Jump to content

tetningsmasse som tåler bensin


jumbo

Recommended Posts

Finnes det noe tetningsmasse/lim som tåler bensin?

 

Jeg skal skifte tankmåler, men lokket på den nye giveren er mindre en hullet til den gamle.. Så jeg må lage meg en adapter og trenger noe masse som kan brukes som pakning, regner med sica ikke er det helt store i denne sammenheng..

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe tetningsmasse/lim som tåler bensin?

Hei jumbo :seeya:

Jeg vet ikke om det gamle trikset vi brukte da jeg kjørte rally i gamle dager duger lenger, nemlig tyggegummi, men det kan jo være verdt et forsøk! Tyggegummi var det eneste effektive for å stoppe bensinlekkasjer den gangen. Jeg dro av veien på Flisa og fikk et stort hull i bensintanken. En skikkelig "kladas" med tyggegummi stoppet lekasjen effektivt. Vi tørket av og klasket stålplast utenpå og tanken var pottetett!

Lykke til!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Har et tilsvarende problem: Har montert en ny wema-giver på dieseltanken. Til tross for mange fine skruehull i flensen, er det mispass med skruehullene i tanken, så det blir ikke helt tett. Jeg vil ikke bruke sika eller noe annet mellom flens og tank fordi noe av massen ifølge ""loven om tingenes iboende f...skap" da vil havne i dieselen. Så det jeg hadde tenkt å gjøre, var å kline sika eller noe tilsvarende rundt flensen og oppå skruehodene (selve giveren kan jo skrus opp for å åpne mannhullet), for på den måten å stenge lekkasjen inne. Hadde tenkt å lufte dette spørsmålet her i kveld, men jumbo kom meg i forkjøpet med bensintanken sin. Men den allmenne oppfatning er altså at sika ikke tåler diesel?

Link to post
Share on other sites

Jeg reparerte bensintanken på en veteranbil i 1988 med Araldit, og den var fremdeles tett i september i fjor da jeg solgte bilen! Så kanskje dette kan være en løsning?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sika, produsenten av Sikaflex hadde et stoff som het "Sikaseal - form a gasket" som jeg har brukt endel av opp gjennom årene på bunnpanner, håpløse toppdeksler, bensinpumper etc. etc.

Et fantastisk bra pakningstoff rødbrunt på fargen. Har også brukt det til flensen på Wema giverne mine.

Vet ikke om det fremdeles er i handelen, men kan absolutt anbefales. :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Støtter han som foreslår Permatex, har brukt det i mange år og aldri noe lekkasjer. For å finne ut om et stoff er egnet er det greit å se på pakka hva som er løsnings middlet på produktet, er det tilsvarende stoff som du skal tette mot er det som regel uegnet.

Link to post
Share on other sites

For å finne ut om et stoff er egnet er det greit å se på pakka hva som er løsnings middlet på produktet, er det tilsvarende stoff som du skal tette mot er det som regel uegnet.

<{POST_SNAPBACK}>

Godt poeng, dersom man da klarer å finne ut hva de kjemiske betegnelsene betyr, hadde det bare stått "bensin" som løsemiddel, ville det vært enkelt!

 

Jeg fikk lekkasje på dieseltanken i fjor, og tok i den forbindelse kontakt med forskjellige produsenter/importører av tetningsmidler, pakningsstoff etc for å finne et egnet middel som kunne holde en stund. Locktite tok saken alvorlig, og sjekket i flere verdensdeler, svaret derfra var overraskende; bruk Sikaflex!

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg legger en skikkelig "klædd" med sikaflex rundt og oppå flensen. Har rengjort etter alle kunstens regler, sånn at det ihvertfall ikke er noe dieselsøl der nå. Så får vi satse på at det holder. Ugreit med dieseldammer som forflytter seg rundt i skottene etterhvert som seilbåten heller i ulike grader og retninger. Særlig lite populært blant de mer fintfølende besetningsmedlemmer...

