Jump to content

Nidelv 690, reparasjon av hull i gelcoat

trydis

Recommended Posts

Kjøpte en Nidelv 690 Sport for noen uker siden og i går var vi ute på vår 3. tur. Ved et uhell dunket en av passasjerene dreggen i båten og laget et lite hull i gelcoaten.

Har lest diverse emner her og har forstått at reperasjon foregår ca. på denne måten:

• Pusse eller eventuelt bruke en Dremel fres for å fjerne kantene rundt hullet
  • Rengjøre med Acetone
  • Legge på gelcoatsparkel, passe på å ikke dra av for mye, da den krymper under herding
  • Pusse med vannslipepapir (P200-P1200)
  • Rubbing
  • Polering

Er dette ca. riktig fremgangsmåte for en skade som dette, eller bør jeg angripe det fra en annen vinkel? Antar også at benhvit gelcoatsparkel er den mest riktig fargen for min del?

Tips mottas med takk!

bilde

Etter du har slipt rent, og vasket, legg maskeringstape rundt, og legg an på den når du legger på gelcoat. Da blir det litt høyere, og du har noe å slipe på.

Når jeg gjorde tilsvarende for noen uker siden, så gjorde jeg slik. Når det var herdet, så la jeg 180 sandpapir rundt en rett pussekloss/trekloss, og pusset til jeg var nede på maskeringstapen. Da tok jeg den bort, og fortsatte på å pusse bort tapekanten og inn mot skaden, til det var jevnt.

Avsluttet med 400-800-1200 vannslip, og til sist rubbing og polish.

TA

Har gjord dette noen ganger. Når du har lagt sparkelen i hullet så ha litt overhøyde på den, så legger du en bred elektriker tape rett over sparkelen ganske stramt og passer på at det ikke kommer luft imellom sparkel og tapen. Da ligger sparkelen fint på sin plass i hullet.  Etter ca 12 - 14  timer kan du dra av tapen og begynne å pusse ned.

Da har jeg fått oppgitt at fargekoden som blir brukt er 10020. Etter en del søking antar jeg at det er snakk om Ashland Maxguard GN 10020. Ser ikke ut til at dette er en farge som er tilgjengelig hos Maritim, Watski og liknende, så da er jeg vel tilbake til utgangspunktet og at jeg må kjøpe noen varianter og matche så godt det lar seg gjøre  :sad:

• 1 måned senere...

På en så jevn flate som i dette tilfellet, så ville jeg i tillegg til maskering rundt, som andre beskriver, lagt en glatt plastplate over (tape den fast) etter påføring av gelcoat/topcoat. Har du maskert tilstrekkelig rundt, så vil overskytende masse bli presset utover på maskeringstapen. Når det er herdet er det bare å fjerne maskeringen med gelcoat på, og du sitter igjen med en reparasjon som krever minimalt med sliping og polering i etterkant. Har selv brukt denne teknikken mange ganger, og ved luftbobler i hjørner, så har jeg brukt klar pakketape over skaden, og fått nesten perfekt form på reparasjonen før jeg begynner slipingen.

Etter å ha irritert meg grønn en periode og lest side opp og side ned bestemte jeg meg for å utsette reparasjon til høsten. Hullet ligger uansett under kalesjen når denne er på og jeg har derfor satt en liten hvit tapebit over hullet i mellomtiden. 

Tenker jeg kjøper disse og blander etter beste evne:

https://www.maritim....-gra-3004-100gr

https://www.maritim....-siv-3032-100gr

https://www.maritim....hvit-2000-100gr

Om den skulle ende opp med å bli noe lysere antar jeg at det vil falme og bli mer likt den eksisterende fargen etterhvert som tiden går og solen setter sine spor.

Redigert av trydis (see edit history)
  • 9 måneder senere...

Fant du noen gang ut hvilken farge du har? Jeg har en N300 sport fra 2007 som sikker har samme farge. Fra Nilsen båt har jeg fått oppgitt fargen til å være: Polycor 4375-622 LV. Men dette sier meg veldig lite. Skjønner ikke hvordan jeg skal oversette dette til RAL eller noe annet som jeg kan gå i butikken med. :O

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...