Jump to content

Skinne til nedbinding av bommen

gregor

Recommended Posts

Jeg regner med at det fancy navnet du savner er "Løygang".  

Er du på jakt etter en permanent montert løygang, eller en som skal være avtagbar ?

Selv har jeg ikke løygang. Kun ett punkt i cockpit dørk som skjøtet festes i. Har vurdert å skaffe meg ett avtagbart system, men finner også at det er litt vel dyrt i forhold til effekten...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Løygang ja.. rektig..

jeg skal bygge et overbygg i stål som blir en sprutskjerm og skal ha en løygang på taket av den.. Tidligere har det vært et punkt i cockpit, men vil ha det opp på taket av overbygget for å få det bort fra cockpiten.. søkte litt på løygang nå, men de fleste jeg fant ligger på samme prisen som lewmar sin. Er det engelske ordet traveller som står på lewmar sidene eller finnes det et annet ord? Finner mye annet når man søker på det..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Pass på kreftene når du dimmensjonerer. Du har store krefter rett opp fra midten av overbygget på kryss, i en ufrivillig jibb her du store sideveis krefter. En løygang reduserer punktbelastningen betraktelig.

Ut fra båttype ville jeg valgt en kraftig men enkel modell. Enkel justering er ikke like viktig på en turbåt. Gå en tur på brygga og se hva andre båter har. Lewmar sin kulelagerløsning ville jeg gått for på en båt som skal seiles aktivt.

Ville ha sjekket styrken på Watski modellen, tror ikke den er kraftig nok til en stor Långedrag. Men som Mulligan sier, pass på hvor på bommen storseilskjøtet kommer etter flytting. Du risikerer at bommen knekker i jibber hvis skjøtet tidligere var midt på, og du flytter den til midten. Lett ut ett bilde av båten så er det lettere å si noe mer presist. Lenge siden jeg har vært ombord i en Långedrag. (bombeslaget på masta får ikke andre krefter hvis en flytter festet, men det vil kreve en annen utveksling på storseilskjøtet hvis det flyttes mye fremover.

"Watskimodellen" er et system fra Rutgerson. Fåes i 50 mm. utførelse. Kanskje ikke bra nok for diehard regattaseilere men bra nok for de fleste.

Hvis løygangen kommer for langt fram blir belastningen på bomnokken invertert.

50mm utgaven til Rutgerson er sansynligvis solid nok. Den som står i Watski katalogen er 32mm, opp til 40 fots båter. Når skinna i tillegg kommer lenger frem (på "sprayhooden") blir kreftene høyere, så jeg ville ikke anbefalt den som står i Watski katalogen (jeg fant ikke 50mm utgaven i Watski katalogen). Usikker på hvilken Långedrag trådstarter har, står fra 41 fot og opp i profilen. Eneste långedragen jeg kjenner er 49, og den er tung og trenger kraftig utstyr. Vet at det finnes mindre, tror ca 42 fot, de kjenner jeg ikke, men mistenker at de også er tunge, dermed store krefter.  

Er ikke regattaseiling jeg bryr meg om på en Långedrag, krefter over bruddstyrke er det jeg vil unngå.

det viktigste er jo å ha kick slik at man kan slippe bommen langt ut uten at tvisten i seilet endres. Gjør man det kan man kompensere for at skjøtet har fast festepunkt. ...

Jeg benytter også kicken til å holde tvisten uendret og justerer bommen med storseilskjøtet.

Har løygang men da jeg må frem i cockpiten for å justere denne så blir det enklere å la den stå "fast" i midten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...