Jump to content

Er det forskjell på SIMRAD kontakter?

kosl

Recommended Posts

Hei

Har en defekt kartplotter/ekkolodd Simrad C33 som jeg ønsker å erstatte med en ny - er det noen som vet om kontakter er identiske på nye Simrad modeller?

Det sitter en utendørs antenne med BNC plugg og det er også tilkoblet en svinger og autopilot AP22.

Ønsker jo å kjøpe kun en ny plotter og montere/innstallere denne for så at det skal fungere - men det er vel å tro på julenissen!!

På forhånd takk for tips og info.

Kjell Ove

De fleste nye har innebygd gps, så pluggen med BNC og ekstern gps-antenne bli overflødig,

Er autopiloten koblet til via simnet (kontakt merket NET) får du overgang til nmea2000 som de nyere bruker.

Når det gjelder ekkolodd, kommer det litt an på svinger - får løse adapterkabler som man kan klippe av gammel kontakt og spleise på.

Har du annet utstyr ombord som får gps-data fra plotteren, type VHF e.l.?

Har du sett deg ut en modell du tenker på?

Jeg var igennem noget tilsvarende for tre år siden. Du kan læse om min - noget mere omfattende - udskiftning her:

https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/

Det er desværre ikke så enkelt at man bare skifter dingsen ud med en ny og alt passer i de gamle stik :nonod:

Til gengæld er der meget stor forskel på performance og brugervenlighed, så det er bestemt værd at gøre. Jeg tror nok jeg vil anbefale at du forbliver i Simrad-verdenen, da det trods alt er enklere.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Autopiloten er etter det jeg kan se koblet sammen med "PWR" inngangen, og ut fra dokumentasjonen tolker jeg dette som NMEA0183.

Har ikke noe utstyr ellers om bord som etterspør gps data - men ser at mulighetene er mange!!

Har slik i første runde lest litt om Simrad GO7 og Simrad NSS 7 EVO 2 -  slik jeg leser det - kan det benyttes en converter "AT 10" for å konvertere NMEA0183 -> NMEA2000, slik sett burde det være mulig å få implementert min eksisterende AP22 antar jeg?

Svingeren til ekkoloddet gjenstår det noe etterforskning for å finne ut hva er, mulig noen vet hva som stort sett ble benyttet på Scand Atlantic i 2003?

Eller må svingeren byttes uansett kanskje?

Mvh.
Kjell Ove

NMEA0183 ligger i samme kabel som video - tror ikke denne følger med, må kjøpes ekstra (000-00129-001 Simrad video/komm kabel).

Svinger kan du, som skrevet over, se etter en merkelapp i nærheten av svinger eller plugg. Alternativt ta bilder av svinger og legge ut her så kanskje noen drar kjensel på den.

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24270/svinger.jpg
https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24270/svinger_boks.jpg

På svingeren står det en lapp merket bla.: 25-083-08 Rev. 01, forsøkte å google dette uten at jeg fikk noen helt klar oversikt. 

Kabelen fra svingeren går til en liten rund boks (vedlagt bilde), noen som vet hva dette er?

Vedr. å montere ny svinger innvendig, er det da mulig å få info på vanntemperatur?

Mvh.

Kjell Ove

Redigert av kosl (see edit history)

Ikke helt rigtigt, Mulligan. Jeg har temp på min indvendige svinger og den viser max 1-2 grader forkert. Når motoren eller dieselvarmen kører bliver den naturligvis varmere end vandet, men som sagt ikke mere end de der 1-2 grader. Men min svinger er også placeret i et rum, der er helt afsondret fra motorrummet.

Det er i hvert fald mere end præcist nok for mig,

Er du sikker på at det er svingeren du har lagt billede af? For mig ligner det en Airmar loggiver (ST650 eller lignende)

Hvis det er den eneste svinger du har i bunden af båden er mit gæt at det er en Airmar b744 triducer. Det kan sandsynligvis bruges med en ny plotter. Står der ikke mere på lappen end det, du skriver der?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...