gregor Startet 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2015 Jeg ser etter et skinne system for å binde ned bommen.. Dette har sikkert et fancy navn, men det kan jeg ikke.. Lewmar har en løsning, men den er ganske dyr så jeg kunne tenkt meg noe rimeligere http://www.lewmar.com/product-listing.asp?action=search&type=47 Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) det kalles en løygang på norsk, og på den sitter en løygangsvogn (noen sier også storseiltraver eller skjøteløper). Redigert 9.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Herman Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Hva er det du ønsker å oppnå? Når du snakker om "nedbinding av bommen" tenker jeg umiddelbart på en bomnedhaler/kick. Den enkleste formen lager du da av et tau, noen blokker og festepunkter ved mastefoten og et stykke ut på bommen (så tauet ligger i ca 45°) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Erik Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Jeg regner med at det fancy navnet du savner er "Løygang". Er du på jakt etter en permanent montert løygang, eller en som skal være avtagbar ? Selv har jeg ikke løygang. Kun ett punkt i cockpit dørk som skjøtet festes i. Har vurdert å skaffe meg ett avtagbart system, men finner også at det er litt vel dyrt i forhold til effekten... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) om man har rodkick med fjær så er jeg enig i at man kommer langt uten å ha løygang. Redigert 9.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Eller topping lift. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Løygang ja.. rektig.. jeg skal bygge et overbygg i stål som blir en sprutskjerm og skal ha en løygang på taket av den.. Tidligere har det vært et punkt i cockpit, men vil ha det opp på taket av overbygget for å få det bort fra cockpiten.. søkte litt på løygang nå, men de fleste jeg fant ligger på samme prisen som lewmar sin. Er det engelske ordet traveller som står på lewmar sidene eller finnes det et annet ord? Finner mye annet når man søker på det.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) prøv mainsheet traveller bildesøk på google: https://www.google.no/search?q=mainsheet+traveller&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB0QsARqFQoTCO3QwP-GgsYCFQgBcwodhPQA8A&biw=1536&bih=758 Redigert 9.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 her var en lekker løsning :-) https://www.google.no/search?q=mainsheet+traveller&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB0QsARqFQoTCO3QwP-GgsYCFQgBcwodhPQA8A&biw=1536&bih=758#imgrc=hEtlBPz2pta6bM%253A%3B3L0jcYZ-Rdw9bM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.boatdesign.net%252Fforums%252Fattachments%252Fsailboats%252F51803d1293689580-traveler-position-challenge-mainsheet.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.boatdesign.net%252Fforums%252Fsailboats%252Ftraveler-position-challenge-36068.html%3B540%3B359 Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
gregor Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Der ja :) Takker! Da kan jeg klare å finne fram.. Skal ikke handle riktig enda, men må kikke litt på det så jeg har det i bakhodet når jeg designer overbygget :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Her får du alt du trenger. http://www.watski.no/Storskjoetesystem-111H1 Pass på at løygang ikke kommer for langt fram. Storseil blir tungt å skjøte inn og det blir en voldsom belastning på bombeslaget på masta. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Pass på kreftene når du dimmensjonerer. Du har store krefter rett opp fra midten av overbygget på kryss, i en ufrivillig jibb her du store sideveis krefter. En løygang reduserer punktbelastningen betraktelig. Ut fra båttype ville jeg valgt en kraftig men enkel modell. Enkel justering er ikke like viktig på en turbåt. Gå en tur på brygga og se hva andre båter har. Lewmar sin kulelagerløsning ville jeg gått for på en båt som skal seiles aktivt. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Ville ha sjekket styrken på Watski modellen, tror ikke den er kraftig nok til en stor Långedrag. Men som Mulligan sier, pass på hvor på bommen storseilskjøtet kommer etter flytting. Du risikerer at bommen knekker i jibber hvis skjøtet tidligere var midt på, og du flytter den til midten. Lett ut ett bilde av båten så er det lettere å si noe mer presist. Lenge siden jeg har vært ombord i en Långedrag. (bombeslaget på masta får ikke andre krefter hvis en flytter festet, men det vil kreve en annen utveksling på storseilskjøtet hvis det flyttes mye fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 "Watskimodellen" er et system fra Rutgerson. Fåes i 50 mm. utførelse. Kanskje ikke bra nok for diehard regattaseilere men bra nok for de fleste. Hvis løygangen kommer for langt fram blir belastningen på bomnokken invertert. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 En løsning i forhold til å punktbelastning i bommen er å fordele kreftene over flere blokker isteden for å ha alt festet i f.eks. en firskåren blokk i bommen. På Kornelia er det to enkeltblokker i bommen (den ene med hundsvott) og en fiolinblokk i dekk. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Erik Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 om man har rodkick med fjær så er jeg enig i at man kommer langt uten å ha løygang. Jeg har Rodkick med fjær ja, men bruker den ikke aktivt, den bare er der Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 det viktigste er jo å ha kick slik at man kan slippe bommen langt ut uten at tvisten i seilet endres. Gjør man det kan man kompensere for at skjøtet har fast festepunkt. Bare sjeldne ganger at jeg bruker fjær eller bomløft til å sette på ekstra tvist. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 "Watskimodellen" er et system fra Rutgerson. Fåes i 50 mm. utførelse. Kanskje ikke bra nok for diehard regattaseilere men bra nok for de fleste. Hvis løygangen kommer for langt fram blir belastningen på bomnokken invertert. 50mm utgaven til Rutgerson er sansynligvis solid nok. Den som står i Watski katalogen er 32mm, opp til 40 fots båter. Når skinna i tillegg kommer lenger frem (på "sprayhooden") blir kreftene høyere, så jeg ville ikke anbefalt den som står i Watski katalogen (jeg fant ikke 50mm utgaven i Watski katalogen). Usikker på hvilken Långedrag trådstarter har, står fra 41 fot og opp i profilen. Eneste långedragen jeg kjenner er 49, og den er tung og trenger kraftig utstyr. Vet at det finnes mindre, tror ca 42 fot, de kjenner jeg ikke, men mistenker at de også er tunge, dermed store krefter. Er ikke regattaseiling jeg bryr meg om på en Långedrag, krefter over bruddstyrke er det jeg vil unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 det viktigste er jo å ha kick slik at man kan slippe bommen langt ut uten at tvisten i seilet endres. Gjør man det kan man kompensere for at skjøtet har fast festepunkt. ... Jeg benytter også kicken til å holde tvisten uendret og justerer bommen med storseilskjøtet. Har løygang men da jeg må frem i cockpiten for å justere denne så blir det enklere å la den stå "fast" i midten. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 det er vel denne båten gjetter jeg: https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-l%C3%A5ngedrag-44-1980/ Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
gregor Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) Stemmer.. er den båten ja :) Punktet blir flyttet ca. en meter inn på bommen.. Er fjæring i kickeren.. Redigert 9.Juni.2015 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.