Jump to content

Rekkevidde på AIS

Vedvards

Recommended Posts

Har i det siste året drevet en del med mottak og dekoding av AIS meldinger. I frekvensområdet som AIS'en opererer under - 161.975/162.025 MHz - er det røflig "Line of sight" som gjelder. Det betyr at rekkevidden er den som en er i stand til å se med det blotte øyet. I mine beregninger har jeg brukt formelen;

distanse i kilometer = 02dd24c63913dd94fac96a8af3efd8d0.png hvor d270e593bb2d88e4b99aea3dc094d706.png er høyden på antennen

Detter er rekkevidden en vei. En antennehøyde på 5 meter vil gi en rekkevidde på omlag 7,983107164506813 kilometer. Dette er rekkevidde i teorien. I praksis vil en oppleve at rekkevidden er noe lengre pga atmosfæriske forhold og at antennen på det fartøyet som sender ut AIS meldinger også har høyde over havet.

En klasse B mottar signaler fra A klasse. A klasse sender på 12,5W som gir mulighet for lengre rekkevidde og er montert på større skip med sannsynlig høyere montering. Så det er ikke uvanlig å mene 40nm på mottak fra A klasse AIS. Det er da også rekkevidde på mottak på B klasse. Jeg vet ikke om det var spørsmålet, men det er en viktig del av AIS - å oppdage større fartøy på lang avstand.

Egen B har rekkevidde som VHF med 2w effekt, og da er det høyden på antennen som avgjør mye.

Igjen vil en A mottager se AIS B på lengre avstand grunnet deres (sannsynlige) noe høyere montering av antenne...der kommer 2 w inn også. med 2m høyde på B (sender) og 10 m høyde på As antenne (mottager) vil det bli 19 km rekkevidde +/-.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...