GlennIversen Startet 9.Juni.2015 Del på Facebook Startet 9.Juni.2015 (redigert) HeiFant ut at jeg hadde litt lite å finne på nå mens jeg venter på sommervarmen og skikkelig fint båtvær.Så jeg har nå valgt å pusse ned en eldre "liten speedbåt" (kun den delen av skroget som er under vannlinjen)Her var det en del lag med diverse bunnstoff og annet gammelt lakkrester, så båten er nå pusset helt ned til glassfiberen.Jeg har kjøpt inn masse bokser med både epoxy-sparkel, Epoxy-primer, 2 komp lakk (bla farge) og 2 komp klar lakk.Tanken var å gjøre følgende.Sparkle og pusse før jeg sikkert må gjennta jobben ett par ganger før det blir jevnt og fint, så pusse det ned med 180-240papir.Legge på 4-5 lag med primer og så pusset det ned med 240 papir.Så lakkere 3-4strøk med farge, selvfølgelig med litt pussing med fint papir mellom hvert lag Så kommer det 2-3 lag 2komp klar-lakk med pussing mellom hvert strøk og da pusse det siste strøket med 1200 våtslip papir og til slutt polere opp hele skroget inkl under vannlinjen. Er dette helt feil prosedyre, eller er jeg inne på riktig vei for å få dette tett og fint?Jeg har alt jeg trenger for denne jobben, så jeg håper dette holder Redigert 9.Juni.2015 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Krimart Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Etter min menig holder deg med ett, max to lag primer. Antall lag farge og klarlakk må være avhengig av når du er fornøyd. Lakker du over innen 48timer skal man vel kunne lakke uten å slipe i mellom? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Takk for svar, ser Hempel sier 2 strøk Primer på sin hjemmeside, Jotun sier 4.Bunnstoff ser jeg ikke poeng med siden båten skal ligge i ferskvann Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Krimart Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Når det gjelder primer er det vel to funksjoner:det ene er å skape bedre heft for lakken, det andre er for å danne en barriere mot opptak av vann for å hindre osmose (plastpest). For det første er vel et strøk nok. Når det gjelder det andre er det debattert her på forumet; Du kan muligens forsinke opptak av vann, men 100% vanntett er umulig. Hvis ikke båten er angrepet av plastpest tidligere er det trolig liten sannsynlighet for at det skjer nå, så derfor vil jeg tor at 1-2 lag burde være nok. Jeg brukte selv Biltemas 2-komponent polyurethan-lakk for litt siden for topcoat, og synes resultatet ble veldig godt etter to strøk, og hadde ikke på klarlakk. (se egen tråd om dette) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.