg 1.se bort i fra spenningen på batteriene. Når jeg overtok båten i 2011 var det tatt ut 12v direkte fra det battriet som viser 12,5V og det resulterte i at det ble en skjevlading som resulterte i at jeg måtte skifte hele batteribanken. Feilen ble løst og rettet på ved å sette inn et eget 12V batteri og koble på en Dc 24v til Dc 12V lader til 12V banken. Etter at dc til dc lader ble satt har hvert batteri en vilespenning 12,7v til 12,9v.. Skal selvfølgelig ikke koble til noe før jeg vet hvorfor den ene kretsen ikke er tilkoblet. Jeg stor respekt for strøm og de farer som kan oppstå ved og gjøre noe galt.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...