Vedvards Startet 10.Juni.2015 Del på Facebook Startet 10.Juni.2015 Hei Hvor lang rekkevidde har folket på AIS kl B? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 5-8nm - på en god dag med fri sikt og med en god installasjon. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Octant Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Har i det siste året drevet en del med mottak og dekoding av AIS meldinger. I frekvensområdet som AIS'en opererer under - 161.975/162.025 MHz - er det røflig "Line of sight" som gjelder. Det betyr at rekkevidden er den som en er i stand til å se med det blotte øyet. I mine beregninger har jeg brukt formelen; distanse i kilometer = hvor er høyden på antennen Detter er rekkevidden en vei. En antennehøyde på 5 meter vil gi en rekkevidde på omlag 7,983107164506813 kilometer. Dette er rekkevidde i teorien. I praksis vil en oppleve at rekkevidden er noe lengre pga atmosfæriske forhold og at antennen på det fartøyet som sender ut AIS meldinger også har høyde over havet. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 En klasse B mottar signaler fra A klasse. A klasse sender på 12,5W som gir mulighet for lengre rekkevidde og er montert på større skip med sannsynlig høyere montering. Så det er ikke uvanlig å mene 40nm på mottak fra A klasse AIS. Det er da også rekkevidde på mottak på B klasse. Jeg vet ikke om det var spørsmålet, men det er en viktig del av AIS - å oppdage større fartøy på lang avstand. Egen B har rekkevidde som VHF med 2w effekt, og da er det høyden på antennen som avgjør mye. Igjen vil en A mottager se AIS B på lengre avstand grunnet deres (sannsynlige) noe høyere montering av antenne...der kommer 2 w inn også. med 2m høyde på B (sender) og 10 m høyde på As antenne (mottager) vil det bli 19 km rekkevidde +/-. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.