Jump to content

Viknes 1030, er 290 yanmar stor nok?


OddT

Recommended Posts

290 Er ikke stor nok motor om man vil utnytte skrogets potensiale for fart. Marsjfarten med fulle tanker og evt rib på platformmen blir vel snaue 18 knop?

Etter min mening er båten litt undermotorisert med 290/ 6LP motor. Man bør heller ikke tyne en 4,2 liters motor i en såpass stor og tung båt.

 

Er fart mindre viktig for deg så er det bare og prute om du vurderer kjøp.

Link to post

Takk for svar. Trur ikkje fart er eit stort fokus i dette tilfelle, han som vurderer båten går fra seilebåt til evt viknes 1030.

Så spørsmålet blir vell litt korleis blir forbruks kurva med ein slik motor , og vil båten ligge litt bakpå i sjøen ved 16-18 konps fart.

Vil den rett og slett virke litt tung i sjøen "alla" Princess 35 86 mod.

Link to post

I aktuelt turtallsområde 34000-3600 vil forbruket være 40-50 l/h. Farten blir vel 15-18 knop? uten og kunne si dette bombastisk. Båten kan jo flapses litt men går stort sett fint i alle fartsområder, men som sagt så kommer båten mere ut av vannet ved fart over 18/20 knop. Virker som mange har trivsel fart rundt 21 kn.

Angående forbruk / økonomi:  Om båten bruker 2,3 liter pr mil , kontra 2,1 Så blir det småpenger kontra resten av kostnadene ved en slik "million" båt.

 

Tror nok P 35 med 2 gamle grønne motorer er "siere på ræva" en 1030 i aktuelt fartsområde.

Link to post

Viknes 1030 er så absolutt brukbar i alle fartsområdene. På full fart er den noe kurs/flapsfølsom, iallefall med de større motoralternativene.

 

Jeg ville tenkt i retning av ettermarked. En båt med dette motoralternativet er ikke like attraktiv som en med 340/370 hk. En annen ting er at mange av de som har båter i denne klassen har turkamerater med eks. Viksund 340 etc. Dvs. båter som marsjer med 20-21 knop. Da kommer man noe til kort med dette motoroppsettet og vil ikke klare å holde samme marsjfart på seiling ilag.

 

Der er ikke mange båter levert med dette motoralternativet. De aller fleste valgte 340 hk varianten på den tida disse motoralternativene var tilgjengelige.

Link to post

Semesterpackad  och full med vatten o diesel börjar det gå tungt. Kanske riktigt tungt.

Har själv den motor som i Sverige står för 475 hk och tror den står för 435 i Norge i en 1030.

Detta kanske är i överkant och 290 i underkant. Allt är ju beroende vilken fart man vill ligga i.

När det gäller bränsleförbrukning i 18-22 knop tror ?? jag största alternativet är rimligast i förbrukning.

Toppfarten på min varierar mellan 29,5 knop (lättpackad och 1/2 tank) till 26,5 knop (semesterlastad och full med allt)

Link to post

Mi meining er at skal du kjøpa ein 1030 med denne motoren, så bør prisen vera serdeles gunstig.. Og du må forventa at båten vert tilsvarande vanskeleg å selja ( les billig ) seinare.

Det er personleg bruksmønster som avgjer om motoren er grei nok, eller for liten..

 

Ville tenkt samme tanken. Hva gjelder forbruk høretr man at 340 hk varianten er rimeligere enn 369 varianten basert på samme utseilt distanse og fylt drivstoff. Minuset med 340 er soting. 369 har hatt en del elektronikk/hendelproblemer etc. 427 hk variant har vært levert og gjør 1 knop høyere toppfart enn 340 etter sigende. Det er ikke særlig mye. Muligens større forskjell på nedlastet båt.

 

Ting å ta med i betraktningen.

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...