Jump to content

Øien 620 erfaringer?


kilarn

Recommended Posts

Spørs jo hvordan båtene er kantret!? Jeg tror det heller handler om feil bruk.  Jeg kan garantere at båtene ikke er testa med teinehaling i dønninger eller ved svell!! En CE klassing er jo ikke all verden. Vet ikke hvilken kategori disse båtene er i, men neppe noe avanserte stabilitetstester eller krengeprøver!  Selv Ankerhåndteringsfartøy på fere tusen tonn kantrer ved feil bruk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

torbi skrev for 15 timer siden:

Litt skummelt om den kantret når det er litt/ lite vann ombord, men har den gjennomgått med veritas / CE  testing.? 

 

CE-kategori : C Langs kysten/skjermet farvann. Å ligge å bakke mot vinden med en slik båt høres lite lurt ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, index said:

 

CE-kategori : C Langs kysten/skjermet farvann. Å ligge å bakke mot vinden med en slik båt høres lite lurt ut.

CE-kategori C skal tåle en bølgehøyde opptil 2 meter, noe jeg finner litt rart. Har selv kjørt en 15 foter i 15m/s sørvest med kun båer noen som skilte meg og USA. Bølgehøyden var vel 2-3 meter. Det skal sies at det var veldig skummelt og nære på en del ganger.

Samtidig er andre båter helt opp mot 30 fot også registrert i samme kategori, og disse tåler vel enda mer sjø. Burde det ikke egentlig deles opp i flere kategorier? En Øien 620 tåler f.eks mer sjø enn 15 foteren jeg kjørte. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Fuglen skrev On 11.2.2019 at 14.10:

Problemet er stor fri væskeoverflate.

 

En hjemme fisket med teiner.

Lå og bakket mot vinden.

Sjø slo over bak, og det kom vann i båten.

Den ble livsfarlig.

 

 

Opplevde det samme, bare at vi "bare" fisket med stenger. Husker ikke om vi var 2 eller 3 voksne i båten, men måtte ligge å bakke litt mot sjøen. Båten fylte seg via selvlenserene og plutselig var vi både baktunge og ustabile. Men vi fikk "kjørt oss" ut av det da vi ikke hadde utstyr i sjøen som hindret det. 

 

Stor fri veskeflate over vannlinja. Skal ikke mange cm til før det blir x hundre kilo som går fra side til side. Veldig "kjekt" med så stor og uavbrutt flate å jobbe på, men samtidig en potensiell dødsfelle. 

--------------

Resten jeg mente om båten står innlegget fra 2017. Flott og praktisk båt på flatt hav, men tåler ikke bølger hverken forfra eller bakfra ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Øien 620 er 6,2x 2,35 og veier 500kg tom og uten motor osv. La oss for enkelhetsskyld si at den har dørkflate på 10 m2, tror ikke det blir helt feil. 

 

5cm sjø på dørken utgjør ca 500kg i fri bevegelse, da har du ett stort problem..... brottsjø og 10 cm sjø på dekk gir ett tonn i fri bevegelse, da er det fort "game over". 

---

Som nevnt før, helt grei innaskjærs. Og etter hva jeg vet bruker vel oppdrettsnæringa også noen av disse. Veldig praktiske båter. Selv hadde jeg aldri montert teinehaler osv på en båt som dette for å jobbe utaskjærs... men folk gjør gjør jo som de vil.

 

En må vel tro at de ikke skulka areal- og volumregninga på skolen for å bli fiskere så de vet at 5 cm sjø på dekk er big time trøbbel og 10cm er katastrofe ;-) 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er det greiere med båter som Poalrcirkel som i praksis ikke kan synke. Men det gjelder også å klare å holde seg i båten ved krise...

 

Pinkvin, du liker tilsynelatende båter som Tobias. Hvordan tror du 23 foteren kaptein ville klart seg om den fikk sjø ombord ?

 

Eventuelt Skager 660 og Inter 6900 som også er gode bruksbåter.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Intresann lesing angående øienbåtane og kantringen.

 

Eg har hatt Øien 530 sidan 2013. Brukte den til garn og krabbefiske heime på sunnmøre det fyrste året.

Var ofte litt overmodig og drog gjerne teiner i kuling. Eit par skumle episodar med bråtsjø som kom over baugen fekk eg oppleve. Krabber, garn og teiner flaut og skvulpa langs dekk. Skummelt, men eg lot meg ikkje skremme.

 

I 2014 flytta eg til lofoten. Med på lasse fylgte Øienbåten. Her har eg hatt båten ute heile året og brukt den til ymse fiske. Til garnfiske har den virkelige vore fin. Har brukt og bakka ut garna. Ein må ha relativt flatt hav under setting då den er lav på bakken. Sjølvlensinga må stengast under bakking om ein har ein del last. 

