Jump to content

Hva er Powertrim fluid fra Quicksilver?

Eystein Bjerke

Recommended Posts

ATF-olje er vanligvis brukt hos de fleste produsentene.

Quicksilver® Power Trim and Steering Fluid is intended for use in power trim systems where ATF is recommended.

This unique formula helps to prevent corrosion, oxidation and wear.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hydraulikkolje og ATF-olje er ikke helt det samme nei.

Vedr. Mercruiser:

"Straight from the service manual: "Important:If power trim fluid is not available, SAE 10W-30 or 10/W-40 motor oil can be used."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har ikke noe med det, men vil anbefale deg å bruke den oljen som er i bruk i dag.

Er det ATF-olje der vil den være rød og tynnflytende

Er det motorolje eller mercruiser trimolje vil den være gul/gulbrun og mye mere tyktflytende.

Meg bekjent er det ikke heldig å blande de to oljetypene, derav bruk det som allerede er der, alternativt flush hele systemet tomt for gamle rester.

Jeg vil anbefale å bruke den oljen som er korrekt ihht spec. Om andre før deg har gjort en feil som skader utstyret, ville jeg så fort som mulig endret til korrekt utstyr/tilbehør/olje for å sikre rett funksjon.

Tegn på en fagmann er at man vet når man kan ta snarveier som ikke gjør skade. Skifte olje som skulle være en motorolje til en ATF vil gå galt. Men du kan redde pakninger etc ved på skifte til rett olje asap.

Slik om her så står det også i ulik manualer at den oljen som brukes på trim til drev kan erstattes av motorolje. Riktignok lit ulik spec på oljen med både engradsolje og multi, men motorolje alle sammen. (til trim til drev!)

Mens det til utenbordsmotorer og trim der skal brukes ATF.

Og for å gjøre det ekstra vanskelig - Mercury/Quicksilver Power Trim and Steering Fluid – part # 92-858074K01 er spesifisert som korrekt olje til begge...

Redigert av alfaalfa (see edit history)

I min manual står det

Quicksilver Power Trim & Steering Fluid or

Automotive Transmission Fluid (ATF) Type F, FA or Dexron II

Så da blir det ikke hydraulikkolje i alle fall...

Jeg vil anbefale å bruke den oljen som er korrekt ihht spec. Om andre før deg har gjort en feil som skader utstyret, ville jeg så fort som mulig endret til korrekt utstyr/tilbehør/olje for å sikre rett funksjon.

Tegn på en fagmann er at man vet når man kan ta snarveier som ikke gjør skade. Skifte olje som skulle være en motorolje til en ATF vil gå galt. Men du kan redde pakninger etc ved på skifte til rett olje asap.

Slik om her så står det også i ulik manualer at den oljen som brukes på trim til drev kan erstattes av motorolje. Riktignok lit ulik spec på oljen med både engradsolje og multi, men motorolje alle sammen. (til trim til drev!)

Mens det til utenbordsmotorer og trim der skal brukes ATF.

Og for å gjøre det ekstra vanskelig - Mercury/Quicksilver Power Trim and Steering Fluid – part # 92-858074K01 er spesifisert som korrekt olje til begge...

Bare for å kverulere alfaalfa, men i manualen som TS viser til er dette rød automat olje og nevnes ikke noe om motorolje, hvis TS ikke har utelatt noe. Hvordan du da kan anbefale motorolje undres jeg over, når du selv referer til manual skal være veiledende for spec?

Du kverulerer ikke! Men jeg vil oppfordre deg til å lese på nytt. Så vil du se at ditt utsagn ikke er å kverulere. Det stemmer nemlig ikke med noen av innleggene. Så derfor er det vel kun å evt være upresis. Og det er noe ganske annet.

Men les dette under et par ganger så sitter det sikkert:

Mitt poeng er at i manualen til en Utenbordsmotor vil du finne at Quicksilver T&Steering skal erstattes med ATF olje til trim.

I manualen til en innenbordmotor med drev vil du finne at det står at Quicksilver T&Steering skal erstattes med motorolje til trim (10w30 eller 10w-40 i noen manualer og 30W i andre) OG for å gjøre det hele enklere skal Quicksilver T&Steering ersattes med ATF dersom vi snakker om å bruke denne til servostyringen på samme innenbordsmotor.

Begge motorer fra Brunswick.

Så TS har helt rett, og andre har også noen artige og korrekte sitater fra manualer om samme olje til andre motorer...egentlig ikke så vanskelig dette vel :smiley: ?! 

Og poenget mitt blir vel bare tydeligere ved at du ikke klarer å lese deg frem til dette i innleggene over. Så det er ikke så enkelt å få med seg hva som står i manualen. Så det å gjøre som de før deg kan føre galt avsted. Det er ikke sikkert de har klart å lese riktig... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...