Jump to content

Styring på Askeladden 605 2005 mod


Eksit

Recommended Posts

:confused:

Hei

 

Er lykkelig eier av Askeladden 605 med Mercury 135 Opimax, men det er en ting som ikke er helt slik jeg forventet og det er antall omdreininger på rattet fra side til side. Jeg føler at jeg ratter meg i hjel (5-6 omdr) og at dette blir spessielt vaskelig når jeg trenger hurtig respons ved legging til kai (spes i når det blåser). Noen som vet noe om dette eller kan anbefalle andre nav som reagerer kjappere. Det er hydraulisk BayStar styring på båten. Takker for svar.

Redigert av Eksit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Har samme båt, men med 115 hk Merc., samme forhold når det gjelder styring. Den tar også ror litt dårlig akterover, men det har nok mest med vindfang å gjøre (jeg har hvertfall ikke blitt helt fortrolig med dette enda). Har også hatt problem med kalesje, et av de fremre festene for kalesjebøylen røyk der det er gjenget inn i vindskjermen. Fikset med gjennomgående bolt i stedet. Bortsett fra dette er også veldig forrnøyd!

Link to post
Share on other sites

Styringsresponsen i hydauliske anlegg er et resultat av mengden olje levert fra rattpumpa pr omdreining, og mengden olje som får plass i sylinderen. Altså kan du justere to steder:

 

1: En rattpumpe som leverer mer olje pr omdreining. Styringen vil føles som noe tyngre, men definitivt raskere.

 

2: En sylinder som har plass til mindre olje. Sylinderens arbeidslengde er sannsynligvis tilpasset utslag ved sving i din båt, og dermed blir det diameteren du reduserer, hvilket medfører en sylinder med mindre skyvekraft...

 

Alternativ 1 anbefales, og lykke til.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Takk for svarene, men jeg ender vel opp med å vende meg til det. Marinaen der jeg kjøpte båten ser litt på saken siden de også reagerte på antall omdr. på rattet. Til dere som har Askeladden så lurer jeg på hvilken fart dere får på båten? Jeg sliter litt med at jeg får alarm når jeg kjører på fullt. Mulig for høyt turtall. Knopmåleren stanser på 37, men det var samme fart som jeg fikk med 115 hesteren som jeg prøvde før jeg gikk for 135 optimax. Motoren er løftet opp et hakk til tredje hullet. Hilsen Eksit

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...