Jump to content

Septik er noe DRITT


880

Recommended Posts

Etter dagens hendelse vurderer jeg å fjerne septiktanken å heller la dritten gå rett i sjøen.

 

:headbang: :headbang:

 

Etter å ha registret drittlukt utenfor båten i går skulle vi en tur utpå fjorden for å tømme septiken i dag. Nydeligt vær, nermest vindstille, ideelt for en liten svipptur på fjorden.

Etter å rundet Hjelteskjæret, fikk Admiralen som satte til rors ordre om å øke sakte til marsjfart da ved passerte 15 knop vil tanken tømme seg selv.

Kapteinen traffikerte mellom WC og exitpumpe for å skjylle ut tanken.

I det jeg passerte føreplassen så jeg tempmåleren til motoren stod på 130 grader, tar over kontrollen og trotler ned, samtidig roper en av matrosene at det brenner, røyk velter ut alle veier.

Motoren stoppes, redningsvester taes på, kontakte redningsskøyta/mob-båt.

Stopper opp for å vurdere situasjonen.

Dersom det brenner i motorrommet og jeg åpner luken vil flamme få mye oksygen og spre seg.

Røyken som kommer ut er illeluktende røyk, dersom brann burde ikke tempraturen på kjølvannet vært så høy etter bare et par-tre minutter, grubler,lukten, hva kan brenne, hvordan, hvor ???????????

Sender Admiralen og matrosene ut på fordekket, finner pulverapparat, tenker, eneste mulighet for å finne svar er å åpne motorommet.

Så gjøres, røyken velter ut og fyller det av båten som ennå ikke er fylt av røyk, venter noen sekunder og håper jeg slipper å bruke pulverapparatet, det er noe dritt å vaske opp etter å ha bruk et slikt.

Sekundene tikker av sted og etter hvert oppnåes bedre sikt, ingen flammer å se, men hva f... er da gale.

 

Etter å ha sjekket litt finner jeg ut at en slangeklemme har røket og slangen på ferskvannsiden av kjølesystemet har falt av. Eksosmanefoilden/motoren har blitt så varm at denne har utviklet den ekle røyken p.g.a. den høye tempraturen. Etter å ha fikset skaden og mob-båten ankommet, denne fulgte med et lite stykke før jeg takket av og kjørte hjem.

Satte de siste minuttene og irriterte meg over jobben som ventet med å rense opp i motorrommet etter sølet.

 

Noe av det ironiske er at en gang tidligere jeg også bare skulle ut å tømme septiken endte det opp med fult motorhaveri, kr. 60'.

 

Så septik er noe dritt  :headbang: :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som litt av en dag. Det var bra at det gikk slik det gikk, når det tross alt skal gå galt. Man skal ikke sparke de som ligger nede, men jeg kan ikke dy meg for å tenke på evt. neste runden av "Årets Båttabbe" og bidrag til denne...

 

 

:headbang:

Takker, føler meg beæret !!!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nå gikk det jo tydeligvis ganske bra. Likevel..... Sånn bare for å strø litt salt i såret.....

 

Hørt om doble sett slangeklemmer?  

 

En syrefast slangeklemme koster mellom 10 og 25 kroner hos Maritim    :headbang:

 

En klemme her og 2 klemmer der.... 200 kroner for å slippe å tørke drit i kjølsvinet? For ikke å snakke om motorhavari eller at skuta synker. En særdeles billig forsikring for de neste 10 årene.

 

Lotus

 

PS: En pumpe på septiken i steden for å rase rundt på full gass kan også være en lønnsom investering.

Stygt av meg å spørre hva som skjedde forrige gang du tømte septiken og fikk 60.000 kroners havari, men har du lyst til å fortelle, så......

Historien er vel ikke Såååå pinlig?

Link to post
Share on other sites

Nå gikk det jo tydeligvis ganske bra. Likevel..... Sånn bare for å strø litt salt i såret.....

 

Hørt om doble sett slangeklemmer?  

 

En syrefast slangeklemme koster mellom 10 og 25 kroner hos Maritim    :headbang:

 

En klemme her og 2 klemmer der.... 200 kroner for å slippe å tørke drit i kjølsvinet? For ikke å snakke om motorhavari eller at skuta synker. En særdeles billig forsikring for de neste 10 årene.

 

Lotus

 

PS: En pumpe på septiken i steden for å rase rundt på full gass kan også være en lønnsom investering.

Stygt av meg å spørre hva som skjedde forrige gang du tømte septiken og fikk 60.000 kroners havari, men har du lyst til å fortelle, så......

Historien er vel ikke Såååå pinlig?

 

Doble klemmer benyttes, men allikavel...........

 

Forrigegang det gikk til he...... skulle septiken tømmes før opplag.

På vei inn til havna smalt det noe forferdeligt under dørken, etter smellet en fryktelig klakkelyd.

Når jeg var trygt fortøyd sjekket jeg alt ytre, reimer ol.l. fant ingen feil, av med toppdekslet sjekket vippetøy og ventiler. Her så alt ok ut. Demonterte toppen, alt så ok ut, dreide motoren rundt. Etter noen tørn så jeg at toeren ikke ikke rørte seg.

Det viste seg at stemplet hadde blitt kløyvd på midten, vannrett. Toppen av stemplet sto i ro øverst i sylinderen mens staken raste rundt under.

Årsaken til at dette kunne skje etter 307 timer siden motoren var overhalt (kr. 50') mistenker jeg at han som gjorde jobben ikke gjorde godt nok arbeid med sylindrene, ble kun honet og ikke borret.

Blokk og topp ble levert til et verksted med godt rykte og fraktet hjem etter renovering. Tok resten av jobben selv. Etter dette har alt fungert bortsett fra at topp pakningen måtte byttes etter to år p.g.a. dårlige strekkbolter.

Og en slangeklemme som røk i dag.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...