Jump to content

Valg av liten RIB, hva skal velges?


All In

Recommended Posts

Vi skal ha ny RIB. Det jeg har funnet som løsning er å kjøpe nytt hos Bakken Motor. Mercury rib 270 med Suzuki 6hk. Båt veier 39 kg. Pris for båt+motor 21000kr.

Jolle primært for mine jenter på 10 og 12 år. Kompromiss hele tiden.

Hvilke alternativer har jeg? Viktig at vekten ikke blir for høy, derfor har jeg sett på enkelt skrog. Skal ha rib bunn. Dobbel bunn gir 8 kg ekstra. Det kan ha betydning når vi voksne skal få den i plan. Brig 270 veier 9 kg mer. Kjenner den fra før, men vet ikke om det er et bedre alternativ. Noen som har erfaringer og seriøse meninger å dele?

Link to post

Jeg var også veldig opptatt av vekt til å begynne med. Vi er 2 voksne og et barn. Etterhvert som jeg orienterte meg forsto jeg fort at en litt tyngre båt både var stødigere og kunne plane like lett. Jeg fikk tilgang på en 8 hk tohatsu på 26 kg. Denne er enkelt håndterbar. Etter endel frem og tilbake endte jeg op med en Grand 1000F. tung 70 kg, men planer allikevel fint med oss 3 Hadde sikkert fått større fart med en mindre båt, men valgte en stødigere båt

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=58858873&class=7343&q=Grand&sort=1&ref=fas

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Hadde en Caribe med dobbel bunn tidligere, nå har jeg en Valiant med enkel bunn.

 

Bortsett fra markant vektforskjell (som merkes både når RIB'en skal løftes opp på dekk og når den skal opp i plan) gir den enkeltbunnede Valianten langt hardere medfart med rumpa om jeg sitter på dørken. Bunnen er til dels fleksibel, noe som merkes når jeg trør ombord og i bølger. For å konkludere (ut fra disse to jeg hadde samtidig en periode) er at den dobbeltbunnede er tyngre og treigere men har langt bedre komfort enn den lettere og raskere enkeltbunnede RIB'en.

 

Fart har også å gjøre med bunnvinkelen og steglistenes utforming, men for disse to eksemplene skilte det 6 knop med totakts 15-hester på hekken. Med totakts 5-hester gjorde Cariben 7-8 knop mens Valianten går i plan og ligger rundt 12 knop med meg ombord.

 

For min del valgte jeg vekk komforten i Cariben til fordel for mer fart og mindre vekt siden jeg er avhengig av å kunne løfte RIB'en opp på dekk alene. Da var ikke lengre Cariben et alternativ.

Link to post

Jeg har kjøpt Mercury 270, pga vekt. Men den gir et ganske bra kvalitets inntrykk. Ganske tynn bunn, men 10 ganger bedre en "normal" gummijolle. Har en Tohatsu 4takt 9.8hk på hekken, planer med 2 voksne og 2 barn. Lite sprut inn i båten, men ikke den dypeste v-bunn på båten. Med 9.8hk blir det litt I overkant med meg alene på full gass.

Hadde tidligere Zodiac 285, men denne er like lang. Eneste 270 jolle som er godkjent for 4 personer så langt jeg har sett.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Det går an å lage til en fysisk begrensning for gassen på de fleste motorer. Enten ute i gasshåndtaket eller lengre inne der gasswiren kommer inn på staget til forgasseren. Utfordringen blir å få dette laget slik at ikke ungene oppdager begrensningen og tar den vekk når de har rundet holmene :giggle:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...