Jump to content

Evinrude Etec Injector feil - Kan det fikses?


Honduras

Recommended Posts

Gjelder en Etec 115 2008 (V4)

Etter vinterdvalen og noen timers kjøring, har jeg fått en feil som kommer og går. Plutselig går motoren bare på tre sylindre.

Har koblet opp PC med diagnoseprogrammet til BRP, og kan lese ut en feilmelding som er ca følgende: Fuel Injector #2 OPEN

Feilen kan vare i et sekund eller mindre, nærmest som et "nys", men har også opplevd at den har vart lengre.

 

Hadde ikke med meg multi-instrumentet og har derfor ikke ohm'et injectoren, som skal ligge på 2-3 ohm. Tar det på neste tur ut til båten.

 

Men er det noen her som har vært borte i feilen før og vet om en kvikk løsning på problemet. Uten å bestille ny injector da, som jo er en kjapp og dyr løsning, men som ikke nødvendigvis retter feilen, da det vistnok kan være flere kilder til at man får en "open" feilmelding. 

Link to post

Nye (eller brukte) injectorer må dessuten kalibreres til motorstyringen (EMM) før bruk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Bytte av injektor er en smal sak å utføre selv. bare husk å lese inn "koeffisientfila" vha softwaren.

 

Til advarsel så havarerte jeg en etec, hvor denne feilen inntraff. Hvorvidt det har en sammeheng er jeg kanskje noe usikker på. Men noen mente det. Så ikke kjør for lenge tror jeg må være en fornuftig anbefaling...

 

www.boats.net ...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
  • 3 uker senere...

Kjøp diagnoseprogram og kabel på Ebay, koble opp og les ut feilen. Du kan starte med å ohm'e injectorene. Mener de skal ligge på ca 2ohm. Ligger de på 4-5 kan de kanskje renses. Får du veldig høy/uendelig motstand har du brudd i intern kabling i injectorene (open circuit i diagnoseprogrammet). Da kan du i utgangspunktet demontere den,  slå hæla sammen og kaste den over høyre skulder.... 

Link to post
  • 8 år senere...

På den motoren (V4) så røk etter hvert begge injektorene på samme side. Jeg så i diagnoseprog at begge hadde høyere temperatur enn andre siden. Sirkulerende bensin brukes til å kjøle injektorene, og fant senere ut at VST-filteret var rimelig igjenngrodd. Dette strupet muligens kjølingen til den ene siden. Etter det har jeg gjort det til en vane å blåse reint eller bytte dette hver vår. 
Bare et tips. 
Og jeg kjører bare på 98 oktan

Link to post

Evinrudes akkilleshæl har vært injectorer! har lest veldig mange tråder her om dette. De går ikke an å renovere slik som injectorer for enkelte dieselmotorer.  En annen sak er at det blir trøbbel å skaffe deler på Evinrude nå når de ikke produseres lengre og er ute av BRP.  Veldig trist utvikling.  Hadde en 50hk totakt, og det var en av de beste motorene jeg har hatt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Etter hva jeg har hørt hadde de problemer med intern kabling på en serie med injektorer. Er ikke helt sikker, men tror de samme brukes i Polaris snøscooterne, som jo har/har hatt Etec motorer. Etter at jeg byttet de to hadde jeg aldri noe mer tull hverken på den eller den G1 175hk V6 jeg har nå. 
Men svinghulsmagnetene har jeg limt fast på begge to 😎

Holder meg unna G2-motorene… de tror jeg går for magert for å klare senere krav, og er mye mer ømfintlige på bensinblandingen og kan skjære seg mye raskere. 

Link to post
Honduras skrev 43 minutter siden:

Er ikke helt sikker, men tror de samme brukes i Polaris snøscooterne, som jo har/har hatt Etec motorer.

 BRP Ski-Doo og Lynx som bruker e-tec i sine snøscootere.   Polaris har sitt eget system - CFI / cleanfire injection som injiserer i transferportene.  

 

Har mine tvil for at påhenger og snøscooter injektorer går om hverandre , snøscootere opererer med turtall opptil 8500 som gir de litt andre driftparametre 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
-morten- skrev for 8 timer siden:

Evinrudes akkilleshæl har vært injectorer! har lest veldig mange tråder her om dette. De går ikke an å renovere slik som injectorer for enkelte dieselmotorer.  En annen sak er at det blir trøbbel å skaffe deler på Evinrude nå når de ikke produseres lengre og er ute av BRP.  Veldig trist utvikling.  Hadde en 50hk totakt, og det var en av de beste motorene jeg har hatt!

 

Det er flere firma i bl.a. USA som spesialiserer seg på slike (og andre typer) injektorer. Mange kan nok renoveres.

 

https://www.facebook.com/profile.php?id=100063901189000

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
5 hours ago, Teerex said:

 

Det er flere firma i bl.a. USA som spesialiserer seg på slike (og andre typer) injektorer. Mange kan nok renoveres.

 

https://www.facebook.com/profile.php?id=100063901189000

Spørs om dette er lønsomt i Norge. kosta 1800 per stykk på min forrige motor. En brøkdel av hva det koster på dieselmotor. med norske timepriser pluss deler og matriell så er man langt på veg med en ny.  Tviler på at mange driver med dette i Norge.

Min motor har 12 injectorer, så da kunne det vært lønnsomt å renovere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 1 time siden:

Spørs om dette er lønsomt i Norge. kosta 1800 per stykk på min forrige motor. En brøkdel av hva det koster på dieselmotor. med norske timepriser pluss deler og matriell så er man langt på veg med en ny.  Tviler på at mange driver med dette i Norge.

Min motor har 12 injectorer, så da kunne det vært lønnsomt å renovere!

 

Men du er vel klar over prisnivået for nye E-tec injektorer?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...