 

I fjor haust skulle eg sette ein siste runde flyndregarn. Vêre var ikkje optimalt, 11 metersekund. Men sidan ein familefar ikkje har all verdens tid og rutte med, lot eg skuta gå den dagen.  Det blåste friskt, men alt gjekk bra heilt til eg skulle hive ut siste dregg og ile. Då kom storhavet bakanifrå og fylte dekk. Glad skal eg vere at eg rakk og få ut bruket i det havet slo. Krypande på kne kom eg meg fram i baugen og fekk hive meg rundt med ausinga. Hadde sjølvlensinga vore open hadde eg ikkje vist mi arme råd.

Garna sto to dagar og eg har aldri i mitt liv fått so mykje stor rødspette. Dei største over 3 kg. Heile 90 kg med rund fisk totalt. Også to flotte kveite vart med i fangsten. 

 

Vinteren tidligare same år var eg på yttersida og pilka skrei og drog sildegarn. Fint og nydeleg vintervêr. Relativt rolig hav med store og djupe bølgedrag. Fylte fem 90l stampar med fisk og drog garna. Garna var stinne med sild. Sjølvlensinga hadde eg stengt av for lengst. Båten var nok lasta på sitt ytterste. 

 

Plutselig kjem vinden og deretter snødriv. Bråtsjøen slår hardt og eg har null sikt. 

Med marsjfart på 15 knop hadde eg kjeme meg til rolegare farvatn i løpet av 20 min og yterligare 10 min til havna. Men her er eg nødt til og gå ned til 5-6 knop for og gå trygt. Meir bråtsjø kjem, og eg tar ei rask beslutning om og dumpe fangsten. Kan ikkje risekere at stampane forskyv seg. 

Nydeleg skrei med snitt på 5-6 kg vert raskt kasta over rekka. Garna med sild lar eg vere ombord og ei fin kveite. Ned på kne mellom den portable fiskekassa og med høgre hand på ratte stirrar eg på den vesle skjermen på kartplottern og håpar dette skal gå bra. 

 

Snødrevet er so kraftigt at eg ofte må knipe igjen blikke. Ingen sikt, kun kartplottaren kan vise meg vegen heim no.

Adraline i meg gjer at all følelse i kroppen forsvinn. Kjennar ikkje ein gong at eg held i ratte, og må stadig passe på med blikket at eg held tak.

 

Etter vel 40 min stilnar det plutseleg. Snødrevet forsvinn og etter ei stond eg ser holmar og skjær. Endeleg har eg kjeme meg innaskjærs. Aldri før har eg kjent på ei slik lettelse. 

 

Øien 530 er ein fin båt til garn og teinefiske i rolegare farvatn, men fiske  på åpent hav vil eg ikkje anbefale om ein skal drive yrkesvirke og må ha ein del utstyr og bruk ombord. Som kosebåt i finvêr passar den ypperleg. Ein fin kokfiskbåt som dei sei her i lofoten.

 

Eg trur folk fleste forventar for mykje av opne landstedbåtar/skjærgårdsjeep. Uansett merke og størrelse vert det alltid ein open båt og som i grov sjø ikkje er og anbefale.

 

Min skal pensjonere seg ned i fjorden her og brukast til dorging av sjøørret/laks, garnfiske etter småsilda og finvêrsturar med kona og barna når sola skinner ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Tang skrev On 13.2.2019 at 13.43:

Pinkvin, du liker tilsynelatende båter som Tobias. Hvordan tror du 23 foteren kaptein ville klart seg om den fikk sjø ombord ?

 

 

Er en mye større båt, langt høyere rekke så det skal veldig mye til å få mye sjø ombord. Om det skjedde vil jeg tro båtens tyngde og dype kjøl gjør det til en mer håndterlig situasjon frem til den har lenset seg tom. Øien er et "eggeskall" ifht Tobias så sammenligningen blir urettferdig. Og ikke minst koster en Tobias en liten formue....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Tang skrev 10 minutter siden:

Pinkvin,- Tobias båtene er dyre, men de selger likevel. Kunne godt tenke meg en slik her jeg bor. Kun innebords og kjøl duger i dette farvannet er min mening.

 

Om penger ikke var et spørsmål så hadde det nok vært mitt førstevalg av type "åpen arbeids/fiskesbåt" om jeg skulle ha det noen gang. Men normalt er alltid penger ett spørsmål :-)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Vurderer å kjøpe Øien 620 også hos min lokale forhandler da jeg har muligheter med innbytte av min nåverende båt Yamarin 4730 så var greit å lese litt på denne tråden.

 

Jeg har et spørsmål til Boatmek om den ekstra høyden på Ripen i blått. Jeg så om jeg fant det som ekstra utstyr  hos noen av forhandlere av øyenm båter en ser ingen som tilbyr det på hjemmesidene. Er det ekstra utstyr? Jeg kunne tenkt meg en slik selv, hvordan fikk du den montert?

 

takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...