Jump to content

Sette inn svinger nå og kjøpe ekkolodd seinere?

gregor

Recommended Posts

Som noen av dere vet så skal skuta på land.. Jeg har ikke penger til å kjøpe ekkolodd nå, men er svingerne ganske standard? Kan jeg sette inn en sånn som denne f.eks og kjøpe ekkoloddet senere?

https://www.maritim.no/gjennomgaende-plastsvinger-m-dybde-og-temp-p319#.VXs2tc-8PRY

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Det kan jo være forskjellige plugger på disse.

Ser ut til at denne er beregnet på Garmin men finnes vel overganger til det meste.

Ellers har det vel ikke skjedd så mye på svingerfronten de siste årene, så lenge man snakker om standard funksjoner.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Null problem, så lenge du ikke kjøper noe som er altfor langt fra "vanlig". Du kan selvfølgelig ikke forvente at en av Garmins egene givere skal fungere på Simrad og omvendt. Kjøper du en av de mest brukte Airmargiverne med deres multiplugg, trenger du bare en adapterkabel etterpå. Du linker til P319, kjøp gjerne den men som sagt med multiplugg.

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Team Colibri, vet du har veldig god greie på plottere og givere.

Nå har jeg akkurat solgt en B744V Garmin giver til en som har Raymarine C. Det jeg så på tegningene fra Airmar er at disse giverne ikke bare har forskjellig pluggkontakt eller antall ledere, de er også forskjellig bygd opp innvendig (hvordan man velger distribuere jord etc.) Jeg lagde ett overgangsskjema til kjøper og det som endte opp med var at jord er samlet i en kontakt hos Garmin og to hos Raymarine. Ellers stemte ledningsfarvene bortsett fra svart jord (garmin) og brun jord (Raymarine) (eller omvendt). Men pluggene er totalt ulike. Kan ikke se at Airmar for B744V operer med en egen universal? De hadde en rekke spesielle utgaver for alle de kjente plottermerkene på tegningene hvertfall. Men kan jo være spesielt for denne giveren da?

Man skal være forsiktig med å generalisere, elektronikk er intet unntak. Som du sier er det ikke alle giverne som kommer med universalplugg (derav kommentaren om "vanlig"). Så skal man kjøre et stunt som dette bør man tenke seg litt om, og gå for givere som har universalpluggen, samt vite at det ekkoloddet man muligens har en plan om å kjøpe er kompatibelt. Garmin har feks en viss historikk for å kreve spesialvarianter, mens Lowrance/ Simrad/ Furuno ofte kjører standardgiverne på sine modeller så lenge vi ser bort i fra de aller billigste modellene. Som vanlig lønner det seg å tenke før man handler med andre ord. :)

Åssen i huleste kan du måle dybden uten ekkolodd?

Vel....den p79'en måler jo dybden og sender infoen ut på nmea nettet til den som måtte være interssert. Jeg får naturligvis ikke opp noen "vakre" kurver over bunnforholdene men....dybde det måler den.

( så den sender vel ekko......men det er ikke behov for de store ekkoloddmodulene til Garmin for å få det til å vire)

Redigert av TomF (see edit history)

Den måler dybden ved å sende ut en akustisk puls for så lyttet etter ekkoet.

Nøyaktig det samme gjør et instrument med skjerm.

Det stemmer sikkert det -uten at jeg vet hva "instrument med skjem" gjør.

Hvis man har som meg, en plotter uten ekkolodd - så slipper man kostnaden med en dyr ekkoloddmodul til garmin feks en gsd24....koster jo 3000-4000 kroner, og i tillegg måtte man hatt en svinger til en 1000 lapp plus.....

Det var bare det jeg ville formidle.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...