Honduras Startet 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2015 Gjelder en Etec 115 2008 (V4) Etter vinterdvalen og noen timers kjøring, har jeg fått en feil som kommer og går. Plutselig går motoren bare på tre sylindre. Har koblet opp PC med diagnoseprogrammet til BRP, og kan lese ut en feilmelding som er ca følgende: Fuel Injector #2 OPEN Feilen kan vare i et sekund eller mindre, nærmest som et "nys", men har også opplevd at den har vart lengre. Hadde ikke med meg multi-instrumentet og har derfor ikke ohm'et injectoren, som skal ligge på 2-3 ohm. Tar det på neste tur ut til båten. Men er det noen her som har vært borte i feilen før og vet om en kvikk løsning på problemet. Uten å bestille ny injector da, som jo er en kjapp og dyr løsning, men som ikke nødvendigvis retter feilen, da det vistnok kan være flere kilder til at man får en "open" feilmelding. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kiekhaefer Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Nei, injektorene kan ikke åpnes og repareres, i visse tilfeller ved tilstoppet filter i injektoren så kan spesialfirma rense disse, men en feilmelding som sier 'open circuit' da er den deffekt. Ny injector må monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Nye (eller brukte) injectorer må dessuten kalibreres til motorstyringen (EMM) før bruk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nomen Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Det kan være kabelmatte også som gjør at ECU "tror" injektor er defekt, brudd eller dårlig kontakt. Kan du bytte plass på injektoren og se om feilen følger, eller om det fortsatt varsles på nr2, vil du kunne se hvor feilen ligger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Brolsen Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Det er flere som annonserer på finn.no at de reparerer defekte injectorer, de skifter spisser og renser dem med et spesial apparat (tror det er ultrasonisk rensing) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Bytte av injektor er en smal sak å utføre selv. bare husk å lese inn "koeffisientfila" vha softwaren. Til advarsel så havarerte jeg en etec, hvor denne feilen inntraff. Hvorvidt det har en sammeheng er jeg kanskje noe usikker på. Men noen mente det. Så ikke kjør for lenge tror jeg må være en fornuftig anbefaling... www.boats.net ... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Brolsen Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 (redigert) Dysene til evinrude etec er laget for å holde flere tusen timer, det er derfor svært skjelden de må byttes. Dersom noen trenger gode råd så post gjerne et svar på innlegget. god sommer Redigert 14.Juni.2017 av Brolsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Vi har injectorfeil. Byttet og renset injector(ene), men byttet kun 1. Gikk to timer og vi har samme feil. Vi har kjøpt nye plugger (til 700,-!!?) og skal montere de imorgen. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Honduras Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Kjøp diagnoseprogram og kabel på Ebay, koble opp og les ut feilen. Du kan starte med å ohm'e injectorene. Mener de skal ligge på ca 2ohm. Ligger de på 4-5 kan de kanskje renses. Får du veldig høy/uendelig motstand har du brudd i intern kabling i injectorene (open circuit i diagnoseprogrammet). Da kan du i utgangspunktet demontere den, slå hæla sammen og kaste den over høyre skulder.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ajalex Svart 3.September Link til dette innlegget Svart 3.September Hei Honduras hva var løsninger på problemet med motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September Den gangen var det injektoren som røk. Kjøpte ny fra Junaiten og byttet selv. Leste inn fuel map ved hjelp av iPhone og diagnoseprogrammet. Lurer på om ikke jeg har laget en annen tråd om det en gang. Begynner å bli noen år siden. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 3.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September På den motoren (V4) så røk etter hvert begge injektorene på samme side. Jeg så i diagnoseprog at begge hadde høyere temperatur enn andre siden. Sirkulerende bensin brukes til å kjøle injektorene, og fant senere ut at VST-filteret var rimelig igjenngrodd. Dette strupet muligens kjølingen til den ene siden. Etter det har jeg gjort det til en vane å blåse reint eller bytte dette hver vår. Bare et tips. Og jeg kjører bare på 98 oktan Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
-morten- Svart Torsdag 05:33 Link til dette innlegget Svart Torsdag 05:33 Evinrudes akkilleshæl har vært injectorer! har lest veldig mange tråder her om dette. De går ikke an å renovere slik som injectorer for enkelte dieselmotorer. En annen sak er at det blir trøbbel å skaffe deler på Evinrude nå når de ikke produseres lengre og er ute av BRP. Veldig trist utvikling. Hadde en 50hk totakt, og det var en av de beste motorene jeg har hatt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart Torsdag 10:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:46 Etter hva jeg har hørt hadde de problemer med intern kabling på en serie med injektorer. Er ikke helt sikker, men tror de samme brukes i Polaris snøscooterne, som jo har/har hatt Etec motorer. Etter at jeg byttet de to hadde jeg aldri noe mer tull hverken på den eller den G1 175hk V6 jeg har nå. Men svinghulsmagnetene har jeg limt fast på begge to 😎 Holder meg unna G2-motorene… de tror jeg går for magert for å klare senere krav, og er mye mer ømfintlige på bensinblandingen og kan skjære seg mye raskere. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart Torsdag 11:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:34 Honduras skrev 43 minutter siden: Er ikke helt sikker, men tror de samme brukes i Polaris snøscooterne, som jo har/har hatt Etec motorer. BRP Ski-Doo og Lynx som bruker e-tec i sine snøscootere. Polaris har sitt eget system - CFI / cleanfire injection som injiserer i transferportene. Har mine tvil for at påhenger og snøscooter injektorer går om hverandre , snøscootere opererer med turtall opptil 8500 som gir de litt andre driftparametre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart Torsdag 12:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:31 Er fra Fredrikstad, jeg har omtrent bare sett snøscooter på bilde, og hvor snøkaos stort sett betyr at jeg må feie trappa 😄 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart Torsdag 13:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:06 Du er unnskyldt - "motorhode" er du uansett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart Torsdag 13:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:44 -morten- skrev for 8 timer siden: Evinrudes akkilleshæl har vært injectorer! har lest veldig mange tråder her om dette. De går ikke an å renovere slik som injectorer for enkelte dieselmotorer. En annen sak er at det blir trøbbel å skaffe deler på Evinrude nå når de ikke produseres lengre og er ute av BRP. Veldig trist utvikling. Hadde en 50hk totakt, og det var en av de beste motorene jeg har hatt! Det er flere firma i bl.a. USA som spesialiserer seg på slike (og andre typer) injektorer. Mange kan nok renoveres. https://www.facebook.com/profile.php?id=100063901189000 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart Torsdag 19:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:51 5 hours ago, Teerex said: Det er flere firma i bl.a. USA som spesialiserer seg på slike (og andre typer) injektorer. Mange kan nok renoveres. https://www.facebook.com/profile.php?id=100063901189000 Spørs om dette er lønsomt i Norge. kosta 1800 per stykk på min forrige motor. En brøkdel av hva det koster på dieselmotor. med norske timepriser pluss deler og matriell så er man langt på veg med en ny. Tviler på at mange driver med dette i Norge. Min motor har 12 injectorer, så da kunne det vært lønnsomt å renovere! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart Torsdag 21:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:02 -morten- skrev 1 time siden: Spørs om dette er lønsomt i Norge. kosta 1800 per stykk på min forrige motor. En brøkdel av hva det koster på dieselmotor. med norske timepriser pluss deler og matriell så er man langt på veg med en ny. Tviler på at mange driver med dette i Norge. Min motor har 12 injectorer, så da kunne det vært lønnsomt å renovere! Men du er vel klar over prisnivået for nye E-tec injektorer? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.