kosl Startet 13.Juni.2015 Del på Facebook Startet 13.Juni.2015 Hei Har en defekt kartplotter/ekkolodd Simrad C33 som jeg ønsker å erstatte med en ny - er det noen som vet om kontakter er identiske på nye Simrad modeller? Det sitter en utendørs antenne med BNC plugg og det er også tilkoblet en svinger og autopilot AP22. Ønsker jo å kjøpe kun en ny plotter og montere/innstallere denne for så at det skal fungere - men det er vel å tro på julenissen!! På forhånd takk for tips og info. Kjell Ove Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 De fleste nye har innebygd gps, så pluggen med BNC og ekstern gps-antenne bli overflødig, Er autopiloten koblet til via simnet (kontakt merket NET) får du overgang til nmea2000 som de nyere bruker. Når det gjelder ekkolodd, kommer det litt an på svinger - får løse adapterkabler som man kan klippe av gammel kontakt og spleise på. Har du annet utstyr ombord som får gps-data fra plotteren, type VHF e.l.? Har du sett deg ut en modell du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) Jeg var igennem noget tilsvarende for tre år siden. Du kan læse om min - noget mere omfattende - udskiftning her: https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/ Det er desværre ikke så enkelt at man bare skifter dingsen ud med en ny og alt passer i de gamle stik Til gengæld er der meget stor forskel på performance og brugervenlighed, så det er bestemt værd at gøre. Jeg tror nok jeg vil anbefale at du forbliver i Simrad-verdenen, da det trods alt er enklere. Redigert 14.Juni.2015 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Autopiloten er etter det jeg kan se koblet sammen med "PWR" inngangen, og ut fra dokumentasjonen tolker jeg dette som NMEA0183. Har ikke noe utstyr ellers om bord som etterspør gps data - men ser at mulighetene er mange!! Har slik i første runde lest litt om Simrad GO7 og Simrad NSS 7 EVO 2 - slik jeg leser det - kan det benyttes en converter "AT 10" for å konvertere NMEA0183 -> NMEA2000, slik sett burde det være mulig å få implementert min eksisterende AP22 antar jeg? Svingeren til ekkoloddet gjenstår det noe etterforskning for å finne ut hva er, mulig noen vet hva som stort sett ble benyttet på Scand Atlantic i 2003? Eller må svingeren byttes uansett kanskje? Mvh.Kjell Ove Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Simrad NSS x EVO 2 har tilkoblinger for NMEA0183, men på GO7 må du ha en n2k<->0183 converter (AT10/Actisense NGW-1 e.l.) Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Takk for info, var ikke klar over at det var støtte for NMEA0180 på evo 2, da er nok den aktuell. Hvordan er det med gjenbruk av gammel svinger på evo 2? Vil nødig ta opp båten for å bytte svinger da jeg er avhengig av å leie mobilkran. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Det er jo nok en Airmar svinger. Se om der sidder en lille lap på ledningen tæt på svingeren med oplysninger om type. Så kan du se om den understøttes. Alternativt kan du montere en ny inde i skroget. Det gjorde jeg og den fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 NMEA0183 ligger i samme kabel som video - tror ikke denne følger med, må kjøpes ekstra (000-00129-001 Simrad video/komm kabel). Svinger kan du, som skrevet over, se etter en merkelapp i nærheten av svinger eller plugg. Alternativt ta bilder av svinger og legge ut her så kanskje noen drar kjensel på den. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Er autopiloten koblet til via simnet (kontakt merket NET) får du overgang til nmea2000 som de nyere bruker. SimNet er NMEA 2000. På CANbus. Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24270/svinger.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/24/24270/svinger_boks.jpg På svingeren står det en lapp merket bla.: 25-083-08 Rev. 01, forsøkte å google dette uten at jeg fikk noen helt klar oversikt. Kabelen fra svingeren går til en liten rund boks (vedlagt bilde), noen som vet hva dette er? Vedr. å montere ny svinger innvendig, er det da mulig å få info på vanntemperatur? Mvh. Kjell Ove Redigert 14.Juni.2015 av kosl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Vedr. å montere ny svinger innvendig, er det da mulig å få info på vanntemperatur? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) Ikke helt rigtigt, Mulligan. Jeg har temp på min indvendige svinger og den viser max 1-2 grader forkert. Når motoren eller dieselvarmen kører bliver den naturligvis varmere end vandet, men som sagt ikke mere end de der 1-2 grader. Men min svinger er også placeret i et rum, der er helt afsondret fra motorrummet. Det er i hvert fald mere end præcist nok for mig, Er du sikker på at det er svingeren du har lagt billede af? For mig ligner det en Airmar loggiver (ST650 eller lignende) Hvis det er den eneste svinger du har i bunden af båden er mit gæt at det er en Airmar b744 triducer. Det kan sandsynligvis bruges med en ny plotter. Står der ikke mere på lappen end det, du skriver der? Redigert 14.Juni.2015 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Jo, helt riktig. Din sensor viser temperaturen i rommet hvor den står. Min sensor, som står ute i vannet, viser nøyaktig samme vanntemperatur som min Fluke 87V. Den viser også raske fluktuasjoner. En innvendig transducer er aldri en god ide. En rekke naturlover setter en stopper for det. Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Det som står på lappen er: 40658-0 330 25-083-08 Rev. 01 Mulig dette ikke er svingeren til ekkoloddet, men en logg-giver som nevnes her.Skal ta et nytt søk i morgen. Finner ikke noe info når jeg søker på de nummerene. Mvh.Kjell Ove Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 SimNet er NMEA 2000. På CANbus. Nåja, skal vi flisespikke kan vi dra denne langt - men det får bli en egen tråd Poenget var at det finnes overganger(som i kabel med 2 forskjellige kontakter) for å koble sammen utstyr med SimNet-kontakt (Simrad) og Micro-C kontakt (NMEA2000). Bedre? Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Etter det jeg kan se, går to kabler inn til en kontakt (Y-kabel) på "ECHO" kontakten på CE33, dette sammenfaller jo med det "MajorAndy" antyder - med en logg-giver, antar at selve svingeren til ekkoloddet sitter et annet sted. Sjekker opp i morgen. Mvh. Kjell Ove Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Har da bestilt en GO7 m overgang til svinger kabel og AT10 overgang til NMEA0180 + NAVIONICS+ kart, så da blir det spennende å se om det spiller på lag etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Tenker å gjennbruke kabelen fra ned til J300X til TA10 - men sliter med å tolke hvilken farve som skal hvor mellom TA10 og J300XHar klipt sammen skjema Tips til farve -> farve mottas, og et annet spørsmål - kan noe bli ødelagt om en kobler signaleringen feil? Kjell Ove Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 AT10 <-> J300X Hvit <-> Hvit Brun <-> Brun Gul <-> Gul Grønn <-> Grønn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.