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode svar.. blir vel til at jeg prøver med sica eller et av de andre forslagene.. Så får jeg heller ha en pakke hubba bubba eller to liggende som backup :wink:

Har sett sica bli brukt på bensintank i bil, men det er på en måte litt skumlere i båt..

 

Grunnen til at tankgiveren skal skiftes er at det kommer bensin i kjølsvinet når tanken er full(fylte for første gang for en uke siden og fikk meg en aldri så liten overaskelse). Og giveren er en av to "rimelige" løsninger jeg kan komme på(den er godt rusten og lukter litt bensin). Hvis ikke det er der det lekker, eller overgang fra fylleslange til tank så er det hull i selve tanken..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da tror jeg at jeg legger en skikkelig "klædd" med sikaflex rundt og oppå flensen. Har rengjort etter alle kunstens regler, sånn at det ihvertfall ikke er noe dieselsøl der nå. Så får vi satse på at det holder. Ugreit med dieseldammer som forflytter seg rundt i skottene etterhvert som seilbåten heller i ulike grader og retninger. Særlig lite populært blant de mer fintfølende besetningsmedlemmer...

<{POST_SNAPBACK}>

Dette virket ikke, gitt. Noen som har et virkelig godt råd nå? Kan ikke dra på ferie med såpass mye dieselsøl i båten...

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Ikke til hjelp, men ikke bruk Sikaflex. En kamerat av meg brukte det for å tette en lekkasje i tanken, med det resultat at denne løste seg opp og har gått inn i forgasser og laget krøll. Han har hatt mye tull med motoren i år pga av dette.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Mulig disse kan hjelpe med spesial masse

Silicone 730 RTV

Pakninger i drivstoff anlegg/systemer og som motorpakning p.g.a ekstra gode egenskaper med tanke på motoroljer og syrer samt drivstoff.

 

Ønskes ytterligere informasjon , kontakt Lindberg & Lund AS

 

Telefon: 6495 6363 Telefaks: 6495 6377

 

Teknisk kontakt: post@lindberg-lund.no

kgt

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt at du kan bruke Loctite sin blåsilicon eller den røde motorsiliconen på tankgiveren, har selv brukt den blå på min båt til pakning etter at jeg byttet tankmåler. Ellers så finnes det et fantastisk stoff fra wurth som heter flensetetning, dette og fungerer veldi bra som pakningsstoff.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Sikaflex tåler ikke langtidspåvirkning av diesel eller bensin!

Permatex(locktite) tåler begge deler.

kansje du får til å bruke gummipakning? I så fall selger G.K Lund. og Maskin og Skips i Ålesund gummipakning som tåler både bensin og diesel.

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Fenix; har motoren din retur ? Eller er den som mange andre VP er, utstyrt med bare uttak, og retur til filteret ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Den har ikke retur. Silikonrester (eller andre rester) nede i tanken er vel uansett noe dritt...

Så har jeg også lært av en bunn ærlig båtbutikkfyr i går at det ihvertfall ikke er noe av det han selger (og det var en god del) som biter på en syrefast ståltank. Problemet her er jo at det er såstort mispass i skruehullene at luriumet må legges utenpå og ikke egentlig som en vanlig pakning.

 

Jeg tror jeg skal gå for en totrinnsløsning:

1. Jeg plukker fram den gamle manuelle dieselmåleren (som også lekker), skrur av korkedingsen, legger på en ekstra metallskive der korkedingsen satt og setter plata på toppen av tanken med en ny kork- eller gummipakning. Da bør det bli tett, men jeg har ingen måler. Nå bruker jeg så lite diesel at jeg bør kunne holde noenlunde orden på hvor mye det går fra dag til dag, så det bør være til å leve med for en kort periode.

 

2. Lage et større mannhull. Montere den nye Wema-måleren på en større plate som tilpasses som lokk til det nye mannhullet. Litt større jobb, som jeg ikke er sikker på om jeg får til nå før ferien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...