Eksit Startet 11.Mai.2005 Del på Facebook Startet 11.Mai.2005 (redigert) Hei Er lykkelig eier av Askeladden 605 med Mercury 135 Opimax, men det er en ting som ikke er helt slik jeg forventet og det er antall omdreininger på rattet fra side til side. Jeg føler at jeg ratter meg i hjel (5-6 omdr) og at dette blir spessielt vaskelig når jeg trenger hurtig respons ved legging til kai (spes i når det blåser). Noen som vet noe om dette eller kan anbefalle andre nav som reagerer kjappere. Det er hydraulisk BayStar styring på båten. Takker for svar. Redigert 11.Mai.2005 av Eksit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 12.Mai.2005 Del på Facebook Svart 12.Mai.2005 (redigert) Dårlig respons her Eksit! Jeg har akkurat samme båt - motor - styring selv, og kan bare bekrefte det du sier om mange rattomdreininger. Men, jeg har vel vendt meg til det, og bryr meg ikke så mye om det lenger. Er også veldig fornøyd med båten! Trond Redigert 12.Mai.2005 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trainman Svart 13.Mai.2005 Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 Hei, Har samme båt, men med 115 hk Merc., samme forhold når det gjelder styring. Den tar også ror litt dårlig akterover, men det har nok mest med vindfang å gjøre (jeg har hvertfall ikke blitt helt fortrolig med dette enda). Har også hatt problem med kalesje, et av de fremre festene for kalesjebøylen røyk der det er gjenget inn i vindskjermen. Fikset med gjennomgående bolt i stedet. Bortsett fra dette er også veldig forrnøyd! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 13.Mai.2005 Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 Styringsresponsen i hydauliske anlegg er et resultat av mengden olje levert fra rattpumpa pr omdreining, og mengden olje som får plass i sylinderen. Altså kan du justere to steder: 1: En rattpumpe som leverer mer olje pr omdreining. Styringen vil føles som noe tyngre, men definitivt raskere. 2: En sylinder som har plass til mindre olje. Sylinderens arbeidslengde er sannsynligvis tilpasset utslag ved sving i din båt, og dermed blir det diameteren du reduserer, hvilket medfører en sylinder med mindre skyvekraft... Alternativ 1 anbefales, og lykke til. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Eksit Svart 13.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 Hei igjen Takk for svarene, men jeg ender vel opp med å vende meg til det. Marinaen der jeg kjøpte båten ser litt på saken siden de også reagerte på antall omdr. på rattet. Til dere som har Askeladden så lurer jeg på hvilken fart dere får på båten? Jeg sliter litt med at jeg får alarm når jeg kjører på fullt. Mulig for høyt turtall. Knopmåleren stanser på 37, men det var samme fart som jeg fikk med 115 hesteren som jeg prøvde før jeg gikk for 135 optimax. Motoren er løftet opp et hakk til tredje hullet. Hilsen Eksit Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trainman Svart 17.Mai.2005 Del på Facebook Svart 17.Mai.2005 Hei, Jeg har en 115hk 4-takt og oppnår 32 knop med 2-4 personer ombord. Virker ikke som om lastforskjellen betyr noe særlig. Regner med at 37 knop må ha vært med 2-takter? Ø Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 17.Mai.2005 Del på Facebook Svart 17.Mai.2005 Jeg får ca 40 - 41 knop på fartsmåleren (Ikke GPS) med 135 Optimax. Har du feil propell Eksit? Trond Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.