LAKA Startet 12.Juni.2015 Del på Facebook Startet 12.Juni.2015 Vi har en 2001 modell Skibsplast 605 Offshore med 2004 modell Suzuki 90 HK. Båten har ikke forbruksmåler, men er det noen som kan anslå hva båten bruker i optimal hastighet? Og hva er den mest økonomiske hastigheten å gå i? (tenker da hastigheten som har minst forbruk per nautisk mil). Båten gjør forøvrig 32 knop med optimal tilt og 1 person om bord. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Skal jeg anslå økonomifart så er det 25 knop, 22 liter i timen = 0,88 l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Takk for svar. Litt mer en jeg regnet med, men det kan sikkert stemme. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Skal du ned i absolutt billigste måte å forflytte deg på er det nok tomgang og 3 knop. Da er du sikkert ned i 0,5 liter pr nm Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Rett over planingshastighet og ikke for tung pleier å være mest økonomisk, bortsett fra tomgang. For båter i den størrelsen ca 6 meter og relativt flatbunnet i hekken pleier å være 20-22 knop. Over det øker vannmotstanden. Det er imidlertid gjerne marginal økning derfra til 25 knop. Se f.eks Yamaha körfakta. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Den bruker sikkert litt mindre i 22 enn i 25 knop men da blir det fort kjedelig også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jensemann2 Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 En 4-takts bensinmotor bruker som regel 0,3 liter bensin pr hestekraft pr time. Så da har man på en 90 hester 27 l/t på full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 De fleste 4-takt 90-hestere bruker nok mere enn 27 l/t på full gass. Nærmere bestemt omkring 33-35 l/t. En 70-80 hk klarer man kanskje å presse ned i 27 l/t. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ballistic Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Hei. Denne nettsiden har en oversikt over en del ulike motorinstallasjoner. Den gir en pekepinn på forbruk pr time på ulike turtall http://www.boat-fuel-economy.com/outboard-fuel-consumption-liters Vet ikke hvilket turtall du ligger på ved marsjfart, men i følge denne tabellen vil en 90 hk da bruke ca 14,5L pr time på 4500 rpm. Antar at dette da er lean Burn utgaven. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Jeg fant disse opplysningene i brosjyre fra 2005. Rpm Fart L/t. L/ nm 5500 33,5 33,0 0,99 5000 29,8. 25,8 0,87 3500. 18,2. 12,7. 0,70 1500. 5,5. 2,5. 0,45 Dette med df90. Propeller 14x21. Dette er ikke offshore modellen, så din går nok noe tyngre i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Takk for info. Litt varierende - så får vel ut å teste selv. Båten skal brukes mye til pendling i tillegg til flere langturer så økonomifart er litt relevant, selv om det selvsagt er kjekkere jo fortere det går. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Så lenge du ikke har full gass så sparer du drivstoff Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LAKA Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Prøvde å måle litt i helga i forhold til utseilt distanse og det virker som den ligger på ca 0,85 l/nm i rundt 25 knop. Det er jeg greit fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.