trydis Startet 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2015 Kjøpte en Nidelv 690 Sport for noen uker siden og i går var vi ute på vår 3. tur. Ved et uhell dunket en av passasjerene dreggen i båten og laget et lite hull i gelcoaten. Har lest diverse emner her og har forstått at reperasjon foregår ca. på denne måten: Pusse eller eventuelt bruke en Dremel fres for å fjerne kantene rundt hullet Rengjøre med Acetone Legge på gelcoatsparkel, passe på å ikke dra av for mye, da den krymper under herding Pusse med vannslipepapir (P200-P1200) Rubbing Polering Er dette ca. riktig fremgangsmåte for en skade som dette, eller bør jeg angripe det fra en annen vinkel? Antar også at benhvit gelcoatsparkel er den mest riktig fargen for min del? Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Høres rimelig riktig ut det du nevner over. Puss hullet i tillegg "konisk" , da størst ytterst. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
trydis Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Takk. Ja, det blir vel som en kjegle snudd opp-ned. Er egentlig mest bekymret for at det skal bli for stor fargeforskjell. Her nevnes benhvit og her nevnes 1002NE. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Kjegle snudd opp ned ja. Kjenner ikke fargekoden på denne. Det er uansett best å få tak i original farge. Gelcoaten på båten kan ha "endret" seg noe. Det kan da være en liten forskjell mellom gammel og ny gelcoat. Dette vil normalt bli mindre fargeforskjell med tia. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
trydis Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Får ta meg en telefon til Nilsen Båtbyggeri og høre med de. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjef Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Hullet på bildet er en støpefeil,luft mellom matte og gelcoat.Dette ville dukket opp før eller siden. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Hullet på bildet er en støpefeil,luft mellom matte og gelcoat.Dette ville dukket opp før eller siden. Er det noe spesielt jeg bør gjøre i den forbindelse, når gelcoatsparkel skal påføres? Nærbilde: Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Etter du har slipt rent, og vasket, legg maskeringstape rundt, og legg an på den når du legger på gelcoat. Da blir det litt høyere, og du har noe å slipe på. Når jeg gjorde tilsvarende for noen uker siden, så gjorde jeg slik. Når det var herdet, så la jeg 180 sandpapir rundt en rett pussekloss/trekloss, og pusset til jeg var nede på maskeringstapen. Da tok jeg den bort, og fortsatte på å pusse bort tapekanten og inn mot skaden, til det var jevnt. Avsluttet med 400-800-1200 vannslip, og til sist rubbing og polish. TA Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Har gjord dette noen ganger. Når du har lagt sparkelen i hullet så ha litt overhøyde på den, så legger du en bred elektriker tape rett over sparkelen ganske stramt og passer på at det ikke kommer luft imellom sparkel og tapen. Da ligger sparkelen fint på sin plass i hullet. Etter ca 12 - 14 timer kan du dra av tapen og begynne å pusse ned. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Takk for innspill/tips Farge 3004 - 1127 på bildet så rimelig lik ut da jeg sammenliknet i dag tidlig, men får dobbeltsjekke før jeg gjør noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Da har jeg fått oppgitt at fargekoden som blir brukt er 10020. Etter en del søking antar jeg at det er snakk om Ashland Maxguard GN 10020. Ser ikke ut til at dette er en farge som er tilgjengelig hos Maritim, Watski og liknende, så da er jeg vel tilbake til utgangspunktet og at jeg må kjøpe noen varianter og matche så godt det lar seg gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Nordicoceancraft Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Sliter med å få tak i den gelcoaten jeg også, hvike farger blandet du med? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 På en så jevn flate som i dette tilfellet, så ville jeg i tillegg til maskering rundt, som andre beskriver, lagt en glatt plastplate over (tape den fast) etter påføring av gelcoat/topcoat. Har du maskert tilstrekkelig rundt, så vil overskytende masse bli presset utover på maskeringstapen. Når det er herdet er det bare å fjerne maskeringen med gelcoat på, og du sitter igjen med en reparasjon som krever minimalt med sliping og polering i etterkant. Har selv brukt denne teknikken mange ganger, og ved luftbobler i hjørner, så har jeg brukt klar pakketape over skaden, og fått nesten perfekt form på reparasjonen før jeg begynner slipingen. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
T&P Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Mange flott poeng her Vil også nevne at Biltema har "remedier" gunstigt som kan nyttast Skal til å legge i eit hòl etter ei antenne sjøl når tida byr seg Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Etter å ha irritert meg grønn en periode og lest side opp og side ned bestemte jeg meg for å utsette reparasjon til høsten. Hullet ligger uansett under kalesjen når denne er på og jeg har derfor satt en liten hvit tapebit over hullet i mellomtiden. Tenker jeg kjøper disse og blander etter beste evne: https://www.maritim....-gra-3004-100gr https://www.maritim....-siv-3032-100gr https://www.maritim....hvit-2000-100gr Om den skulle ende opp med å bli noe lysere antar jeg at det vil falme og bli mer likt den eksisterende fargen etterhvert som tiden går og solen setter sine spor. Redigert 21.Juli.2015 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Fant du noen gang ut hvilken farge du har? Jeg har en N300 sport fra 2007 som sikker har samme farge. Fra Nilsen båt har jeg fått oppgitt fargen til å være: Polycor 4375-622 LV. Men dette sier meg veldig lite. Skjønner ikke hvordan jeg skal oversette dette til RAL eller noe annet som jeg kan gå i butikken med. :O Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
trydis Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 (redigert) Vet dessverre ikke noe mer enn det jeg skrev i innlegg #11. Blir blanding av farger etter beste evne. Redigert 2.Mai.2016 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 For å fullføre denne så "feiget jeg ut" og lot Nilsen Båtbyggeri ordne det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.