OddT Startet 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2015 Viknes 1030 med 290 yanmar , har denne stor nok motor? Går båten greit i sjøen med denne motoren.(ferie last fulle tanker osv) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 290 Er ikke stor nok motor om man vil utnytte skrogets potensiale for fart. Marsjfarten med fulle tanker og evt rib på platformmen blir vel snaue 18 knop? Etter min mening er båten litt undermotorisert med 290/ 6LP motor. Man bør heller ikke tyne en 4,2 liters motor i en såpass stor og tung båt. Er fart mindre viktig for deg så er det bare og prute om du vurderer kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
OddT Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Takk for svar. Trur ikkje fart er eit stort fokus i dette tilfelle, han som vurderer båten går fra seilebåt til evt viknes 1030. Så spørsmålet blir vell litt korleis blir forbruks kurva med ein slik motor , og vil båten ligge litt bakpå i sjøen ved 16-18 konps fart. Vil den rett og slett virke litt tung i sjøen "alla" Princess 35 86 mod. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 I aktuelt turtallsområde 34000-3600 vil forbruket være 40-50 l/h. Farten blir vel 15-18 knop? uten og kunne si dette bombastisk. Båten kan jo flapses litt men går stort sett fint i alle fartsområder, men som sagt så kommer båten mere ut av vannet ved fart over 18/20 knop. Virker som mange har trivsel fart rundt 21 kn. Angående forbruk / økonomi: Om båten bruker 2,3 liter pr mil , kontra 2,1 Så blir det småpenger kontra resten av kostnadene ved en slik "million" båt. Tror nok P 35 med 2 gamle grønne motorer er "siere på ræva" en 1030 i aktuelt fartsområde. Sitér dette innlegget Link to post
OddT Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Takk for info , eg kan vera enig i det du skriver der. Da eg ville høyre er vell at den er brukande i dei flest fartsområde. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Viknes 1030 er så absolutt brukbar i alle fartsområdene. På full fart er den noe kurs/flapsfølsom, iallefall med de større motoralternativene. Jeg ville tenkt i retning av ettermarked. En båt med dette motoralternativet er ikke like attraktiv som en med 340/370 hk. En annen ting er at mange av de som har båter i denne klassen har turkamerater med eks. Viksund 340 etc. Dvs. båter som marsjer med 20-21 knop. Da kommer man noe til kort med dette motoroppsettet og vil ikke klare å holde samme marsjfart på seiling ilag. Der er ikke mange båter levert med dette motoralternativet. De aller fleste valgte 340 hk varianten på den tida disse motoralternativene var tilgjengelige. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Semesterpackad och full med vatten o diesel börjar det gå tungt. Kanske riktigt tungt. Har själv den motor som i Sverige står för 475 hk och tror den står för 435 i Norge i en 1030. Detta kanske är i överkant och 290 i underkant. Allt är ju beroende vilken fart man vill ligga i. När det gäller bränsleförbrukning i 18-22 knop tror ?? jag största alternativet är rimligast i förbrukning. Toppfarten på min varierar mellan 29,5 knop (lättpackad och 1/2 tank) till 26,5 knop (semesterlastad och full med allt) Sitér dette innlegget Link to post
OddT Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Eit spørsmål til , er badet/toalett bak i båten på K2 versjonen. Leiter etter tegning på nett men har ikkje funne noko til no. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Bad & toalett er likt plassert på K2 og K3, se her: http://www.viknes.no/pdf/1030-brosjyre-03.2015.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 (redigert) Mi meining er at skal du kjøpa ein 1030 med denne motoren, så bør prisen vera serdeles gunstig.. Og du må forventa at båten vert tilsvarande vanskeleg å selja ( les billig ) seinare. Det er personleg bruksmønster som avgjer om motoren er grei nok, eller for liten.. Redigert 12.Juni.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Mi meining er at skal du kjøpa ein 1030 med denne motoren, så bør prisen vera serdeles gunstig.. Og du må forventa at båten vert tilsvarande vanskeleg å selja ( les billig ) seinare. Det er personleg bruksmønster som avgjer om motoren er grei nok, eller for liten.. Ville tenkt samme tanken. Hva gjelder forbruk høretr man at 340 hk varianten er rimeligere enn 369 varianten basert på samme utseilt distanse og fylt drivstoff. Minuset med 340 er soting. 369 har hatt en del elektronikk/hendelproblemer etc. 427 hk variant har vært levert og gjør 1 knop høyere toppfart enn 340 etter sigende. Det er ikke særlig mye. Muligens større forskjell på nedlastet båt. Ting å ta med i betraktningen. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 (redigert) Angående forbruk; Vi bruker rett under 2,5 liter pr NM med vår 1030 som har 369 hk. 340 hk bruker ikke mindre i en 1030. Redigert 13.Juni.2015 av Tommy_H. (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
G.N Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Har 340hk på vår1030 K3 08 mod. Forbruket på denne ligger ca 2,3 - 2,4 l/nm. Så det er vel ikkje så stor forskjell i forbruk mellom 340 og 369 hk. Litt større marsfart på 369 kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Valgte 340 som var største alternativ da vi kjøpte i 2004. Ville definitivt ikke gått for noe mindre, skulle jeg kjøpt ny båt i dag ville jeg gått for større alternativ. Båtmotorer arbeider alltid i "motbakke", større motor betyr mindre belastning. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Iv Erland Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 spør jan inge på viknes så får du greit svar. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Der er gjort direkte sammenlikningsmålinger på forbruk mellom 340/369 på 1030 der det viste seg at 340 var rimeligst. Ingen forskjell i marsj/toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
ToreHe Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Stor nok etter min mening. Marsjer fint på 18kn med 3400 rpm. Den reagerer lite på last. Samme fart med lite eller mye på tankene. Ca 2L pr nautisk mil ved marsj fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.