Jump to content

Evinrude Etec Injector feil - Kan det fikses?

Honduras

Recommended Posts

Gjelder en Etec 115 2008 (V4)

Etter vinterdvalen og noen timers kjøring, har jeg fått en feil som kommer og går. Plutselig går motoren bare på tre sylindre.

Har koblet opp PC med diagnoseprogrammet til BRP, og kan lese ut en feilmelding som er ca følgende: Fuel Injector #2 OPEN

Feilen kan vare i et sekund eller mindre, nærmest som et "nys", men har også opplevd at den har vart lengre.

Hadde ikke med meg multi-instrumentet og har derfor ikke ohm'et injectoren, som skal ligge på 2-3 ohm. Tar det på neste tur ut til båten.

Men er det noen her som har vært borte i feilen før og vet om en kvikk løsning på problemet. Uten å bestille ny injector da, som jo er en kjapp og dyr løsning, men som ikke nødvendigvis retter feilen, da det vistnok kan være flere kilder til at man får en "open" feilmelding. 

Nye (eller brukte) injectorer må dessuten kalibreres til motorstyringen (EMM) før bruk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 år senere...

Bytte av injektor er en smal sak å utføre selv. bare husk å lese inn "koeffisientfila" vha softwaren.

Til advarsel så havarerte jeg en etec, hvor denne feilen inntraff. Hvorvidt det har en sammeheng er jeg kanskje noe usikker på. Men noen mente det. Så ikke kjør for lenge tror jeg må være en fornuftig anbefaling...

www.boats.net ...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 3 uker senere...

Kjøp diagnoseprogram og kabel på Ebay, koble opp og les ut feilen. Du kan starte med å ohm'e injectorene. Mener de skal ligge på ca 2ohm. Ligger de på 4-5 kan de kanskje renses. Får du veldig høy/uendelig motstand har du brudd i intern kabling i injectorene (open circuit i diagnoseprogrammet). Da kan du i utgangspunktet demontere den,  slå hæla sammen og kaste den over høyre skulder.... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...