Jump to content

Bygge styrekonsoll??


quest207

Recommended Posts

  • 6 måneder senere...

Hei !

 

Har ikke tegninger, men jeg laget engang ett til en GH10 der jeg brukte finer og epoxy. Det så fint ut da det var nytt, men ble fakrisk ikke solid nok. Husk at føreren "holder seg fast" i rattet når det går unna, og at dette kan få betydelige påkjenninger. Jeg måtte forsterke, og det var det at man holdt i rattet når man skulle reise seg som antakeligvis var den værste påkjenningen.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Noen som har bygget en styrekonsoll til en jolle/gummibåt før??

Bygde noe sånt for mange år siden. Jeg har ikke tegninger, men lagde kun ei blyantskisse av hvordan den skulle se ut ferdig. Jeg likte ikke at matrosene satt på pantongene i den gamle zidiacen og kjørte, så det ble et artig vinterprosjekt det året.

 

Båten hadde opprinnelig tre løse fineerplater i bunnen og oppblåsbar kjøl. "Konsolen" ble konstruert med bensintankens bredde som utgangspunkt. Vi lagde rett og slett ei lang kasse; sal til en voksen eller to små akterut. Der satt vi på lokket over bensintanken. Videre forrover skrådde kassa litt opp for å få vinkel på rattet, og forrenfor det var det sete til en person. Lokk og romslig stuerom under sete og ratt. Tett tverrskipsskott akterover mot bensintanken.

Kassa ble stifta i sammen av 6mm kryssfineer og belagt med glassfiber både innvendig og utvendig. Ga både god styrke og forsegla fineeren. Alle nødvendige hull ble borra ut og grundig forsegla med polyester. Litt pussing og sparkling og pirk før topcoat.

"Kassa" hadde fast bunn og gikk helt tilbake og var tilpassa vinkelen til bakplata på jolla. Vi låste den til jollas bunnplater og bakplate med syrefaste skruer og vingemuttere. 5 minutter å montere/demontere. Dette gjorde zodiacen veldig stiv og fin, og den gikk faktisk lettere i vannet enn før til tross for den økede vekta. Ikke minst hadde jeg det bedre med meg selv da matrosene var på tur og jeg visste de satt godt i senter av båten med god beinstøtt og ballanse.

Jeg fikk forøvrig masse "kjeft" fra andre fedre de sommerene vi hadde den båten da andres smårollinger rundt omkring fant ut at vi hadde lagd "konsolen" selv, og at den ikke kosta stort. Har ikke sett noe tilsvarende hverken før eller senere.

 

Sett i gang, her er det bare fantasien og arbeidslysta som setter begrensningen.

Link to post
Share on other sites

Hvis man bruker finerkjerne må alle kanter støpes igjen

Litt mer om forsegling av finerkanter:

 

1: Man runder av kanten på innsiden av finerplaten.

Så lager man en "forskaling" av en list eller smal finer-remse og dekker denne med pakketape, denne festes så med tvinger eller skruer til den platen man skal støpe over.

Deretter legger man på laminatet på innsiden.

 

2: Når dette har herdet fjerner man den tapebelagte finer-remsen (evnt. skruer) og støper over yttersiden av platen.

Til slutt renskjæres kanten.

 

Bilde

 

En annen ting man ofte ser på "amatør-arbeid" er skarpe hjørner. Det er lite pent samt at det er umulig å støpe rundt et skarpt hjørne.

Man kan bruke en hjørnelist som limes fast med epoxylim. Holdes sammen med skruer inntil limet har tørket.

Etterlat aldri vanlig stålskruer inni laminatet, selv om det skal benyttes over vannlinjen!

Etterpå sliper man hjørnet til en bue før det hele støpes inn.

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Få tak i en utrangert fryseboks eller et kjøleskap.

Plukk ut isolasjonen.

Lim det sammen med limsparkelen til Biltema til det ligner en styrekonsoll med pussing av hjørner.

Puss over hele greia og prime overflaten med polyester. Laminer over.

Der det skal være ratt og annet, borer du et altfor stort hull og fyller dette med glassfibersparkel og borer så til rett dimensjon. Der det skal skues på paneler, faser du ned fra baksiden til singlelaminat.

Denne konsollen holder evig.

Bruker du treverk, starter forråtnelsen øyeblikkelig fordi du har tatt med deg 10-12% fuktighet inn under laminatet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

løfter denne igjen, ettersom vinterens prosjekt er i støpesjeen bokstavelig talt.

 

Åssen skjøter man en divinycellplate ? Er det i det hele tatt mulig ?

 

Og; hvor tykke divinyvellplater bør jeg velge til en sånn sittedings av Jockeytypen ? ( en voksen skal kunne sitte bak, en knert forran... )

 

20mm ? 40mm ? Mer ? Mindre ?

 

Var vel noe sånt jeg tenkte på, til bruk i en knøttliten jolle. Akkurat perfekt til å gi en bitteliten skipper sin første følelse med egen båt..

 

Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Bygde en rattkonsoll til gummibåten min for noen år siden. Den ble aldri montert, men står i garasjen enda og er stygg som ett fly. Da jeg trengte en unnskyldning for å bruke verkstedtimene på grunnkurs mekanisk til bygging av styrekonsoll bygde jeg hele greia i stål (!!!). Jaja, ikke alle er unge og lovende, noen er bare unge:blush: Det som var spesielt med min var at jeg laget ratt, styremekanisme og alt fra grunnen av, med horisontal gasskontroll under rattet, omtrent som en blinklysbryter på bil. Den er som sagt stygg som et fly, men jeg tror den kunne blitt svært så bra om jeg hadde bygget den i plast, med styremekanisme i stål. Tanken var at jeg skulle sitte i bunnen av båten med hele konsollen mellom beina, den er derfor ikke mer enn ca 20 cm brei og 40 cm lang. Rattet i rustfritt stål ble faktisk ganske bra, men som sagt er selve konsollen stygg som ett fly... :lol:

Link to post
Share on other sites

15mm holder i massevis. 10mm er sterkt nok det også hvis det bygges riktig. Det er vel først og fremst i store overflater at du har behov for å gå opp en del i tykkelse. I dette tilfellet vil konstruksjonens form virke avstivende. Muligens ville jeg benyttet 15mm i setet og 10mm på sidene. Bruker du 600gr. rowing i kombinasjon med 1x300 (mot gelcoaten) og 1x450gr matte på utsiden og rowing og 450gr. matte på innsiden tror jeg det burde holde.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har teikna litt på ein sjølv, ser ikkje så veldig ulik ut alle andre styrekonsollar, men, men...

styrekonsoll.jpg

 

Ellers så likte eg denne veldig godt, men er vel ikkje så lett å få til dei flotte kurvane. Off...kjenner lukta av glassfibersparkel allerede :wink:

 

konsoll_04.gif

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...