Jump to content

Tmd40A: defekt startrele?

Tomkjoel

Recommended Posts

Hei alle båtkjennere. Jeg har en liten sak jeg trenger hjelp med... Etter utsett gikk båten fint en liten svingom. Jeg fikk imidlertid ingen måling på kjølevannstempen og måtte finne en løs ledning.. Lokalisere denne, festet på rett sted, rotet litt i ledninger bak instrumentpanelet og så ville ikke båten starte..

Jeg vrir nøkkel til glødeposisjon så lyser lampen. Vrir den videre, ingen ting.. Begynte å feilsøke og finner følgende:

- Inngang på startrele er 12,7 volt ved startposisjon

- Utgang til starter har ikke spenning ved startposisjon

- Ledning rett fra batteri til utgang til starter på releet så sviver starteren

- inngangsledningen rett på utgangen til starteren på releet så sviver den

Hadde et ekstra rele liggende og forsøkte dette med samme resultat. Er det sannsynlig at begge disse er gåene??? Jeg vet det funket siden det sto på den toppen jeg byttet med en "ny" brukt topp.

Hjælp!!

Redigert av Tomkjoel (see edit history)

Tenkte litt mer og siden det er et år siden den var på vannet (omtrent) så mener jeg og erindrer at den oppfører seg sånn om båten står i gir.. Men jeg sjekket dette og den gjorde ikke det altså.. Ville vært typisk meg og demontere hele båten for å finne ut at rumpa mi hadde dultet borti girspaken....

Kan det være en annen ledning som ligger og "sperrer"??

Redigert av Tomkjoel (see edit history)

Sitter en kobling som samler alle ledninger ifra motor inn til instrumentpanel bak instrumentene. Du har sikkert dårlig kontakt her. Denne koblingen tar også ledningene til tenningslås. Antar dette siden du har røsket rundt i nettet bak instrumentpanelet. Prøv der til å starte med, rens den skikkelig, er en slik 13 pins kontakt, ganske stor og rund.

Redigert av Jori (see edit history)

Jeg har nå snakket med Vestfold Elektrodiesel og etter tydelig å ha gitt uttrykk for sin oppgitthet med min fatteevne så hadde vi en god samtale rundt releer, ledninger og kontakter. Jeg har nå en stor forhåpning om at releet ikke lenger får jord fra dynamoen.. En kontakt som sitter midt i veien for tempmåleren jeg jokket rundt med og sim fort kan ha løsnet.. Jeg kunne uansett bare kjøre den rett til jord om jeg ikke fant ut av dynamoen.. Måtte bare passe på å ikke starte når motoren går for den skal liksom sperre starteren fra å slå inn når dynamoen går visstnok.. Og jeg som trodde den ga strøm til dynamoen for å gi beskjed om at den skal lade... Krysser fingrene for en flott båtsesong:) kommer tilbake med endelig resultat:)

Heisann !

Jeg mener at startreleet ditt skal ha minusforbindelse fra D+ (ladelampeuttak) på dynamoen din. Du vil da få en startsperre som forhindrer uønsket startinnslag når dynamoen lader (motor går).

Hvis releet er plassert i instrumentkonsollen så kan du koble deg inn på ladelampens minustilførsel som vil utgjøre samme koblingspunkt som D+.

Hvis releet ikke slår inn så vær oppmerksom på at dette kan skyldes at du ikke har minus-gjennomgang i dynamoens feltkrets.

Det vil du se om ladelampen lyser når du slår på tenninga. Hvis den ikke lyser så kan pæra være gåen eller du mangler minus fra dynamoen.

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Bjørn! Du har helt rett!! Jeg hadde kommet borti noen ledninger på dynamoen og den ene hadde kunnet i kabelskoen.. Jeg fikk fikset dette akkurat tidsnok til å ta med barna på overnattingstur på øya med klassen og få en gammel dreg i propeller som resulterte i motorstans, tauing (som ikke er så lett med en dregg på slep.. Da den til slutt satte seg ordentlig fast (og vi så at det var en dregg og ikke bare et tau) så fikk vi fikset det med et kranløft.. Livet er herlig dere:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...