gnygaard Startet 12.Juni.2015 Del på Facebook Startet 12.Juni.2015 Hei Jeg har en Elwaro 9000 med KAD 43 2000 modell. 290 ( tror det er DPH) drev, men den er veldig hard å dra frem og tilbake i gir. Jeg har nå skiftet regulasje. Da den gamle var slitt. Jeg trodde det var regulasjen som var årsaken til at den er hard. ( veldig hard) å få i gir) Nå har jeg montert en ny volvo regulasje. ( Den gamle var en TX). Men nå brakk styre/støtte hylsa til wieren helt øverst. Den som ligger rundt wirenen mellom wirens to innfestninger. Men dette ordner jeg. Er det noen som har en ide om hvorfor denne er så hard? Jeg kjøpte båten for noen uker siden. Er veldig takknemlig for innspill her :-) Antar vel at båten må på land, og at jeg må skru opp bak veg giret på drevet å se. Kan selvfølgelig være at wieren må smøres. Men jeg mistenker at det er noe bak i drevet som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Kjent sak. Hvis du har de brune kablene burde du bytte de inn i de svarte nye. De brune er kjent for å gå veldig tregt etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Som dante sier, bytt vaieren. Gjorde på min forrige båt. Ble som en ny båt å kjøre :-) dante: er dere i Grebbis? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
gnygaard Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Ok, supert. Tusen takk. Da førsøker jeg det :-) Sitér dette innlegget Link to post
john kristian Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Ja det er ganske sikkert vaieren. Jeg var med og gjorde det på ein båt for noen uker siden, og det er veldig lett å gjøre det. Han har kjørt med treg vaier i mange år. Det var om å få ny båt sa etter at jobben var gjort og testa. Det er gjort på 20 min. Pass på å legge strømpen som vaieren skal gå i rettest mulig på innsiden før du trer inn vaieren. Også ha det rettest mulig når du trekker ut den gamle.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Bra tips. Jeg har brune kabler på mine KAD43 med 290 DP-E drev. Jeg har vendt meg til å bruke krefter på girskift, men det er vanskelig å vite når de er i fri hvis man ikke kjenner spakene godt. Får kjøpe nye wire i vinter når båten er på land igjen. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Rexus Svart 13.Juni.2015 Del på Facebook Svart 13.Juni.2015 Bare for å være på den sikre siden; Dere bytter altså bare wiren, og ikke strømpen? For jeg vil tro at det å bytte strømpen er en større jobb (inklusive å ta av drevet). Wiren derimot kan man vel egnetlig bytte mens båten ligger i vannet (fordel da med en maske og snorkel, og hjelp ombord). Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Henter opp igjen denne. Har også harde kontroller på min båt, skjønner det sånn at disse brune kablene kan være årsaken. Har funnet originale VP nr på alle kablene, og også funnet overgangsnr på alle siden de er ute av prod. Om man da bestiller nye fra VP: er disse bedre enn de gamle? Alternativt, hvilke kabler bør velges? Alle kabler er av type 333 med ytre diam 8,5 mm om dette hjelper. Finner ingen overgangstabeller til andre typer og fabrikater, feks c serie etc.. Eks orig nr 1140199 har nytt nr 21633498 og er en 8,00m kabel. Tips til hva som er best? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Si til VP pushern at du skal ha teflontypen. Hvis de da ikke vet hva du prater om, kjøp annet sted Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøfare Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Takk for tips, da prøver vi det ☺ Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Bare for å være på den sikre siden; Dere bytter altså bare wiren, og ikke strømpen? For jeg vil tro at det å bytte strømpen er en større jobb (inklusive å ta av drevet). Wiren derimot kan man vel egnetlig bytte mens båten ligger i vannet (fordel da med en maske og snorkel, og hjelp ombord). Du bytter hele wire, strømpe og innmat! - Tror ikke du får brune lenger, de selger svarte som erstatning. Vet du får noen blå også. Sjekk lengden på den du har (skal stå på strømpe) og kjøp like lange. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.