Thomas mortensen Startet 11.Juni.2015 Del på Facebook Startet 11.Juni.2015 Da ble det ny båt, eller gammel ny båt ? Rana 20, har vert medlem her lenge men bare lest å blitt imponert over alle andres prosjekter og pågangsmot ? Så nå får jeg legge ut vårt lille prosjekt, blir litt ombygging av pantryn og litt modernisering invendig og utvendig med tanke på tur og fiske ? Innspill og tips motas med takk ? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Grattis, fine de der. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Thomas mortensen Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Takker :-) det er en 86 mod. Har hørt di skal være solide. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Erfaringer med denne? Noe å prøve å fikse eller kaste/selge? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Gratulerer med "ny" båt Kjekk og hendig skute det der.. Kokeapparatet har jeg god peiling på- Solgte veldig mange av de når de kom på markedet, og satt igjen med inntrykket at jeg reparerte alle sammen før de var 1 år gamle. Noen få har tydeligvis overlevd. De som stod bak, Optimus Norge, gikk konkurs og produksjonen ble overlatt til noen andre under annet navn. Ingen suksess det heller. Borte vekk fra markedet og ingen deler å finne etter det jeg vet. Jeg ga opp allerede i slutten av 1980 tallet. Litt dokumentasjon finner du i dokumentarkivet, men det beste er vel å glemme hele apparatet og la det gå til gjenvinning. Bruk heller pengene på en Wallas Safeflame, og gjerne med viftelokk, da får du varmer til kabinen med på kjøpet. På finn.no finner du noen brukte, akkurat nå er det ikke så mye å velge mellom. Går som oftest raskt unna. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60393116&searchQuery=wallas&searchclickthrough=true Dette er i utgangspunktet et kokeapparat som går på diesel, men den brenner også uten problemer på Fritidsparafin. Beregnet montert oppå benk eller i utsparing i benken. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60099453&searchQuery=wallas&searchclickthrough=true Denne bruker Fritidsparafin som drivstoff. Beregnet på montering nedfelt i benk. Jeg kjenner selvsagt ikke tilstanden til disse apparatene. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Thomas mortensen Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Da tror jeg jeg får skrape kokern (hadde mistanker om dette) Ikke domme di wallasenne der nei, tenkte å montere diesel varmer i framtiden og muligens bygge om pantryen til seteløsning med koker og vask innebygd i dette, har sett slik løsning på en annen Rana 20. Hadde vert greit å fått to stykk opp i "høyden" Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Noen som vet om muligheten for å få bygget ny bakvegg med skyvedør ? Tenker hel alu eller noe slikt, er det firma som lager dette etter mal? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Bygger du om til seteløsmning med innebygd koker, kan du lage litt plass til et viftelokk også. Kokeapparat og varmeapparat i 1. Sparer plass gjør du også når du ikke trenger å montere egen dieselvarmer. Koketoppen m/lokk gir ca 1800W varme. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Thomas mortensen Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Er di så effektive at det rekker med varmetopp? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Jeg har Wallas med varmelokk I min 27 foter, med dobbelt så stor kabin som din. Holder I lange baner i sommerhalvåret, vintersid gir det grei varme men ikke stuetemperatur. Men det er en enkel og pålitelig løsning, som egner seg greit i mindre båter. Jeg trives i alle fall godt med min Wallas... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thomas mortensen Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 hmm da blir det å finne seg en slik en går det å ha en stol oppå varmeren mens den varmer? Tenkte sånn vippfram stol... Hvordan blir det med dugg på rutenne? Har du defroster der da? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Skal båten brukes vinterstid, og du tenker på en varmer, så vil jeg sterkt anbefale en som du kan styre varmluftstrømmen på opp på vinduene. Hvis ikke blir det ivrig bruk av klut. Det ideelle er å kunne veksle om, så når du kjører går luften på rutene og når du ligger på sofaen går luften helt innerst og ut på gulvet. Da får man effektivt tørket opp i hele kabinen, og kan henge klær strategisk til tørk. Om man så skal ha Wallas eller Eber har jeg ikke noe stor formening rundt, jeg har hatt begge deler og var happy med begge. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Wallas Service Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Er di så effektive at det rekker med varmetopp? Ja det holder. Var til og med standardutstyr på Nord West 900 på 80-tallet. hmm da blir det å finne seg en slik en går det å ha en stol oppå varmeren mens den varmer? Tenkte sånn vippfram stol... Hvordan blir det med dugg på rutenne? Har du defroster der da? Du kan ha en vippstol over lokket mens den står og varmer, men stolen kan ikke stå direkte oppå lokket. Du bør montere stolen på ei plate som går over lokket og som tar vekta. Og nei, du trenger ikke egen varmer med dyser opp til vinduene for å holde duggen vekke. Det handler like mye om ventilasjon og sirkulasjon av lufta. En enkel propellvifte på 12v rettet mot vindu(ene) mens Wallas'en står og varmer, og med en liten ventil i f.eks døra og en takventil litt åpen skal gjøre susen. Har selv et svært dårlig varmeapparat i bilen min, og det holder med ei glipe på vinduet for å få vekk dugg. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Thomas mortensen Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 ja så forr meg en slik løsning med plate som stolen var festet i :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.